پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۲۹:۰۲
کد خبر: ۹۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
در ششمین جشنواره شعر انقلاب:
عضو انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان فارس در ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب با اثر پژوهشی «ما علیه ما» شایسته تقدیر در بخش پژوهش و محور كتاب شناخته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، ساجده تقی‌زاده، عضو انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان فارس در ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب شایسته تقدیر در بخش پژوهش و محور كتاب شناخته شد.

 

تقی‌زاده با اثر پژوهشی «ما علیه ما» در بخش پژوهش ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب شركت نمود این اثر را یک شعر «اعتراض» معرفی نمود و بیان داشت:  این اثر درباره یكی از جریانات شعری بعد از انقلاب اسلامی به نام شعر «اعتراض» به نگارش درآمده است و به آن دست از آثاری كه در فضای بعد از جنگ تحمیلی و دهه 60 تا پایان دهه 80 وجود داشته، پرداخته‌ام.

 

وی ادامه داد: این پژوهش را در سال 90 به پایان رساندم و برای چاپ آن نیز از چند ارگان و نهاد پیشنهاد داشته ام و البته حوزه هنری نیز مایل به چاپ این اثر بوده است. اما هنوز تصمیم نهایی خود را برای نحوه انتشار آن نگرفته‌ام.

 

 

 

تقی‌زاده با بیان اینكه كل جریان شعر اعتراض از دهه 60 به بعد شكل گرفته است، گفت: در این جریان، شاعر به وقایع و آسیب‌های اجتماعی و حتی گاهی به خود گلایه می‌كند و شرایط موجود را مورد نقد قرار می‌دهد. برای بررسی این جریان به سراغ شاعرانی همچون طاهره صفارزاده، سلمان هراتی، سید حسن حسینی، قیصر امین پور در دهه 60، علیرضا قزوه، محمدكاظم كاظمی و غلامرضا كافی در دهه 70 رفته‌ام. در بررسی شعر دهه 80 نیز متوجه شدم اوج شعر اعتراض را می‌توان در این دوران یافت. هرچند كه شاعران این دوران اغلب جنگ را ندیده‌اند و یا به درستی لمس نكرده‌اند، اما همچنان در فضای پیش آمده بعد از جنگ تحمیلی قرار دارند و سال 88 نیز با حوادثی كه رخ داد، اوج اعتراضات و اشعار انقلابی شاعران این دوره را می بینید.

 

 

 

این پژوهشگر با تاكید بر لزوم تحقیق و بررسی شعر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان كرد: شعر انقلاب اسلامی در حال حاضر بیش از 30 سال قدمت دارد و می توان آن را به عنوان یك جریان و از زوایای مختلف بررسی كرد. در طول تاریخ ادبیات كشورمان، جریانات بسیار كوتاه‌تر از این نیز بوده‌اند كه پژوهش های بسیاری درباره آن‌ها صورت گرفته است.

 

خاطر نشان می سازد، ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب، به منظور پاسداشت و ارتقای دستاوردهای شعر انقلاب و همچنین كشف استعدادهای برتر، در بخش ملی شعرمجموعه و تك اثر و پژوهش و  بخش بین المللی ،شعر تك اثر، به همت حوزه هنری فارس وبا همکاری سازمان بسیج هنرمندان فارس و نهادهای فرهنگی هنری استان فارس هفتم وهشتم دی ماه 95 در استان فارس برگزار وبه کار خود پایان داد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: