چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۲۲:۵۰
کد خبر: ۹۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
مدیر عامل شرکت پالایش گاز پارسیان :
مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان با اشاره به تحریم‌های اخیر داماتو بیان داشت: بسیاری از قطعات در سال‌های اخیر توسط کمیته خودکفایی این پالایشگاه بومی‌ شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد .

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری فارس  ، فرشید ابدالی‌دهدزی  در یک نشست خبری که در پالایشگاه پارسیان برگزار شد، اظهار داشت: شرکت پالایش گاز پارسیان در دو فاز پارسیان یک و 2 با 21 و 37 میلیون مترمکعب گاز در روز، به ترتیب در سال‌های 82 و 85 احداث شد و خوراک خود را از مناطق عملیاتی تابناک، هما، شانول و وراوی تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پارسیان، نخستین پالایشگاه گازی ساخت متخصصان ایرانی است، بیان داشت: این پالایشگاه در 9 کیلومتری مرکز شهرستان مهر و 40 کیلومتری پایتخت انرژی ایران، عسلویه و جنوبی‌ترین نقطه فارس قرار دارد.

ابدالی‌دهدزی با اشاره به تأمین 13.5 درصد از گاز کشور در این پالایشگاه گفت: پالایشگاه گاز پارسیان در سال گذشته با تولید بیش از 25 میلیارد مترمکعب و 71 میلیون مترمکعب در روز بعد از پارس جنوبی در عسلویه، دومین تولیدکننده گاز کشور است که روزانه حدود 75 میلیون مترمکعب گاز به خط چهارم سراسری تزریق می‌کند.

این مسؤول ادامه داد: بیشترین تولید روزانه این پالایشگاه 87 میلیون مترمکعب گاز در یک روز در سال 93 بوده است.

*صادرات میعانات گازی پالایشگاه پارسیان به ژاپن و کره جنوبی

مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان تصریح کرد: علاوه بر تولید گاز شیرین در این پالایشگاه، روزانه 5 هزار مترمکعب میعانات گازی معادل 32 هزار بشکه از یک خط لوله 10 اینچ از طریق پایانه صادراتی عسلویه به کشورهای ژاپن و کره جنوبی صادر و همچنین به‌عنوان خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پتروشیمی‌های واقع در پارس جنوبی منتقل می‌شود.

وی با اشاره به تولید 17.1 میلیارد مترمکعب گاز در هشت‌ماهه سال جاری ابراز امیدواری کرد تا پایان سال این تولید به بیش از 25 میلیارد مترمکعب افزایش یابد که این میزان تولید در سال، فراتر از تعهد ما خواهد بود.

ابدالی‌دهدزی ادامه داد: پروژه تعمیرات اساسی این پالایشگاه در مهرماه امسال با پنج روز صرفه‌جویی در زمان به مدت 31 روز در فازهای 1 و 2 و همچنین تعویض بیش از 800 متر لوله 42 اینچ با خطرپذیری بالا و با استفاده از توان شرکت‌های پیمانکاری داخلی با موفقیت صورت گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: آلایندگی در این پالایشگاه وجود ندارد و به علت اینکه این مورد در سطح کنترل متخصصان است در سال گذشته شرکت پالایش گاز پارسیان موفق به اخذ لوح تقدیر صنعت سبز از سازمان حفاظت محیط‌زیست شد.

*انجام گام‌های اساسی در راستای اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان با اشاره به تحریم‌های اخیر داماتو بیان داشت: هیچ نگرانی از این نظر وجود ندارد و بسیاری از قطعات در سال‌های اخیر توسط کمیته خودکفایی این پالایشگاه بومی‌ شده به‌گونه‌ای که توربین‌های ایستگاه تقویت فشار این پالایشگاه که در گذشته برای تعمیر به روسیه و فنلاند فرستاده می‌شد، دیگر نیازی به ارسال به خارج از کشور ندارد و این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.

ابدالی‌دهدزی ادامه داد: بعد از برجام نیز با شرکت‌های خاصی مذاکره نداشته و طرح توسعه‌ای این پالایشگاه به‌نام طرح استحصال اتان ریکاوری نیز توسط  شرکت پارسیان تدبیر در جوار این پالایشگاه در حال احداث است.

وی کمک 10 میلیارد ریالی این پالایشگاه به بیمارستان مهر، احداث اتوبان پارسیان – پارس جنوبی، تجهیز کتابخانه‌ها، کلاس‌های آموزش قرآن، تعامل با دانشگاه‌ها و همچنین ایجاد یک شهرک سازمانی با 500 واحد در شهر مُهر و مجوز احداث یک سالن ورزشی سرپوشیده ویژه بانوان را ازجمله مسؤولیت‌های اجتماعی این پالایشگاه در منطقه دانست.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: