گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۹۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
گزیده‌ای از سخنرانی سید حسن نصرالله در مورد مسائل منطقه

تأثیر پیروزی‌های حلب بر کل منطقه

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در نطقی تلویزیونی دو میلاد فرخنده‌ی پیامبر اکرم صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و حضرت مسیح علیه‌السلام را به مسلمانان و مسیحیان تبریک گفت و در ادامه درباره‌ی حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی، پیروزی ارتش سوریه در حلب و اوضاع داخلی لبنان به سخنرانی پرداخت. گزیده‌ای از این سخنرانی به گزینش KHAMENEI.IR تقدیم مخاطبین محترم می‌شود:
 


* مسلمانان و مسیحیان آماج خطری مشترک

بدون شک مسلمانان و مسیحیان از ده­‌ها سال پیش در این منطقه با هم زندگی می­‌کرده­‌اند، و به‌ویژه در این سال­‌های اخیر با چالش­‌هایی روبرو شده­‌اند که تمدّن و وجود آنها را نشانه گرفته است. مثلا در فلسطین اصل وجود مسیحیان هدف هجوم قرار گرفته است. امروز نیز بقیه‌ی فلسطینیان اعم از مسلمانان و مسیحیان با چنین خطری روبرو هستند. همچنین مقدسات مسیحیان و مسلمانان نیز مورد تهدید است. تا جایی که حتی اذان نیز ممنوع اعلام شد و مسلمانان و مسیحیان در مساجد و کلیساها با هم به مبارزه با این قانون برخواستند.
 
در عراق، سوریه و نیجریه و دیگر سرزمین­‌های منطقه نیز، تمدّن مسلمانان و مسیحیان مانند مساجد و کلیساها و آثار تاریخی به جا مانده از این تمدن­‌ها مورد تعرّض قرار گرفته است. افزون بر آن جان خود انسان­‌ها، خونشان، مالشان و ناموسشان از سوی این دو خطر و تهدید بزرگ در منطقه در خطر است که یکی خطر اسرائیل و دیگری خطر جریان تکفیری است.
 
البته در سال­‌های گذشته روشن شده است که آمریکا و بعضی از کشورهای غربی از این جریان تکفیری حمایت می­‌کنند. این چیزی است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آقای ترامپ در مدت یک سال فعالیت­‌های تبلیغاتی­‌اش به آن اعتراف کرده است. پیش از او نیز جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرده بود. همچنین نامه­‌های خانم هیلاری کلینتون نیز این حقیقت را فاش کرده است؛ افزون بر اعتراف بسیاری از مسئولین بزرگ امنیتی و نظامی و دیپلمات آمریکایی.
 
هر سخنی که درباره­‌ی درگیری و جنگ بین شیعیان و مسیحیان گفته می­‌شود واقعیت ندارد و اوهامی بیش نیست. من همه­‌ی کسانی را که به این درگیری ساختگی و غیر واقعی دامن می­‌زنند نصیحت می­‌کنم که دنبال جنگ­‌های موهوم نگردند، چرا که این کار فقط نتایجی موهوم خواهد داشت. نصیحت دیگر من این است که اگر کسی بخواهد از راه فتنه‌انگیزی بین دیگران برای خود حضور و نقش و احترام سیاسی دست و پا کند، در همین فتنه سردرگم خواهد شد. راه برای دست­یابی به جایگاه و نقش به سزای سیاسی این است که هر کدام از ما نقش مثبتی ایفا کنیم؛ نه این که تنها فعالیت سیاسی فرد، شب و روز این باشد که چگونه بین حزب‌الله و جنبش میهنی آزاد یا بین حزب‌الله و جنبش امل یا بین فلان حزب و فلان تشکّل اختلاف بیاندازد.
 
بدون شک حوادث بزرگی در منطقه‌ی ما و به‌ویژه در سوریه و حلب در جریان است. این پیروزی قریب‌الوقوع حلب بر سراسر درگیری­‌های سوریه و حتی بر کل جنگ­‌های درگرفته در منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

* رابطه­‌ی حزب‌الله با رئیس‌جمهور میشل عون
رابطه­‌ی ما با رئیس‌جمهور محترم جناب آقای میشل عون بسیار خوب بوده است و هیچ شائبه­‌ای در آن نیست. در این‌باره هیچ مشکل و نگرانی و بی‌اعتمادی و اختلافی وجود ندارد و هر آن چه در این هفته­‌های گذشته در رسانه­‌ها با اغراق شایعه شد، هیچ صحتی ندارد. رابطه­‌ی ما با ایشان مبنی بر احترام متقابل و اعتماد عمیق بوده و خواهد بود ان‌شاءالله؛ اعتمادی که برخواسته از تجربه­‌ای بلندمدت در روزهای دشوار است.
 
گفته شده است که حزب‌الله از برقراری روابط بین میشل عون و کشورهای حاشیه­‌ی خلیج‌فارس نگران است! یا این که پس از دیدار هیئتی از عربستان سعودی با آقای میشل عون، حزب‌الله ناراحت شد! و این که حزب‌الله پیامی به میشل عون داده است و از انتخاب عربستان سعودی به‌عنوان اولین کشوری که قصد سفر به آن را دارد، ابراز نگرانی کرد! همه­‌ی اینها سخنانی بیهوده است. رئیس‌جمهور حق دارد که به هر کشوری سفر کند و هر کشوری را می­‌تواند به‌عنوان اولین سفر خود انتخاب کند. او حق دارد به عربستان یا کشورهای حاشیه­‌ی خلیج‌فارس یا کشورهای اروپایی و حتی به ایران و سوریه سفر کند. نه ما حق داریم مخالف سفر رئیس‌جمهور به عربستان یا کشورهای خلیج فارس باشیم و نه دیگری حق دارد مخالف سفر ایشان به ایران و سوریه باشد. من در آخرین سخنرانی­‌ام درباره‌ی رئیس‌جمهور آقای میشل عون گفتم که او همچون کوه است و متزلزل نمی­‌شود. اصولی دارد که به آنها پایبند است. تجربه این را ثابت کرده است. او بیش از ۸۰ سال از عمر خود را سپری کرده است. سابقه­‌ی سیاسی­ طولانی­‌ای دارد. ما هم در روزهای سخت او را تجربه کرده­‌ایم و از این جهت هیچ نگرانی نداریم.
 
با قاطعیت به همه­­‌ی لبنانی­‌ها می­‌گویم که هیچ جریان سیاسی در لبنان وجود ندارد که خواهان عدم تشکیل دولت باشد. من این را از روی اطلاع از جزئیات مسائل می­‌گویم. مشکل تشکیل نشدن دولت تاکنون فقط دو چیز بوده است. یکی این که بر سر موضوع تصدی دو پست اختلاف وجود دارد. و دوم این که چون قرار است که حکومت وحدت ملی شکل بگیرد، بعضی از جریان­‌ها باید نماینده داشته باشند.
 
جوّ رسانه­‌ای سنگینی در کشور به راه افتاد و دولت آقای نبیه برّی را متهم به دست اندازی در روند تشکیل دولت وحدت ملی کرده است و این صحت ندارد. برخی هم می­‌گویند خود حزب‌ا‌لله نمی‌خواهد دولت شکل بگیرد. یا می­‌گویند حزب‌الله به همراه دولت نبیه برّی مانع شکل­‌گیری حکومت شده­‌اند. همه‌ی این تهمت­‌ها نادرست و ظالمانه است.
 
* برای اداره‌ی کشور نباید منتظر تحولات منطقه بود
در همه‌ی سال­‌های گذشته از ۲۰۰۵ تا امروز و مخصوصا از ۲۰۱۱ تا امروز همیشه به جریان­‌های سیاسی لبنانی می­‌گفتیم چشم به تحولات منطقه­ ندوزید و منتظر آن نباشید. و این در حالی است که ما (حزب‌الله) جزئی از محور مقاومت هستیم و شرمی هم از این موضوع نداریم. ما این پرچم را برافراشته­‌ایم و سلاح به دست گرفته­‌ایم و مبارزه می­‌کنیم و شهدا و جانبازانی را تقدیم این راه کرده­‌ایم و در چند میدان به‌صورت علنی حضور داریم. من همیشه گفته­‌ام ما ملت لبنان نباید منتظر تحولات منطقه باشیم. اگر بخواهیم کشور را بسازیم و مشکلات اقتصادی، معیشتی، مالی، اجتماعی و امنیتی و... آن را حل کنیم و اگر بخواهیم همزیستی و صلح و ثبات را در کشور تقویت کنیم و نقش بسزایی برای لبنان در منطقه ایجاد کنیم راهی جز دیدار، گفت‌وگو و پذیرش همدیگر و حل اختلاف‌ها نداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: