کد خبر: ۹۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
مراسم اربعین حسینی، امسال باشکوه‌تر ازسال‌های قبل تبدیل به بزرگترین رویداد تاریخ جهان شد اما همان‌طور که انتظار می‌رفت باچشم پوشی بی‌سابقه‌ی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد، با اینکه حرکت تروریست ها در حله دیروز سبزی این شکوه بی نظیر به سرخی شهادت آغشته شد گویا رسانه های غربی برای بازتاب آن و رسانه های معاند نظام برای زیرسوال بردن این حرکت عظیم میلیونی مسلمانان در رقابت هستند!
به گزارش بسیج جامعه زنان استان فارس  ، راهپیمایی و پیاده‌روی دشمن شکن اربعین از زوایای مختلفی باید بررسی شود. تأثیر مثبت آن در فضای داخل کشور، منطقه و جهان، ماحصل برگزاری چنین گردهمایی و همایش بی‌سابقه است. برانگیختن روحیه‌ی ایستادگی درمقابل داعش، تقویت حس کار جمعی، وحدت سیاسی و بالا بردن اعتماد به نفس در میان مردم عراق از جمله تأثیرات مهم مراسم عظیم اربعین است. پیاده‌روی و راهپیمایی اربعین بزرگترین اجتماع دینی است که جهان سال‌هاست به خود می‌بیند.

 مراسم اربعین سالار شهیدان، امام حسین (ع)، امسال باشکوه‌تر ازسال‌های قبل تبدیل به بزرگترین رویداد تاریخ جهان شد چرا که در تاریخ بشریت، اجتماعی با این ابعاد سابقه نداشته و ندارد. اینکه حدود بیست و پنج میلیون انسان به طور خودجوش از سراسر جهان خود را به نقطه‌ای در عالم برسانند و برای امام معصومی که قرن‌ها پیش برای احیای حق و مبارزه با باطل به شهادت رسیده است اشک ماتم بریزند و این‌چنین عاشقانه راهی بارگاه ملکوتی‌اش شوند. این راهپیمایی ویژگی‌های منحصر به فرد فراوانی داشت که هرکدام از آنها به تنهایی برای قرارگرفتن آن واقعه در صدر اخبار بین المللی کافی بود: بزرگترین و امن‌ترین تجمع مذهبی جهان در عین مجاورت با نا امن‌ترین مکان‌ها و خطرناک‌ترین انسان‌ها، باعظمت‌ترین نمایش همدلی و مهربانی در جهان و.... در این مراسم زائرین سرور و سالار شهیدان کوچکترین مشکلی از حیث امکانات رفاهی نداشتند. موکب‌ها مملواز انواع و اقسام اغذیه، محل اسکان و استراحت با تجهیزات مکفی، وضوخانه، امکانات بهداشتی،درمانی ارتباطات و... بود.

تصور فراهم نمودن این همه امکانات برای زائرین میلیونی با محاسبات عادی سخت است. برادران و خواهران عراقی در میهمان نوازی سنگ تمام گذاشته بودند و بنظر نگارند گان اجر و ثوابی که آن‌ها بردند ورای اجر و ثوابی بود که ما به عنوان زائر بردیم. به معنی واقعی کلمه دربست خودشان را وقف زوار نموده بودند. هنر ما راهپیمایی بود ولی آن‌ها باید به بهترین وجه وسایل خواب، استراحت، تغذیه و...زائران را فراهم می‌کردند. زائرین که شب‌ها با خیال آسوده شب را به صبح می‌رساندند. برادران و خواهران عراقی بیشتر اوقات تا صبح بیدار بودند. گاو، گوسفند ذبح می‌کردند، برای صبحانه حلیم، آش، حتی انواع کباب و خوراکی‌ها را مهیا می‌کردند، سبزی پاک می‌نمودند، مخازن آب را تأمین می‌نمودند و.... در مجموع خانواده‌ها و عشایر مستضعف عراقی برای خدمات دهی به زائران رقابت می‌نمودند. خلاصه هر عشیره‌ای با نام مخصوص خود کاروان‌ها و موکب‌هایی تشکیل داده بود و در خدمت زائران بودند. وفور نعمت بود. خدا می‌داند چند برابر جمعیت بیست و پنج میلیونی هم براحتی از سوی خواهران و برادران عراقی می‌توانستند  اطعام و اسکان داده شوند. آن‌ها به زائرین التماس می‌کردند که از دستپخت‌شان تناول نمایند. در موکبی غذاهای لذیذ و متنوعی مهیا بود و دو جوان عراقی اشک می‌ریختند و اصرار داشتند که زائرین در موکب آن‌ها پذیرائی شوند و از این موارد کم نبود که مرتب میهمانان را جهت پذیرائی دعوت می‌نمودند. با دیدن این صحنه‌ها بهشت برین و موعود با نعماتش در ذهن انسان تجسم می‌شد.

تصاویر منتشر شده طی روزهای گذشته همه حکایت از خلق حماسه‌ای بیاد ماندنی داشت. انبوه زائران از حرم تا حرم حقیقتاً شب و روز نمی‌شناختند. عرب و عجم، سیاه و سفید، شیعه و سنی، مسیحی و زرتشتی، آمریکائی، اروپائی، استرالیائی، آفریقائی همه و همه خود را به کربلا رسانده بودند تا به امام شهید شیعان که در مقابل ظلم و ستم سر خم نکرد و از همه چیز خود در راه تحقق عدالت گذشت لبیک بگویند. نگارندگان این یادداشت خود پرچم‌هایی از کشورهای مختلف ازجمله: آمریکا، انگلیس، استرالیا و... را مشاهده و با حاملان آن‌ها گفتگوی کوتاهی انجام دادند. در پشت کوله پشتی چند تا از  دختر خانم‌های جوانی که پرچم آمریکا بدست‌شان بود شهر«هوستون»(یکی از شهرهای ایالت تگزاس) نوشته شده بود. ضمن خوش‌آمد گویی از یکی از آن‌ها پرسیده شد که شما از کجا تشریف آورده‌اید؟ پاسخ داد: از نیویورک. از حامل پرچم استرالیا نیز همن پرسش بعمل آمد. ایشان گفتند از «سیدنی»(مرکز و پایتخت نیو ساوت ولز جنوبی ) برای شرکت در مراسم اربعین حسینی آمده‌اند. برادران و خواهران لبنانی، افغانستانی، پاکستانی، ترکیه‌ای، هندوستانی، کویتی و...که الی ماشاءالله.

 در طرف مقابل، این حماسه‌ی بی‌نظیر همان‌طور که انتظار می‌رفت باچشم پوشی بی‌سابقه‌ی رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه شد و این رسانه‌ها با وجود داعیه‌ی اطلاع رسانی آزاد و بی‌طرفانه‌ی رسانه‌ای به عنوان اخبار رده چندم خود نیز به خلق این حماسه اشاره‌ای نکردند و اخبار و اطلاعات منتشره در فضای مجازی، غالباً مربوط به رسانه‌های داخلی و یا برخی از رسانه‌های مستقل کشورهای منطقه بود.

اندک رسانه‌های غربی نیز که به این راهپیمایی و پیاده‌روی باشکوه پرداختند، عمدتاً رویکرد تخریبی داشتند. در همین راستا «المانیتور» در گزارشی با عنوان «آیا شیعیان می‌خواهند اربعین را جایگزین حج کنند؟» سعی کرد با شیطنت خاصی ثابت کند شیعیان درست در نقطه‌ی مقابل وحدت امت اسلامی ایستاده‌اند و خطری برای بقیه مسلمانان محسوب می‌شوند. غافل از اینکه فقط شیعیان در این مراسم شرکت نداشتند. برخی نیز مثل رسانه‌ی دولتی بی ‌بی سی تمام تلاش خود را بکار بست تا مسائل بسیار حاشیه‌ای را که در این اجتماع بی‌نظیر اصلاً به حساب نمی‌آید برجسته کند. مثلاً کفته شد در این راهپیمایی خط مرزی ایران و عراق کم رنگ‌شده و عده‌ای قصد داشتند بدون روادید و مدارک قانونی وارد عراق شوند.

این رسانه‌های مدعی که کوچک‌ترین اخبار مربوط به بی‌اهمیت‌ترین مسائل را فقط به این خاطر که بتوانند علیه اسلام و انقلاب اسلامی اقداماتی کرده باشند، برجسته می‌کنند. به طوری که در این رسانه‌ها در سال‌های اخیر همه‌ی رخدادها و جنایت‌های داعش و گروه‌های سلفی تکفیری از ریز تا درشت پوشش داده شده و برای ساعت‌ها در رأس اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است. چرا که به زعم آنها می‌توان با این‌کار چهره‌ی اسلام را مخدوش کرد. پیام اربعین در رسانه‌هایی مثل سی ان ان، بی ‌بی سی، فاکس نیوز، المانیتور و... باید هم درج نشود چرا که وحدت امت اسلامی، عدالت‌خواهی، ظلم ستیزی و نمایش با شکوه اجتماعی عظیم و باعظمت اهل بیت و امام حسین (ع) چیزی نیست که خوشایند آنها باشد.

پیش از این برخی از رسانه‌های مستقل غربی از تعامل گزینشی پوشش خبری راهپیمایی اربعین حسینی به شدت انتقاد کرده بودند. در این رابطه نشریه‌ی آمریکایی هافینگتون پست در مطلبی که منتشر شد، به پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی (ع) اشاره کرده و در این باره نوشته بود:« اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی برو به اربعین و دشمنان داعش را بشناس».

در مقاله‌ی این نشریه، زیارت اربعین بزرگترین و با شکوه‌ترین تجمع دینی در جهان توصیف شده و آمده است: تعداد زائران این تجمع 5 بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم «کومبه‌میلای» هندوها که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود است. افزون بر این اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود کشتار بی‌رحمانه و خطر انفجار در هر لحظه برگزار می‌شود و آنها با این اقدام به جهان پیام می‌فرستند..

نویسنده‌ی مقاله مذکور به داستان یک مرد استرالیایی می‌پردازد که پس از مشاهده زیارت باشکوه اربعین از تلویزیون به کربلا آمده و با شرکت در این مراسم از مسیحیت به اسلام می‌گراید.

او می‌گوید: در زلزله هائیتی وزارت دفاع آمریکا فقط 4 میلیون وعده غذایی داد ولی در اربعین 200 میلیون وعده غذایی تهیه می‌شود و همه از محل خیرین است..

نویسنده سپس خواستار گنجاندن زیارت اربعین در کتاب رکوردهای گینس به عنوان با عظمت‌ترین تجمع بشری، بزرگترین سفره‌ی غذا در جهان و بیش‌ترین تعداد داوطلبان در یک مکان می‌شود..

وی از رسانه‌های غربی به خاطر برخورد سیاسی با اربعین حسینی به شدت انتقاد و این پرسش را مطرح می‌کند:چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا یک تظاهرات صدها نفری درهنگ کنگ پوشش داده می‌شود اما از بزرگترین تجمع بشری در جهان با حضور زن و مرد و کودک چشم پوشی می شود؟

بی بی سی طبق معمول همیشگی تلاش می‌‌کند با کم اهمیت جلوه دادن واقعه‌ی عاشورا و حتی تحریف تاریخ اسلام، بزرگداشت چهلم شهدای کربلا را غیرمنطقی جلوه داده و با وقاحت تمام می‌نویسد:«[حسین] در جنگ تصاحب حکومت مسلمانان در قرن هفتم کشته شد که سرمنشاء انشقاق و تفرقه بین شیعه و سنی بود.»

برخی از رسانه‌ها طبق معمول سعی نمودند با نادیده گرفتن یا کوچک انگاری راهپیمایی اربعین، مخاطبین خود را از وقوع و یا ابعاد آن بی‌خبر بگذارند.آن‌ها که مدعی پوشش خبری هر واقعه‌ای در هر نقطه از جهان هستند روش حذف را در پیش گرفتند. زیرا پخش تجمع مذهبی شیعیان جهان در مراسم بزرگداشت چهلم شهدای کربلا پس از 1377 سال، به نوعی تبلیغ فرهنگ عاشورا محسوب می‌شد. برخی دیگر نیز اگرچه خبر راهپیمایی و تجمع در کربلا و بین الحرمین را منتشر نمودند اما با القاء جو رعب و وحشت و یا کم اهمیت جلوه دادن آن و همچنین برجسته کردن ابعاد غیرضروری ماجرا، سعی نمودند از ابهت آن در چشم مخاطب غیر مسلمان و یا ناآشنا با فرهنگ شیعی بکاهند. رسانه‌های غربی مراسم اربعین را بزرگترین و خطرناک‌ترین مراسم زیارتی به جهانیان معرفی می‌نمایند و شرکت در راهپیمایی در کشور ناامن عراق امری غیرعقلایی و ابلهانه جلوه می‌دهند.

اما به حول و قوه‌ی الهی تمامی توطئه‌های مخرب خنثی شدند تا امن‌ترین تجمع مذهبی سالانه‌ی جهان بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شود و بهانه‌ای به دست تفرقه افکنان داده نشود.

راهپیمایی و پیاده‌روی عظیم اربعین در ابعاد محتوایی و روشی قابل بررسی است و در بعد محتوایی باید بستر را فراهم نمود تا زیارت و مراسم اربعین جهانی شود.

در بعد روش فرهنگ و تمدن سازی باید دید این جمعیت عظیم چگونه به حرکت خود ادامه می‌دهد، مخالفان تفکر شیعی معترفند که از ابتدای تاریخ هیچ پیاده‌روی با این عظمت، گستردگی و نظم در جهان ثبت نشده و نمونه‌‌ای دست نیافتنی است. کشورهایی نظیر چین ، هند و ایالات متحده‌ی آمریکا و...با جمعیت چند صد میلیونی، که سابقه راهپیمایی‌های اعتراضی دارند نیز تا به حال چنین راهپیمایی عظیمی را تجربه نکرده‌اند.

در پیاده‌روی اربعین مهم‌تر از جمعیت و مسافت؛ نظم خودجوش معنوی راهپیمایان اعجاب بر انگیزاست بگونه‌ای که تک تک افراد منظم، هماهنگ و دوستانه حرکت می‌کنند، گویی ازمدت‌ها پیش آن‌ها آموزش دیده‌اند در حالی که زائران از ده‌ها کشور می‌آیند و همدیگر را نمی‌شناسند‌ و خیلی‌ها نخستین راپیمایی اربعین را تجربه می‌کنند.در راهپیمایی این چنینی که به تعبیری شاید گفت در مقیاس کوچکی شبیه به حکومت امام زمان(عج) است، روحیه‌ی تعاون، برادری، معرفت افزایی،کمک به هم نوع، یک دلی، صفا، محبت، صمیمیت، ریختن غرورهای کاذب و... در آن موج می‌زند. باید ازحیث محتوایی بررسی کرد این جمعیت عظیم براساس چه مبنابی حرکت آغاز می‌کند ؟ و این محتوا از زیارت اربعین قابل استخراج و استناد است.

بهترین و مناسب‌ترین تعبیر برای حرکت این جمعیت میلیونی مفهوم امت است به دلیل این که راهپیمایی اربعین به عنوان یک امت واحده در مسافتی محدود و کاملاً مشخص انجام می‌شود و کلمه امت به جمعی متحد هدفمند اشاره دارد که همه‌ی افراد در آن در واقع یک نفر هستند که با رهبری مشخص برای یک هدف واحد حرکت می‌کنند.

مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که چه کسی این امت را مدیریت می‌کند؟

آنچه مسلم است فرد یا افراد مشخصی برای شکل‌گیری این راهپیمایی و پیاده‌روی هدفدار برنامه‌ریزی نکرده و این حرکتی خودجوش و حسینی بوده است و امتی است به جای اینکه مشکلی ایجاد کند، حلال مشکلات است و برکت آفرین. بخشی از این امت شیعیان عراق‌اند که در پیاده‌روی اربعین ایرانی‌ها نسبت به آنها شناخت پیدا کرده‌اند؛ شیعیانی غالباً مستضعف که بزرگترین افتخارشان نوکری و خدمت به زوار امام حسین (ع) است و این مورد در جهان نمونه و سابقه ندارد.

مظلومیت و شهادت دو سلاح مهم و تاثیرگذار شیعه است. در عرف معمول دنیا مظلومیت و کشته شدن را نشانه‌ی شکست می‌دانند اما شیعه به برکت خون امام حسین (ع) با بهره‌گیری از این دو سلاح مسیر تاریخ را تغییر داده است‌.

خطرپذیری و شهادت برای شیعه یک کرامت و فرصت است نه تهدید؛ در منطق شیعه شهادت افتخار بزرگی محسوب می‌شود. درس محتوایی زیارت اربعین این نیست.که تماشاگر بود غصه خورد بلکه باید حرکت نمود و مدافع حقوق ضعفا شد.

گاندی وقتی انگلیسی‌ها را از هند بیرون کرد در عبارتی به این مضمون گفت: آموزه‌ها و داشته‌هایم از حسین[ع] است چرا که ایشان با 72 تن یار از 30 هزار نفر نهراسید.اگر فلسفه‌ی قیام سالار شهیدان بخوبی تبیین شود انقلاب جهانی رخ می‌دهد. امام حسین (ع) در دعوت بشریت بسوی حق و عدالت و دوری از باطل و ناعدالتی به تکلیف عمل نمود تا جهان و جهانیان را از جهل و نادانی نجات یابد.

جبهه‌ی مقابل امام حسین (ع) خود فروخته‌هایی بودند که خود و آخرت خود را به ثمن بخس فروختند. گفته می‌شود که شمر از آن جمله است که چندین بار پیاده حج رفته بود و در رکاب علی(ع). در جنگ با معاویه هماورد ‌طلبیده بود لکن عاقبت بخیر نشد.

امروز نیز بسیاری از داعشی‌ها و سایر گروه‌های تکفیری افراد فریب خورده و جاهلی هستند که گرفتار جهالت و حماقت شده‌اند

شیعه لندنی نیز به دنبال ایجاد شکاف و نفاق در بین شیعه و شیعه – سنی است.

باید با یزید و یزیدیان امروز در منطقه و جهان جنگید و این مبارزه تا قیام امام زمان(عج) ادامه خواهد داشت. در زیارت اربعین بر قاتل بی‌رحم و تماشاچی بی طرف در روز عاشورا لعنت فرستاده می‌شود.

اهمیت راه پیمایی اربعین بیشتر از این جهت است که این تجمع با عظمت در منطقه‌ای بی‌ثبات، آن هم در حالی که یک مورد ناامنی در آن رخ نداد یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق محسوب می‌شود.

رسانه‌های معاند غربی و عربی، گاهاً با انتشار برخی از اخبار جهت‌دار از سویی در تلاش بودند تا راهپیمایی عظیم اربعین را کم‌اهمیت جلوه دهند و از سوی دیگر با استفاده از برخی منابع نامشخص، مسیر عبور زائران اربعین را ناامن جلوه داده تا علاقه‌مندان حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین را از حضور در این همایش بزرگ انسانی منصرف کنند.اما این از ترفند‌ها هیچ طرفی نبستند

راهپیمایی میلیونی اربعین امسال مانند سال‌های گذشته در حالی از سوی رسانه‌های بیگانه در سکوت و بی‌خبری انجام شد که این رسانه‌ها از انعکاس هر تجمع و اعتراض کوچکی در ایران چشم‌پوشی نکرده و حتی یک تجمع صنفی را نشانه‌ی اعتراض گسترده مردم ایران به نظام جمهوری‌اسلامی عنوان کرده و به‌طور گسترده پوشش می‌دهند. عدم پوشش رسانه‌ای مراسم اربعین کینه‌ی دشمنان قسم خورده را از اسلام آشکار کرد.

در پایان گفتنی است انبوه گسترده‌ی زائران به ویژه زائرانی مسن زن و مردی با قامت‌های خمیده لکن مصمم و استوار خیلی سرحال و قبراق طی طریق می‌تمودند.اعجاب برانگیز بود. سعی می‌شد حتی‌المقدور به آنهایی که بار سنگین داشتند کمکی بشود.در این راستا خانم مسنی که انبوهی از بار را با چرح حمل می‌نمود. مراجعه شد تا اگر اجازه دهند کمکی صورت گیرد. گفتند این چرخ عصای من است و با آن مسیر را طی می‌نمایم. در بین راهپیمایان جانبازان یک پا قطعی کم نبودند. حتی در کربلا جانباز دو پا قطعی که از برادران آذری بود نیز جزو راهپیمایان بود .به فضل الهی تا تشکیل دولت کریمه‌ی فرزند فاطمه(س)، مهدی موعود(عج) مراسم اربعین که یکی از نماد‌های اصلی آن بنظر نگارندگان راهپیمایی و پیاده‌روی آن می‌باشد هرساله گسترده تر از قبل برگزار خواهد گردید.

در حال ارسال این مطلب بودیم که حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مولمه‌ی حله حقیقتاً کام همه‌ی زائران به ویژه خانواده‌ی شهدا وجانبازان و در رأس همه  کام رهبر جانباز انقلاب را تلخ کرد. برهمه‌ی شهدای این حادثه اجر جزیل، بر مجروحین و جانبازان شفای عاجل و برخانواده‌های داغدار صبر ایوبی آرزومندیم و این حادثه‌ی جانگداز را به امام زمان(عج)، نائب برحقش امام خامنه ای و خانواده های عزیزان حادثه دیده تسلیت عرض می‌نمائیم    

 


منبع :طنین یاس

نام:
ایمیل:
* نظر: