آخرین اخبار
کد خبر: ۹۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
رضا علیزاده
رضا علیزاده
رضا علیزاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور فسا در یادداشتی نوشت: امیر المومنین بعد از به دست گرفتن حکومت اکثر کسانی که جزء کارگزاران از حکومت خلیفه سوم بودند عزل کرد تا این که نوبت به ابوموسی اشعری(حاکم کوفه) رسید و حضرت به خاطر شناختی که از ابوموسی داشت،خیالش از کوفه راحت نبود و می خواست  او را عزل کند ولی جناب مالک اشتر که از شخصیت های بزرگ کوفه به حساب می آمد با عزل ابو موسی اشعری مخالفت کرد و حضرت نیز به خاطر حفظ احترام مالک از عزل ابوموسی منصرف گردید ولی در دل از اوضاع کوفه نگران بودند.


از این جهت وقتی در مسیر به سوی جنگ جمل از یکی از آگاهان،احوال اوضاع کوفه را جویا شدند اوضاع کوفه را خوب ندیدند و به ایشان گفتند ابوموسی اگر فرصتی پیدا کند بعید نیست برای حضرت مشکل ایجاد کند.

حضرت بعد از شنیدن این سخن فرمودند:«قسم به خدا من او را مورد اعتماد و خالص و خیر خواه نمی دانستم ...و تصمیم گرفتم او را عزل کنم ولی مالک اشتر از من خواست او را ابقاء کنم من هم علی رغم ناخرسندی ام وی را ابقاء کردم و وجودش را تحمل نمودم تا بعد ها او را عزل کنم.»

چند وقت بعد نگرانی حضرت به اثبات رسید و ایشان نامه ای را به کوفه فرستادند و از ابوموسی اشعری برای جنگ با طلعه و زبیر نیرو خواستند اما ابوموسی به جای بسیج نیرو ها اساسا این جنگ را فتنه خواند و از کوفیان خواست تا از شرکت در جنگ کناره گیری کنند.

حضرت امیر بعد از این جریان ابوموسی را عزل نمودند وفرمودند« این اولین روزی نبود که تو به ما خیانت کرده ای تو پیش از این نیز به ما بدی ها روا داشته ای».

حضرت خواستند با این بیان به او بفهمانند هرگز فریب او را نخورده اند بلکه بنا به مصالحی او را تحمل کرده است آری حضرت علی (علیه السلام) پیامد های ناگوار این قضیه را به جان خریدند تا مالک که از خواص و یاران حضرت بود به نفاق ابو موسی اشعری پی ببرد.

بیدار کردن خواص از خواب غفلت به مراتب سخت تر و خسارت بارتر از سایر اقشار است  اکنون نیز بیدار کردن نخبگان جامعه(مسئولین) از این غفلت نشناختن آمریکا خسارت سنگین برجام را در پی داشت تا خواص جامعه این تجربه را از سر بگذراند که دولت آمریکا بد عهد و بد ذات است.

بلی این خسارت به قیمت تعطیلی فردو،پر از سیمان کردن رآکتور های اراک و بر باد رفتن زحمت های چند ساله ی دانشمندان هسته ایمان برای بیدار کردن نخبگان انجامید.

این خسارت عجولانه تصمیم گرفتن را دادیم که دل دادگان به کدخدا هوشیار شوند این مسیر به بیراه می رود و این خسارت داده شد تا خواص متوجه شوند با این توافق برجام نه آفتابی طلوع می کند و نه آبی جاری می شود و نه باغی ثمر می دهد.

این خسارت را جمهوری اسلامی تحمل کرد تا عبارت ما می توانیم  دوباره در رگ های کشور جاری شود و این خسارت محض به بار آمد تا کسانی که خود را به خواب زده اند بیدار شوند که این تجربه اعتماد به آمریکا است و این تجربه را به خاطر داشته باشند و مدام دم از آمریکا و رابطه با آمریکا را نزنند.
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط سایت نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: