آخرین اخبار
کد خبر: ۹۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸
محمدصادق شریفی
محمدصادق شریفی
محمد صادق شریفی دانشجوی بسیجی و انقلابی دانشگاه شیراز در رابطه با 9 دی در یادداشتی نوشت: 22 خرداد 1388 دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  رو پایان بود که یکی از کاندیدا ها با صدور بیانیه ای ویدیویی خود را پیروز قطعی انتخابات با اکثریت آرا معرفی کرد.

دست به دست شدن این ویدیو در فضای رسانه ای و مجازی( و همچنین فضاسازی های ناجوانمردانه و گسترده چند ماه پیش از انتخابات و تشکیک در صحت برگرازی آن) باعث شد تا حتی پس از انتشار نتایج اولیه شمارش آرا در حوالی صبح روز شنبه 23 خرداد، عده ای از مردم به نوعی از نتیجه اعلام شده غافلگیر شده و نهاد های برگزار کننده انتخابات  را در مظان اتهام قرار دهند.

 اما بعدها مشخص شد که ادعاهای مطرح شده در بازه چند ماه پیش و پس از انتخابات در سطح عمومی و رسانه ای کشور تنها ابزاری برای ایجاد تغییر در ساختار کلی کشور بود که انقلاب رنگی نامیده می شد. انقلابی که ابزارش رسانه های گروهی و بازی با افکار عمومی از طریق آن ها بود و مهره های اثرگذار آن، از رجال قدیمی و تاثیرگذار تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران بودند.

چند روز پس از برگزاری انتخابات بود که خبر یک مصاحبه تلویزیونی، افکار عمومی را در معرض یک سوال بسیار مهم و تاثیر گذار قرار داد؛ آیا اعتراضات مطرح شده توسط کاندیدا های معترض صرفا نوعی پیگیری حق قانونی مردم است یا سرکرده های این اعتراضات، خود از جای دیگر خط دهی می شوند؟  و نتیجتا این شبهه برای بسیاری از معترضان خیابانی پیش آمد که آیا ادعای تقلب در انتخابات ادعایی به جا، درست و قابل پیگیری است و یا صرفا اسم رمزی است برای به آشوب کشیدن جو کشور و نهایتا تحقق آرزوی چند ده ساله آیالات متحده مبنی بر تغییر ساختار حکومتی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن این کشور به حکومتی دلخواه غرب؟  اما آن مصاحبه جنجالی چه بود؟ باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از تظاهرات طرفداران یکی از کاندیداهای انتخابات در روز دوشنبه 25 خرداد 1388 در مصاحبه با شبكه "سي ان بي‌سي" گفت: صداي مردم ايران بايد شنيده شود و نبايد خاموش شود.

اما مداخله ما با توجه به تاريخ روابط دو كشور سازنده نيست. من قبلاً هم گفته‌ام عميقاً نگران انتخابات ايران هستم. او در اين مصاحبه مدعي شد تظاهركنندگان ايراني فقط در پي عدالت هستند و افزود: "ما از كساني كه در پي عدالت از يك راه مسالمت‌آميز هستند پشتيباني مي‌كنيم و من مي‌خواهم تكرار كنم كه ما در كنار كساني كه متوجه راه‌حلي مسالمت‌آميز براي اين كشمكش خواهند بود، مي‌ايستيم.  

البته جان بولتون -دو سال قبل از حوادث سال 2009 تهران-  در 16 می 2007 در روزنامه "دیلی تلگراف"  لندن نوشته بود: " اکنون شاهد تلاش‌های آمریکا در تهران برای دامن زدن به یک انقلاب رنگی هدایت شده از سوی سازمان سیا هستیم." صحبت های این سناتور جمهوری خواه- دو سال پیش از اجرایی شدن نقشه کودتای رنگی در ایران- نشان از برنامه ریزی چند ساله ایالات متحده آمریکا برای تغییر ساختار سیاسی در ایران را داشت.

همچنین چند سال بعد و پس از تمام شدن دوران مسئولیت هیلاری کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا، وی خاطرات دوران تصدی این پست مهم را گردآورده و به صورت مکتوب منتشر کرد و در آن – هرچند به صورت غیر مستقیم- بر دخالت آمریکا در حوادث سال 2009(فتنه 88) صحه گذاشت . وزیر خارجه سابق آمریکا در فصل 18 کتاب خاطرات خود- انتخاب های سخت- در مورد حوادث سال 2009 و تنش های پس از انتخابات می نویسد: "... در دولت اوباما بر سر این بحث می کردیم که چگونه به این تحولات پاسخ دهیم. من اعلام کردم که ما تحولات ایران را پیگیری می کنیم و مانند بقیه جهان منتظر می مانیم و تماشا می کنیم که مردم ایران چه تصمیمی خواهند گرفت.

در حالی که تظاهرات به شدت در حال گسترش بود، هنوز مجازات های سنگین علیه مردم استفاده نمی شد من اعلام کردم که امیدوارم نتیجه این تظاهرات، احترام به اراده و خواست واقعی ملت ایران باشد. رابطان ما در ایران از ما می خواسنند تا حد ممکن ساکت باشیم. آن ها نگران این بودند که اگر آمریکا آشکارا از تظاهر کنندگان حمایت کند، و یا آشکارا خود را درگیر این ماجرا کند، به رژیم اجازه می دهد که این اعتراضات را یک توطئه خارجی بنامد.

در پشت صحنه، همکاران من در وزارت خارجه پیوسته با فعالان در ایران رابطه داشتند و با مداخله ای فوری، توئیتر را از تعطیل شدن برای تغییرات]تعمیرات[ منع کردند. تعطیلی که باعث می شد معترضان از ابزار کلیدی برای ارتباط محروم شوند."

حوادث رخ داده پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 خصوصا حادثه عاشورای 88 پرده از ماهیت آمریکایی و دین ستیز جریان مدعی تقلب در انتخابات را کنار زد و عده ای که با اسم رمز تقلب فریب خورده بودند به سیل خروشان مردم انقلابی پیوسته و و پتک جمهوریت خود را بر سر فتنه گران و بازیگردانان اصلی آن  آمریکا و غرب کوبیده و نشان دادند که همچنان بر سر عهدی که در بهمن 57 با پیر جماران بسته اند ثابت قدم و استوار ایستاده اند.
  انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط سایت نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: