جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۴۴:۳۲
کد خبر: ۹۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
صبح امروز صورت گرفت ؛
مسئول و شورای معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و استان فارس صبح امروز با حضور در پایگاه استنادی جهان اسلام از آن بازدید کردند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، در راستای آشنایی بیشتر با پایگاه استنادی جهان اسلام و قسمت های مختلف آن ، شورای معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس با حضور در این پایگاه با قسمت های مختلف آن و نحوه استفاده از داده های علمی موجود در این پایگاه آشنا شدند .

بازدید شورای معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی استان از پایگاه استنادی جهان اسلام

کرمی سرپرست اداره اطلاع رسانی پایگاه استنادی در خلال جلسه مشترک با تیم بازدید کننده با اشاره با تاریخ تشکیل این پایگاه گفت : این مرکز در سال 1370 به نام کتابخانه منطقه ای تأسیس شده بود که البته در آن زمان تنها منبع ، کتاب ، عناوین و چکیده مقالات بود .

وی ادامه داد : آن چیزی که در حال حاضر به عنوان پایگاه استنادی جهان اسلام شناخته شده است کاملا متفاوت از گذشته است که در سطح منطقه به کشورهای اسلامی خدمات داده می شود و با بسیاری از کشورهای جهان نیز تبادل اطلاعات صورت می گیرد و در برخی از کشورها مانند ارمنستان دارای شعبه نیز می باشد .

مسئول اداره اطلاع رسانی پایگاه استنادی جهان اسلام با بیان اینکه وظیفه اصلی این پایگاه دیجیتاله کردن اطلاعات است ، گفت : هر چیزی که به دست این پایگاه اعم از کتب ، مقالات ، پرسش نامه ها ، اطلس های و نقشه های چاپ شده و سایر موارد در داخل کشور برسد دیجیتاله می شود تا افراد بتوانند در هر زمان و مکان به این منابع دسترسی پیدا کنند .

وی در ادامه ضمن اشاره به سایر قسمت های این پایگاه گفت : سالن مطالعه نیز در این پایگاه وجود دارد که می تواند مورد استفاده دانشجویان و سایر داوطلبین قرار گیرد .

بازدید شورای معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی استان از پایگاه استنادی جهان اسلام

پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با مصوبه نهمین مجمع عمومی وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در مراکش (۲۰۰۷) و مصوبه چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی (اکتبر ۲۰۰۸) در باکو مراحل تکوین خود را گذراند.

وی افزود : علاوه بر منابع فارسی نزدیک به نود درصد منابع لاتین نیز از طریق کارگزار ، تفاهم نامه ها ، و سایر روش ها توسط این مرکز قابل دسترسی می باشد که افراد علاقمند می توانند از این منابع استفاده کنند .

وی با اشاره به اینکه کلیه مجلات علمی در این پایگاه به صورت تمام صفحه قابل دسترسی می باشد ، خاطر نشان کرد : 4800 عنوان کتاب نیز به صورت گزینش شده توسط اساتید دانشگاه برگزیده شده است که افراد علاقمند می توانند از این کتب که به مدت بیست روز به آنها امانت داده می شود ، استفاده کنند .

وی اضافه کرد : 8900 مقاله حاصل از کنفرانس های مختلف که زیر نظر دانشگاه های معتبر برگزار شده است در این پایگاه قابل دسترسی می باشد که علاوه بر مقالات کلیه نقشه های ، اطلس ها و پرسش نامه های استاندارد مورد نیاز دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی نیز در این پایگاه قابل استفاده می باشد .

مسئول اداره اطلاع رسانی پایگاه استنادی جهان اسلام ادامه داد : پایگاه طرح های پژوهشی با 27000 عنوان مقاله و 107000 عنوان پایان نامه آماده خدمات دهی به ارفاد علاقمند می باشد که در این خصوص با 15 دانشگاه تفاهم نامه هایی به امضا رسیده است که کلیه پایان نامه های خود را به صورت تمام متن به این پایگاه ارسال می کنند اما به جهت پرهیز از موازی کاری با ایران داک که متولی پایان نامه ها می باشد پایگاه استنادی به صورت جدی وارد این حوزه نشده است .

وی خاطر نشان کرد : بارگزاری پایان نامه ها در سایت علاوه بر مزایایی که در اطلاع رسانی و ترویج علم دارد باعث می شود دانشجو و اساتید نیز دقت بیشتری در انجام آن صرف کنند چرا که ماحصل تلاش آنها در معرض دید عموم قرار می گیرد که این خود عاملی برای تلاش بیشتر می شود .

کرمی در ادامه با اشاره به لزوم پرداختن بیشتر به علم و اهمیت مقالات گفت : از سال 1370 تا کنون 900 هزار مقاله در کشور به ثبت رسیده است در حالیکه در آمریکا فقط در مبحث سم شناسی 7 میلیون مقاله وجود دارد که این امر لزوم توجه بیشتر و جدی تر به مباحث علمی ، چاپ مجلات علمی و مقالات را گوشزد می کند .

وی در ادامه توضیحات خود گفت : در حال حاضر 2384000 عنوان مقاله انگلیسی همراه با نسخه چاپی و 28000 عنوان مقاله عربی نیز دراین پایگاه قابل دسترسی می باشد که البته تعداد 200 هزار مقاله عربی تا چند ماه آینده به این منابع اضافه می وشد .   

مسئول اداره اطلاع رسانی پایگاه استنادی جهان اسلام در پایان توضیحات خود خاطر نشان کرد : در کنار نقاط قوت که بسیار نیز امیدوار کننده است می بایست نقاط ضعف هم گفته شود تا به مرور زمان نواقص برطرف شود تا شاهد رشد کشور در علوم مخالف باشیم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، طرح ايجاد پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) در سومين نشست وزراي آموزش عالي کشورهاي اسلامي توسط دکترمحمدمهدی زاهدي وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شيراز در اکتبر سال 2006  در کويت مطرح شد و در نهایت پيشنهاد ايجاد اين پايگاه استنادي با الهام از فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر توليد نظام استنادي ايران و اسلام متولد شد و به دنبال آن برنامه پايلوت گزارش‌های استنادي نشريات فارسي (PJCR) در سال 1381 در مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري در شيراز به مرحله اجرا درآمد که پس از تصويب راه‌اندازي پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) در نهمين مجمع عمومي وزراي آموزش و پرورش کشورهاي اسلامي در مراکش، نمايه استنادي علوم ايران (ISCI) توليد و ورود نشريات عربي و انگليسي کشورهاي اسلامي به پايگاه استنادي علوم جهان اسلام آغاز شد .

شایان ذکر است پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هم اکنون از طریق وبگاه http://www.isc.gov.ir  قابل دسترس می‌باشد

نام:
ایمیل:
* نظر: