کد خبر: ۹۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
با پیام ‌آیت‌الله جوادی آملی
نخستین کنگره بین‌المللی اهل بیت(ع) و عرفان شیعی با حضور چهره‌های ماندگار فلسفه و همچنین کارشناسان ارشد حوزه علوم و معارف در شیراز آغاز شد.

به گزارش «بیکافارس» به نقل از تسنیم، این کنگره که یکی از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است با پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی و رویکرد "عقلانیت در فرهنگ رضوی" از امروز آغاز  و تا عصر فردا با ارائه 20 مقاله تخصصی در شیراز ادامه دارد. 

دبیر همایش‌های علمی فرهنگ رضوی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در پانزدهمین سال از برگزاری همایش سیره رضوی، امسال شاهد برگزاری همایش بین‌المللی اهل البیت(ع) و عرفان شیعی در شیراز هستیم.

وی بیان کرد: در یکسال اخیر که فراخوان این همایش اعلام شده است، 250 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 80 مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شدند و در روز برپایی همایش 20 مقاله از این تعداد به‌صورت سخنرانی ارائه می‌شوند.

حجت‌الاسلام قاسم کاکایی، با بیان اینکه 80 مقاله برگزیده این همایش به‌صورت چکیده مقاله چاپ و منتشر می‌شوند بیان کرد:مجموعه این مقالات می‌توانند به عنوان منبعی برای شناخت عرفان شیعی محسوب شوند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش در محورهای مشخصات عرفان شیعی، تأثیر عرفان شیعی در تاریخ تمدن اسلامی، تجلی عرفان شیعی در دعاهای ائمه طهار نظیر صحیفه سجادیه، دعای صباح کمیل و ابوحمزه ثمالی که هر کدام ابعاد مختلف از عرفان شیعی را ارائه می‌دهند، رابطه عرفان شیعی و فلسفه، تفاوت عرفان نظری و عملی در سیره اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم در بخشی از پیام تصویری آیت‌الله جوادی‌آملی به کنگره بین‌المللی اهل بیت(ع) و عرفان شیعی آمده است:

عرفان غیر از اخلاق و فلسفه و کلام است، عرفان عبارت از علمی است که با عین هماهنگ است نه با ذهن، اگر معلوم وجود شیء باشد عرفان و اگر ماهیت باشد حکمت و فلسفه و علوم عقلی و نقلی محسوب می‌شود.

عرفان در مکتب شیعه نافله است نه فریضه، آنچه فریضه است برهان و دلیل است بدین معنا که عرفان برای بشر و پیروان اهل بیت نافله است و منظور از نافله مستحب مستقر نیست چنان که نافله در اسلام به دو معنی به کار می‌رود.

بین مبدأ و معاد مراحل رسالت، وحی و نبوت و امامت وجود دارد که توسط ائمه شیعه به عرفان شناخته شده و سپس در برهان بیان شده است، از این رو شیعه در مبداشناسی راه اصلی را عرفان می‌داند و برهان را به دنبال عرفان می‌پندارد که وقتی اصل معروف روشن شد مبرهن کردن آن دشوار نیست.

در عرفان شیعی درباره پیروان این راه و مکتب قرآن و عترت آمده شما اهل نظر باشید تا اهل بصر شوید، اهل نگاه باشید تا اهل دیدن شوید، اهل برهان باشید تا اهل ایمان شوید و قدم بردارید تا برسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: