سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۳۰:۰۸
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۹۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
عملیات كربلای ۴ عملیاتی كه موجب انجام عملیات كربلای ۵ و پایان پیروزمندانه جنگ برای جمهوری اسلامی ایران شد كه به زعم برخی از یادگاران دوران دفاع مقدس، بازرترین توانمندی‌های رزمندگان فارس در این عملیات تجلی یافت.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل ازشیرازه، امروز ۴ دی‌ماه مصادف با سالروز شكل‌گیری عملیات كربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ هجری شمسی است. این عمیات یكی از نام‌آورترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است كه در آن عملیات‌های بزرگ مهندسی جنگ انجام شد.
گرچه این عملیات قبل از انجام برای دشمنان لو رفته بود اما اوج رشادت‌ها و دلاورمردی‌های مردان مرد روزگار و مرواریدهای دریای گمنامی را در این عملیات مشاهده كردیم. همین سال گذشته كه پیكرهای مطهر ۱۷۵ شهید غواص دست بسته مربوط به این عملیات را در كشورمان تشییع و به خاك سپردیم و آنجا بود كه با بازخوانی خاطره‌های شجاعت‌ها و مردانگی‌های این كبوتران سبك بال آسمان گمنامی برای اوج مظلومیت و انسانیت رزمندگان خود در آن دوران سرشار از عشق و ایثار اشك‌ها ریختیم.
زمانی كه شیپور جنگ نواخته شد، مردانی از جنس شبنم‌های صبحگاهی كه با وجود عمر كوتاهشان تنها بر روی گل‌های معطر و زیبا می‌نشینند و انسان را به یاد قدرت لایزال خالقشان می‌اندازند، راهی میدان‌های نبرد حق علیه باطل شدند و آنچنان جانانه حماسه آفریدند كه سال‌های سال می‌توان داستان‌های رشادت‌های آنان را در اوج افتخار و عزت بازخوانی كرد.
نام عملیات كربلای ۴ دل‌های بسیاری از خانواده‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس را به لرزه می‌اندازد. چرا كه به دلیل لو رفتن این عملیات بسیاری از رزمندگان شاخص و پرافتخار ما در این عملیات یا شهید شده و یا مجروح و جانباز شدند. از استان فارس و شهر ما شیراز شهدای بزرگ و برجسته‌ای نظیر محمد اسلامی‌نسب معروف به سردار زهرایی، سیدمحمد كدخدا، مهدی زارع، جلیل ملك‌پور، محمد دریساوی، ذاكر عباسعلی، رسول ایزدی، عباس حق‌پرست و غیره همگی در این عملیات به سوی آسمان عروج كردند.
هنوز هم می‌توان پای سخنان و خاطرات یادگارهای دوران دفاع مقدس درباره این عملیات نشست و داستان‌های دلاورمردی‌های بهترین انسان‌های این انقلاب را مرور كرد و آن‌ها را به عنوان بهترین الگوهای زندگی خود در نظر گرفت. در ادامه این گزارش سخنانی چند از یادگاران دوران دفاع مقدس درباره عملیات كربلای ۴ می‌خوانیم.
مجتبی مینایی‌فرد، فرمانده اطلاعات عملیات لشكر ۱۹ فجر دوران دفاع مقدس كه در عملیات كربلای ۴ نیز در همین كسوت به ایفای نقش پرداخت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: عملیات كربلای ۴ در ۴ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه عمومی شلمچه، شرق بصره و در محور خرمشهر به بصره آغاز شد كه یكی از ۱۲ عملیات بزرگ جنگ بود و منظور از عملیات بزرگ، عملیاتی است كه از ۵ تیپ تا ۳۰ تیپ یا بیشتر وارد عمل شوند.
وی با بیان اینكه در ۱۴ ماه بین عملیات والفجر ۸ تا پایان سال ۶۵ یعنی از عملیات فتح فاو در بهمن سال ۶۴ تا پایان عملیات كربلای ۵ مقطع بسیار درخشان و باشكوهی است، افزود: بعد از فتح خرمشهر كه موازنه قوا به سود ایران شد به دلیل عدم فتح‌هایی كه مثلاً در عملیات‌هایی چون رمضان،‌ والفجر مقدماتی و والفجر یكم داشتیم، موقعیت برتر سیاسی نظامی ما در جنگ مخدوش شد اما در بهمن ۶۴ با انجام عملیات والفجر ۸ دوباره موفق شدیم این برتری را بازیابیم و برای رسیدن به این برتری به این نتیجه رسیدیم كه فقط دفاع كافی نیست و باید دشمن را از پیشروی باز داریم.
مینایی‌‌فرد اظهار كرد: بعد از فتح فاو ما  این نگرانی را داشتیم كه صدام با توجه به حامیان جهانی و منطقه‌ای چه خواهد كرد و به خاطر همین احتمال و پیش‌بینی، ترتیب عملیات كربلای ۴ را دادیم. این عملیات بر اساس یك تاكتیك ویژه طرح‌ریزی شده بود كه آن تاكتیك لو رفت و لذا ۲ ساعت بعد از شروع عملیات دستور توقف آن صادر شد.
فرمانده اطلاعات عملیات لشكر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس ادامه داد: محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصرار داشت كه كمتر از دو هفته عملیاتی دیگر صورت گیرد و این نظر برای ما سخت بود و ایشان می‌گفت دشمن تصور می‌كند كه ما در این عملیات شكست خورده‌ایم و بعد از این عملیات ما به عقبه‌های خود برگشته‌ایم و آماده شدن برای یك عملیات بزرگ تا یكسال طول خواهد كشید.
وی، عملیات كربلای ۴ را پایان پیروزمندانه جنگ دانست و گفت:‌ اوج انجام شناسایی‌های دقیق و كم خطا در كربلای ۴ صورت گرفت و در چیزی كمتر از ۲۰ روز عملیات كربلای ۵ در منطقه كورسواری با عبور تمام توان سپاه از معبرهای كربلا ۴ گذشتند.
مینایی‌فرد با تأكید بر اینكه بارزترین توانمندی‌های رزمندگان فارس در دوران دفاع مقدس همین معبرهای بازشده عملیات كربلای ۴ بود، گفت:  در آن زمان فرماندهان وقت سپاه اذعان داشتند كه لشكر ۱۹ فجر پرچمدار كربلای ۴ و ۵ هستند.
این یادگار دوران دفاع مقدس تأكید كرد: حماسه‌های جاوید و عروج ملكوتی دریادلان استان فارس در علمیات كربلای ۴ برگی جاودانه گشت از تاریخ سراسر دلاوری و قهرمانی غواصان و رزمندگان در لشكر مقدس المهدی و لشكر همیشه پیروز ۱۹ فجر كه جزو ثروت‌های معنوی دفاع مقدس هستند.
سیدمعین انجوی‌نژاد، یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس و غواص عملیات کربلای چهار درباره این عملیات گفت: هدف نهایی در عملیات کربلای ۴  تصرف بصره بود. عراق در روز سوم این عملیات برای دومین‌بار شروع به استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت گسترده کرد و به این صورت توانست نسبتاً جلوی تحرک و پیش روی رزمنده‌ها را بگیرد.
وی با اشاره به شرایط منطقه عملیاتی والفجر ۸ و کربلای ۴ اظهار کرد: در عملیات والفجر ۸ وضعیت خاص طبیعی منطقه خیلی کمک به رزمنده‌ها کرد مخصوصاً وجود نخلستان‌هایی که در حاشیه اروند کنار هم سمت عراق و هم سمت ایران بود پوشش بسیار مناسبی برای شناسایی منطقه توسط رزمنده‌ها بود اما در منطقه عملیاتی کربلای ۴ این پوشش وجود نداشته است.
این غواص ۸ سال دفاع مقدس بیان کرد: با بازگشت پیکر این ۲۷۵ شهید و مخصوصاً ۱۷۵ شهید غواص که غالباً در منطقه عملیاتی کربلای ۴ تفحص شده‌اند، دلیل این سئوال که چرا فرماندهان با توجه به لو رفتن عملیات، این عملیات را ادامه دادند این است که در آن زمان تدبیر فرماندهان این بود که ما می‌توانیم عملیات را انجام دهیم.
وی با اشاره به تعداد شهدای این عملیات اظهار کرد: در کل عملیات کربلای ۴ و ۵ ما ۱۲ هزار شهید نثار این انقلاب کردیم و حتی در عملیات کربلای ۴ تلفات عراق بیشتر از ما بود اما این مسئله را کسی بازگو نکرده است.
منبع: ایکنا
نام:
ایمیل:
* نظر: