کد خبر: ۹۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
با حضور بسیجیان جهادگر در بیش از 666 روستا:
مسئول سازمان بسیج سازندگی فارس از اجرای طرح ملی «واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل» با کمک 12 هزار بسیجی جهادگر در 12 استان کشور و بیش از 666 روستای استان فارس خبر داد.

سرهنگ اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار بسیج سازندگی فارس با اشاره به مشارکت بسیجیان در اجرای طرح ملی واکسیانسیون طیور علیه بیماری «نیوکاسل» در سطح استان، گفت: نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری های ویروسی طیور در جهان محسوب می شود که با علائم گوارشی، تنفسی و عصبی در طیور بروز می کند و توسط باد، لباس کارگران و وسایل نقلیه قابل انتقال است و باعث تلفات سنگین در طیور می شود. در استان فارس نیز بسیجیان صبح روز جمعه با حضور در بیش از 666 روستا در اجرای این طرح با دامپزشکی شهرستان های استان همکاری می کنند.

وی با اشاره به اجرای این طرح در ۱۲ استان کشور، گفت: در طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی، با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل، به تعداد ۱۴ میلیون قطعه معادل ۵۰% طیور روستایی، تحت پوشش در ۱۲ استان کشور، طی ۲ نوبت در هر روستا و به فاصله ۳ ماه و با حجم عملیات ۲ میلیون و هشتصد هزار دز، از تاریخ ۳/۹/۹۵ لغایت ۲۹/۱۲/۹۵ اجرا خواهد شد. در سطح شهرستان های استان فارس نیز با توجه به اولویت بندی صورت گرفته طرح مذکور در 29 شهرستان و 666 روستای دارای جمعیت بیشتر طیور، کانون های سابق این بیماری و مناطق پر خطر از لحاظ بیماری اجرا می شود.

اسماعیلی اظهار داشت: طی اجرای این طرح در سطح استان فارس بالغ بر 4/1 میلیون قطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل از طریق واکسن خوراکی مقاوم به حرارت واکسینه می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در قالب اردوی جهادی یک روزه و سه روزه می باشد. همچنین این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی و باهدف حمایت از اقتصاد خانواده و اشتغال پایدار در روستاها و نیز حمایت از تولیدات مرغداری های صنعتی که دومین سرمایه ملی پس از نفت در کشور به شمار می رود، به اجرا گذاشته می شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی فارس با بیان اینکه، سازمان دامپزشکی فارس، واکسن و وسایل مورد نیاز برای اجرای این طرح را در اختیار قرار می دهد، گفت: همکار اصلی این طرح بسیج سازندگی می باشد و بر اساس در خواست سازمان دامپزشکی طبق مناطق هدف، بسیجیان سازمان دهی شده و پس از آموزش واکسیناتور های یک روز قبل از اجرا طرح امکانات مورد نیاز که شامل واکسن، کلمن، ظروف مدرج ۲۰۰ و ۵۰۰ سی سی، آیس بگ ۲ عدد، تثبیت کننده واکسن، جلیقه ۲ سایز، کلاه، دستکش، پوستر و پمفلت می باشد در اختیار جهادگران قرار گرفته و به مناطق مورد نظر اعزام می شوند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: بسیجیان شرکت کننده در این طرح، آموزش های لازم را در ارتباط با واکسیناسیون طیور در کلاس آموزشی یک روز قبل از اجراء فرا می گیرند و در روز انجام واکسناسیون، واکسن های آماده شده را که به صورت آشامیدنی و مخلوط با آب است، متناسب با تعداد طیور روستاییان در اختیار آنان قرار می دهند.

وی اظهار داشت: لازم‌ است به روستائیان اعلام شود پرندگان خود را از روز قبل آماده کنند؛ یعنی آن‌ها را در فضای محصور نگه دارند و حداقل ۸ ساعت قبل از شروع واکسیناسیون، آب را از آن‌ها دور کنند تا در زمان دریافت واکسن تشنه باشند.

وی بیان داشت: برای هر پرنده ۲۰ سی سی( حاوی ۱ دز) از محلول تهیه شده در نظر گرفته می شود و در مجموع، آب حاوی واکسن برای تمامی پرندگان یک خانوار محاسبه شود و در ظرف یا ظرف‌های تمیز و پلاستیکی عاری از مواد ضدعفونی یا شوینده، در اختیار هر خانوار قرار می گیرد. مهم است که پرندگان تمام آب حاوی واکسن را مصرف کنند.

در پایان سرهنگ اسماعیلی همکاری فرمانداران، بخش داران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای مشمول را در حمایت و پشتیبانی های لازم طرح را خواستار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: