کد خبر: ۹۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
در اعتراض به بدعهدی مسئولان در رابطه با راه اندازی مجدد کارخانه
فرماندار فسا:مرهم زخم کارگران کارخانه قند فسا در گمرک چابهار خاک می‌خورد


خبرگزاری فارس: مرهم زخم کارگران کارخانه قند فسا در گمرک چابهار خاک می‌خورد

 کارخانه قند فسا متعلق به شکر پانیذفام، زیرمجموعه سازمان «اتکا» وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عمری حدود 63 سال، از مهم‌ترین کارخانه‌های جنوب کشور محسوب می‌شود.

از سه سال پیش با کمبود چغندرقند به علت خشک‌سالی و خروج دستگاه‌های بخش چغندری کارخانه، در عمل این کارخانه به حالت نیمه‌تعطیل فرورفت و فعالیت آن تنها با تصفیه شکر خام کجدار و مریز به پیش می‌رفت به‌گونه‌ای که مجموع روزهای فعالیت واحد تولیدی در سال گذشته به 100 روز رسید.

180 کارگر فصلی این کارخانه که هرساله از مهر تا اسفندماه را مشغول به کار بودند، نخستین زیان‌دیدگان این وضعیت نیمه‌تعطیلی هستند که در این مدت این کارگران تجمعات اعتراضی بسیاری را در این شهرستان برپا کردند.یک نمونه از این تجمعات امروز

کارگران فصلی کارخانه قند فسا که اغلب سنی بالای 50 سال و سابقه کار بیش از 15 سال دارند و از هیچ‌گونه بیمه و حقوقی برخوردار نیستند که این موضوع اعتراضات و تجمعات بسیاری را از سوی این کارگران رقم زد.

17 آبان گذشته، خبری مبنی بر خرید 20 هزار تن شکر خام برای مصرف سه ماه کارخانه قند فسا، از سوی مسؤولان این شهرستان اعلام شد اما تا امروز این محموله وارد فسا نشده و مرهم موقت زخم کارگران لب مرز در انبارها خاک می‌خورد.


فرماندار فسا با اعلام خبر عدم ترخیص شکرخام خریداری‌ شده کارخانه قند فسا، گفت: اختلاف تعرفه واردات شکر بین گمرک بندر چابهار و سازمان بازرگانی دولتی ایران (زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی) باعث بروز این مشکل شده است.

سلیمان کرمی  با اعلام خبر عدم ترخیص شکر خام خریداری‌ شده کارخانه قند فسا، اظهار داشت: اختلاف تعرفه واردات شکر بین گمرک بندر چابهار و سازمان بازرگانی دولتی ایران (زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی) باعث بروز این مشکل شده است.

فرماندار ویژه شهرستان فسا افزود: از آنجا که وزارت کشاورزی معتقد است، شکر، کالای مصرفی استراتژیک محسوب می‌شود، به پرداخت تعرفه گمرک پنج درصد قائل بوده اما گمرک اعلام کرده که دستور دارد برای ترخیص 20 هزار تن شکر خریداری ما، تعرفه آزاد، یعنی 26 درصد را دریافت کند.

کرمی ادامه داد: تعرفه 26 درصد برای ترخیص شکر خریداری‌شده، هزینه‌ای بیشتر از یک میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی در پی دارد و این موضوع، اختلافاتی را ایجاد کرده است.

نماینده دولت در شهرستان فسا با بیان این موضوع که از ماه گذشته و هم‌زمان با خرید شکر، بیش از 30 کارگر برای راه‌اندازی مجدد کارخانه به کار گرفته‌ شده بودند، خاطرنشان کرد: «اختلاف در تهران» سبب بروز مشکل در واردکردن شکر خریداری‌شده برای راه‌اندازی دوباره کارخانه قند فسا شد اما ما رایزنی‌ها را برای برطرف شدن مسئله ادامه می‌دهیم.(فارس)

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: