پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۰۹:۱۵
کد خبر: ۹۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
اشكوري گفت: اگر نبود، بصيرت مردم اين اتفاق نمي افتاد و 9 دي يعني بصيرت مردم ايران، بصيرتي كه اجازه نداد در ايران خلأ قدرت ايجاد شود و ايران تبديل به سوريه شود.

به گزارش تنوير حجت الاسلام عبدالمجيد پيش بين(اشكوري) استاد حوزه و دانشگاه شهيد محلاتي و امام حسين(ع) در مراسم بزرگداشت حماسه 9 دي ماه كه در گلزار شهداي شهر مهر برگزار شده بود اظهار داشت:چرا در كلام رهبري و در جامعه ما اينقدر بر 9 دي و فتنه تاكيد مي شود در بسياري از رشته هاي علوم انساني اينگونه عنوان مي شود كه ملتي كه حافظه تاريخي نداشته باشد نمي تواند امروز خود را بسازد و نه مي تواند آينده خود را بسازد هر ملتي در طول تاريخ خود دچار فراز ونشيب هايي مي شود كه براي جامعه ايجاد تجربه مي كند و اين تجربه ها ملت را به حكمت مي رساند كه از طريق اين حكمت مي توانند امروز و فرداي خود را بسازند لذا حوادث تاريخ مسائل كوچك و قابل گذشتي نيستند.

وي ادامه داد:گر ملتي بخواند امروز و فرداي خود را بسازد نيازمند به بصيرت سياسي است و براي داشتن بصيرت سياسي نيازمند به بصيرت تاريخي است و بصيرت تاريخي از طريق شناسايي خط تاريخي به وجود مي آيد و اگر اين اتفاق افتاد ديگر به اين سادگي نمي توان ملتي را فريب داد.

اشكوري گفت: در جنگ صفين شخصي خدمت عمار آمد و گفت زماني كه از شهر خود حركت مي كردم هيچ شبهه اي در حقانيت اين جبهه نداشتم اما از شب گذشته دچار شك شده ام به گونه اي كه نمي توانم بخوابم و عامل شك من هم اين است كه مي بينم آن جبهه اذان مي گويند و ما هم همان اذان را مي گوييم، آن ها شهادت به نبوت رسولي مي دهند كه ما هم اينجا همين شهادت را مي دهيم،آن ها به قبله اي نماز مي خوانند كه ما هم به همان قبله نماز مي خوانيم،آن ها به گونه اي نماز مي خوانند كه ما هم همانگونه نماز مي خوانيم و آن ها همان قرآني را مي خوانند كه ما مي خوانيم، لذا شك كردم كه حق كدام است عمار گفت برادر يمني اين پرچمي را كه تو مي بيني من همين پرچم را در جنگ احد و احزاب مقابل پيامبر ديدم، آدم ها و شعار ها عوض شده اند ولي پرچم همان پرچم است اين يعني بصيرت تاريخي كه براي ما ايجاد بصيرت سياسي مي كند.

وي با اشاره به سخن برخي كه فتنه را حادثه اي مي دانند كه بايد فراموش شود و توصيه به فراموشي فتنه سال 88 مي كنند بيان داشت: به اين سادگي كه عنوان مي شود نيست،ما اين پرچم را در دوره هاي قبل، قبل از انقلاب، در نهضت تنباكو، در دوران مشروطيت ديدم كه شيخ فضل الله نوري را به اسم آزادي بالاي دار بردند، اين پرچم را در انقلاب و سال شصت و در كنار صدام ديديم اين همان پرچم است، فقط آدم ها و شعار هاي آن عوض شده ولي پرچم همان پرچم است چون پرچم را مي بينم بايد در حافظه تاريخي بماند به همين دليل فتنه 88 به عنوان يك پرچم نبايد فراموش كنيم.

اشكوري تاكيد كرد: فتنه براي ما معيار است يعني هر كس هر پرچمي با هر شعاري بلند كرد به او مي گوييم در زمان فتنه كجا بودي؟ اين مي شود يك معيار براي بصيرت تاريخي به همين دليل مي گويند حافظه ها را پاك كنيد، زماني كه حافظه ها پاك شد كساني كه در جنگ احد در مقابل پيامبر ايستادند مي شوند نيروهاي خدا و پرچم پيغمبر مي شود خوارج حتي اگر اين پرچم در دست اولاد پيغمبر باشد اين حافظه تاريخي را نمي شود پاك كرد.

وي در ادامه اظهار داشت: ملت ها براي اينكه به آرمان هاي خود دسترسي پيدا كنند نياز هايي دارند و بدون تامين اين نياز ها نمي شود به آرمان ها دسترسي پيدا كرد و براي تامين اين نياز ها بايد حكومت تشكيل شود و حكومت نيازمند به قدرت است و قدرت به دو صورت استبدادي و دموكراتيك شكل گيري مي شود.

اشكوري هدف از فتنه را ايجاد خلأ قدرت دانست و تصريح كرد: زماني كه خلأ قدرت به وجود بيايد يعني نه استبداد را بپذيريم و نه دموكراتيك را، اگر ملتي دچار ايجاد خلأ قدرت شود نظم اجتماعي،امنيت و قدرت ملي از بين مي رود و فتنه حركتي است براي ايجاد خلأ قدرت و حال ما حق نداريم از افراد سوال كنيم كه آن روزي كه در حال ايجاد خلأ قدرت بودند كجا سينه مي زديد، تمامي سران استكبار از تشكيل فتنه و به وجود آمدن خلآ قدرت شادمان بودند و اين براي ما معيار است و لذا اگر كسي پرچمي بلند كرد از او ميپرسيم كه آن روز كجا بودي؟ و چه كاري انجام مي دادي؟ اين همان جمله اي است كه عمار در جنگ صفين براي پاسخ به مرد يمني به كار برد كه اين پرچمي كه با صداي قرآن بلند است را نبين بايد پشت پرچم را ديد و ملتي كه حافظه تاريخي ندارد آينده هم ندارد.

وي تاكيد كرد: اگر نبود بصيرت مردم اين اتفاق نمي افتاد و 9 دي يعني بصيرت مردم ايران، بصيرتي كه اجازه نداد در ايران خلأ قدرت ايجاد شود و ايران تبديل به سوريه شود و امنيتي كه امروز داريم را مديون بصيرت مردم ايران هستيم.

اشكوري گفت: 9 دي نه متعلق به اصولگرايان و نه اصلاح طلبان است حتي حكومت هم نمي تواند ادعا كند كه 9 دي متعلق به من است بلكه اين مردم بودند كه حكومت را با كمترين هزينه نجات دادند و اجازه ايجاد خلأ قدرت را به دشمن ندادند.

وي افزود: آيا جاي تشكر ندارد، آن هم در دنياي پيچيده امروزي كه قابل مقايسه با صفين نيست، چون آن پرچم در طول تاريخ در حال كسب تجربه است و با اين هجم از تجربه عليه انقلاب و اسلام برنامه ريزي مي كند با همه اين پيچيدگي كه انجام مي دهد ملت ايران نشان داد كه صاحب بصيرت است، جا ندارد كه گرامي داشته شود؟، جا ندارد كه به عنوان يك تجربه تاريخي تكرار شود؟ لذا اگر ما به فتنه مي پردازيم نمي خواهيم ذائقه ها را تلخ كنيم.

حجت الاسلام عبدالمجيد پيش بين (اشكوري) در پايان صحبت هاي خود خاطرنشان كرد: ما يك تجربه تاريخي داشتيم و در مقابل اين تجربه يك نشيب بود ما اين تهديد را تبديل به يك فرصت كرديم و فرازي براي ملت ايران، چرا اين را در تجربه تاريخي خود نگه نداريم، كه چون اين گونه عمل كرديم سوريه نشديم، اين تجربه تاريخي بايد باقي بماند و بزرگ بداريم و نسل به نسل انتقال بدهيم تا تجربه تاريخي شود براي نسل هاي آينده تا بيمه شود حركت تكاملي تاريخي ملت ايران براي رسيدن به آرمان هاي خود و لذا 9دي متعلق به هيچ شخص و حزبي نيست و متعلق به ملت ايران است، اين بصيرتي است كه بر اساس تدين و عاشورايي بودن تشكيل مي شود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: