شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۰۲:۰۰
کد خبر: ۹۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
با کارآفرینان برتر ؛
یک کارآفرین موفق فارسی با پرورش بلدرچین، اقتصاد مقاومتی را معنا کرده و توانسته ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای خود، گامی در جهت توسعه اقتصادی کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، این روزها که مردم با مشکلات زیادی از قبیل بیکاری و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند شاهد آنیم که رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود تاکید بر خود کفایی و محقق کردن اقتصاد مقاومتی دارند؛ چرا که اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر نقش موثری که در شکوفایی اقتصاد کشور دارد زمینه اشتغالرایی را برای اکثر جوانان فراهم می کند.

در این راستا سپاه فجر نیز به کارآفرینان به منظور اشتغالزایی و کاهش بیکاری از این افراد حمایت کرده تا بتواند از ظرفیت افراد در عرصه های پرورش زنبور عسل، پرورش دام و طیور، آبزیان و غیره در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع معضل بیکاری استفاده کند .

با توجه به اقدامات انجام شده در این زمینه به جرأت می توان گفت، بسیج جزء با تجربه ترین دستگاهها در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی است و در این مورد سازمان بسیج سازندگی مروج و تحرک بخش در تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد و در تلاش است با نشانه گرفتن پویایی اقتصاد کشور، زمینه و بستری را فراهم کند تا حرکت اساسی و زیر بنایی در این خصوص شکل بگیرد و چتر حمایتی خود را در این عرصه بگستراند چراکه حمایت از تولید داخلی مهمترین راهکار در اقتصاد مقاومتی است.

بر همین اساس و با توجه به تاکیدات مجدد رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی بر آن شدیم تا پا را فراتر گذاشته و به دامن روستا برویم تا از نزدیک با فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی آشنا و پای درد دل آنها بنشینیم.

قباد کیانی جو از فعالان بسیجی یکی از بخش های شهرستان شیراز می باشد که با پشتکار فراوان و همکاری خانواده توانسته است وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شود و در زمینه پرورش بلدرچین در روستای کوهمره سرخی اقدامات قابل توجه ی انجام دهد.

پرورش بلدرچین یکی از صدها طرحی است که در عرصه اقتصاد مقاومتی مورد استقبال قرار گرفته است و این فعال اقتصاد مقاومتی توانسته است پرورش بلدرچین را در شهرستان شیراز راه اندازی کند.

قباد کیانی جو، مجری طرح بلدرچین در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس گفت: از یک سال گذشته با حمایت بسیج سازندگی فعالیت خود را در عرصه اقتصاد مقاومتی با تولید بلدرچین در فضایی هرچند محدود شروع کردم و با تداوم فعالیت این واحد پرورش بلدرچین برای 4 نفر اشتغالزایی شده است.

وی در خصوص علاقه خود به پرورش بلدرچین می گوید: با تحقیقات در زمینه‌های مختلف متوجه شدم که پرورش بلدرچین از ضریب امنیتی بیشتری نسبت به پروش دیگر طیور برخوردار است که یکی از مزایای مهم این طیور زودبازده بودن پرورش آن است ؛ علاوه بر این دوره پرورش بلدرچین خیلی کوتاه است و خیلی زود سود عاید شما می‌شود و در یک دوره 40 یا 50 روزه می‌توانید نتیجه تلاشتان را ببینید.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: علاوه بر این‌ها، دوره کوتاه جوجه‌کشی (۱۵ تا ۱۶ روز) ، رشد سریع و بلوغ زودرس (۳۵ روزگی)، میزان تخم‌گذاری بالا ، قیمت فروش مناسب و همچنین بزار مناسب آن از مجموعه عواملی می باشد که باعث شد طرح پرورش بلدرچین تخمی و گوشتی را آغاز کنم .

این پرورش دهنده بلدرچین خاطرنشان کرد: با دریافت 200 میلیون ریال تسهیلات از بسیج سازندگی کار خود را آغاز کردم و خوشبختانه در این مدت توانستم کار را گسترش دهم که در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از 2 هزار بلدرچین را ایجاد کرده ام.

وی در خصوص طرح خودکفایی خود در حوزه اقتصاد مقاومتی می گوید: در این طرح در یک بازه زمانی 45 روزه، بلدرچین های گوشتی را کشتار کرده و بعد برای بسته بندی برای فروش به بازارارسال می کنم .

وی افزود : بلدرچین های تخم گذار نیز پس از شروع به تخم گذاری بصورت مفید تا یکسال تخم گذاری آنان ادامه دارد که تخم ها پس از جمع آوری و بسته بندی برای فروش روانه بازار مصرف می نماییم.

این تولیدکننده به مقاومت بلدرچین ها در مقابل بیماری اشاره کرد و افزود: ازآنجایی‌که بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از هیچ‌گونه دارو و آنتی‌بیوتیکی انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولاتی کاملاً ارگانیک و سالم هستند که هیچگونه ذخیره دارویی مضر برای مصرف‌کننده در بافت خود ندارند.

کیانی جو ادامه داد: بلدرچین علاوه بر اینکه نسبت به مرغ‌ها و سایر حیوانات پرورشی مقاومت بیشتری در برابر بیماری دارد، برای پرورش آن نیاز به فضای خاص و بزرگ نیست ؛ بطوری که 4 هزار قطعه را در فضایی در حدود 60 مترمربع می توان پرورش داد .

وی گفت : تخم بلدرچین که به بمب ویتامین معروف است، 5 برابر تخم‌مرغ فسفر و کلسیم دارد و همچنین با خاصیتی که گوشت و تخم بلدرچین دارد، استقبال خوبی از آن شده است.

این کار آفرین شیرازی بیان کرد: ماهیت اقتصاد مقاومتی به این معناست که از حداقل امکانات و ظرفیت ها در جهت کمک به تقویت اقتصاد کشور استفاده کنیم و در انجام این کار سعی کردیم تا با کمترین هزینه، بیشترین بهره را ببریم.

وی در خصوص کاهش هزینه‌های خود در این طرح گفت: اکثر وسایل و تجهیزات کار را خودم تهیه‌کرده‌ام، حتی غذای بلدرچین که فقط دانه مرغی می‌خورد را با به دست آوردن ترکیبات آن و تهیه مواد اولیه خودم درست می‌کنم تا هزینه کار کم و درآمد حاصل از آن بیشتر شود.

کیانی جو در خصوص نحوه فروش محصولات خود در بازار می گوید: برای ارائه محصولاتم به بازار با مشکل روبرو نیستم و در همین شهرستان مشتری فراوانی وجود دارد؛ اما بسیاری از تولید کنندگان عرصه اقتصادمقاومتی که پس از طی کردن مراحل لازم، زمینه تولید در عرصه های اقتصاد مقاومتی را پیدا کرده اند در زمینه فروش با مشکل مواجه هستند که در این خصوص در صورتی که حمایت کافی از طرف بسیج نباشد، سودی عاید آنها نخواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد : اگر جوانان در حوزه مشاغل زود بازده عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، بدون تردید علاوه بر اینکه به تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگی به خارج و کمک به تولید داخلی کمک خواهند کرد، در مسیر خودکفایی شخصی نیز موفق خواهند شد و در صورت حمایت از سوی نهادهای دولتی می توانیم طرح خود را گسترش داده و زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: