کد خبر: ۹۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
در جنگ تمام‌ عیار نرم، در وسط معرکه دشمن قرار گرفته‌ایم، استحاله و هژمونی فرهنگی هدف غربی‌هاست، حال پرسش این است، چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای مقابله با این هجمه ماهواره‌ای داریم؟

اساتید فارس// مقاله

استحاله فرهنگی؛ هدف شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان

تهیه کننده: شکرالله بزرگی / بسیج اساتید دانشگاه شیراز

در جنگ تمام‌ عیار نرم، در وسط معرکه دشمن قرار گرفته‌ایم، استحاله و هژمونی فرهنگی هدف غربی‌هاست، حال پرسش این است چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای مقابله با این هجمه ماهواره‌ای داریم؟

شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان

برابر آمارهای موجود حدود ۱۷ هزار شبکه ماهواره‌ای باز و بدون محدودیت وجود دارد که شامل ۳۸۰ کانال خاص موسیقی، ۲۵۲ کانال کودک و نوجوان و ۷۴ شبکه مد است؛ در این میان بیش از ۴۰ شبکه فارسی زبان وجود دارد که مضامین سیاسی، فیلم و سریال، شو و موسیقی و تبلیغ کالا را در بردارند.

حال سؤال اساسی اینجاست که در این جنگ تمام عیار نرم که ما در وسط معرکه دشمن قرار گرفته‌ایم، چه برنامه‌ها و راهکارهایی برای مقابله با این همه شبکه ماهواره‌ای داریم؟

عادی سازی روابط زن و مرد، نادیده گرفتن حکم شرعی و اسلامی محرم و نامحرم، ترویج دوستی‌های خیابانی و کاذب، تضعیف جایگاه دین و شریعت اسلامی و در یک کلام جنگ تمام عیار نرم علیه ارزش‌ها، هنجارها، اعتقادات و باورهای جامعه ایران اسلامی از سوی استکبار جهانی در اهداف پشت پرده راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان طراحی و هدایت شده است.

امروز دشمنان جمهوری اسلامی به این موضوع به خوبی پی‌برده‌اند که دیگر نمی‌توانند از راه سیاسی یا نظامی به جنگ کشورمان بیایند، چرا که در آزمون‌های مختلف شکست خورده‌اند. خصوصاً در فتنه سال ۱۳۸۸ به عینه دریافتند که نظام اسلامی ایران مستحکم‌تر از آن چیزی است که بتوان با ابزارهای نظامی یا کودتاهای رنگین و مخملین از میان برود.

از همین رو دشمنان ایران اسلامی امروز عزم خود را جزم کرده‌اند تا شاید بتوانند با رخنه در باورهای دینی و مذهبی مردم در ابعاد فرهنگی و اجتماعی وارد شوند. در این راستا نیز چندین شبکه فارسی زبان با نام‌های فارسی وان، من و تو، پی‌ام سی و… راه‌اندازی کرده‌اند.

جذب مخاطب ایرانی با هر قیمتی

ماهواره امروز به عنوان مدرن‌ترین وسیله ارتباط جمعی در عصر رسانه و ارتباطات، پیشتاز همه ابزارهای مهم در تهاجم فرهنگی علیه کشورهای جهان سوم شناخته می‌شود.

استکبار جهانی مدت‌هاست که برای نابودی فرهنگ‌های اسلامی و جلوگیری از رشد و گسترش آن در سراسر جهان درصدد تهیه خوراک فکری و فرهنگی افتاده تا به مخاطب مسلمان خود القا کند، تفکرات او دیگر در دنیای مدرن امروزی پاسخگوی نیازهای بشری نیست و بسیاری از این باورها را باید در زباله‌دان تاریخ انداخت.

در این میان جمهوری اسلامی ایران در تیررس برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دارد. چرا که دشمن سال‌هاست به خطر وجود کشوری مستقل به نام ایران اسلامی پی برده است.

گسترش شبکه‌های فارسی‌زبان و هدایت و حمایت آنها از کشورهای اروپایی و آمریکایی، بیست و چهارساعته شدن این برنامه‌ها و پخش فیلم و سریال‌های متعدد که در آن به شیوه‌ای لطیف اعتقادات دینی و اسلامی ما را نشانه رفته، تا پخش برنامه‌های مبتذل و مستهجن و غیراخلاقی و استفاده از انواع رنگ‌آمیزی‌های مختلف برای جذب مخاطب ایرانی با هر نوع سلیقه‌ای، همه و همه از برنامه‌های دقیق و حساب شده دشمنان ایران اسلامی در تقابل با کشورمان حکایت دارند.

امروز حامیان پشت پرده شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به خوبی پی‌برده‌اند که نیاز فکری و تفریحی یک جوان ایرانی چیست و خانواده‌های ایرانی در میان شبکه‌های داخلی و خارجی به دنبال چه چیزی می‌گردند.

اما با نگاهی گذرا به برنامه‌های مسئولان فرهنگی در کشورمان درمی‌یابیم که اگرچه کشورمان به فرموده مقام معظم رهبری در برابر فتنه‌های سیاسی واکسینه شده و دشمنان توان رویارویی نظامی و سیاسی با ما را ندارند، اما متاسفانه باید بپذیریم که در ابعاد فرهنگی واجتماعی تاکنون موفقیت چشمگیر و قابل‌قبولی نداشته‌ایم و تمام برنامه‌های مفید مثلاً رسانه ملی به یکی دو برنامه پرمخاطب مثل مختارنامه و… خلاصه می‌شود.

این در حالی است که شبکه فارسی‌وان با توجه به این که مدت کوتاهی است راه‌اندازی شده است چندی پیش اعلام کرده که حدود ۱۵ میلیون مخاطب در ایران دارد.

پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به گروهک ضدانقلاب رجوی مقیم کشور آلمان نیز چندی پیش اعلام کرد: وزارت خارجه انگلیس و آمریکا، هدایت‌کننده اصلی تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان هستند و بودجه کلان این شبکه‌ها را تأمین می‌کنند.

این پایگاه اینترنتی با اشاره به بی‌رونقی شبکه‌های فارسی زبان که برنامه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی دارند، نوشت: امروز حتی تلویزیون‌های سیاسی مانند صدای آمریکا هم دریافته‌اند که مخاطب برای اخبار و تحلیل‌های سیاسی پای برنامه آنان نمی‌نشیند بنابراین شبکه‌های "فارسی وان” و "من و تو” برای جلب مخاطب دلزده از فضای سیاسی راه‌اندازی شده‌اند.

دشمن هم برنامه دارد و هم بودجه

یکی از مشخصه‌های شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای گستردگی و تنوع برنامه‌های آن است، به گونه‌ای که برای هر نوع اندیشه و نگاهی برنامه دارند؛ از فیلم و سریال و موسیقی تا شبکه اهل بیت و غیره. از همین روست که لاله افتخاری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، معتقد است که دشمن در جنگ نرم هم برنامه‌ریزی‌های منسجم و حساب شده‌ای دارد و هم از بودجه کافی برای ساخت و تولید برنامه‌ها برخوردار است.

لاله افتخاری می‌گوید: «یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین برنامه‌های دشمن در جنگ نرم استحاله فرهنگی است

وی تصریح می‌کند: «در استحاله فرهنگی دشمن می‌خواهد ارزش‌ها را ضد ارزش و ضد ارزش‌ها را ارزش نشان دهد و بسیاری از مسائلی که در شرع و عرف قابل قبول و پسندیده نیست را عادی و طبیعی نشان دهد و در عین حال به جنگ عقاید مورد تاکید اسلامی مثل حجاب برود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه می‌دهد: «همه این موارد در برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای دیده می‌شود، نتیجه برنامه‌های آنان را نیز در کف خیابان‌ها شاهدیم که مثلاً معیار ارزشمندی به نام حجاب از سوی برخی افراد نادیده گرفته می‌شود. این‌ها نتیجه گسترش برنامه‌های ماهواره‌ای و از طرفی بی‌برنامگی مسئولان ما است

هژمونی فرهنگی

رویکرد اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به مسائل اجتماعی و پرهیز از سیاسی‌کاری به نوعی حکایت از این دارد که استکبار جهانی این بار به دنبال ورود به خانه‌های ایرانیان آن هم به شیوه‌ای نرم و بی سرو صداست.

کارشناسان امور فرهنگی معتقدند که ورود ماهواره به خانه‌های ایرانیان نوعی هژمونی محسوب می‌شود.

طبق تعاریف موجود هژمونی به معنای پذیرش سلطه بیگانه و تحت فرمان آنها درآمدن، آن هم با رضایت و آگاهی کامل طرف مقابل است.

این روزها در شبکه‌های ماهواره‌ای همه نوع گرایشی وجود دارد با این تفاوت که گرایش‌ها طبق تعریف غرب است!

نمونه بارز آن را در راه اندازی شبکه اهل بیت علیه‌السلام شاهدیم که به نام دین و مذهب تشیع شبکه‌ای راه اندازی شده و در پس پرده آن دامن زدن به اختلاف میان شیعه و سنی و از هم گسستگی مسلمانان در دستور کار قرار دارد.

دکتر لاله افتخاری، عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، در این باره می‌گوید: «دشمنان اسلام و قرآن برای انحراف افکار عمومی و برای جلوگیری از اتحاد مسلمانان شبکه‌ای به نام اهل بیت راه اندازی کرده‌اند که متاسفانه می‌بینیم درست برخلاف فرهنگ و منش اهل بیت علیه السلام عمل می‌کند و هدفش ایجاد شکاف میان صفوف مسلمانان است

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است: «دشمن همه نیروهای خود را بسیج کرده و با تمام توان و از همه ابزارهای لازم استفاده می‌کند و با برنامه و بودجه کافی حرکت خود را آغاز کرده و در حال شکستن حریم‌های شرعی و اسلامی است و متاسفانه باید اذعان داشت که مسئولان ما هنوز هم در خواب غفلت به سر می‌برند و بیدار نشده‌اند

این نماینده مردم تهران در پاسخ به این سؤال که در میان این هجمه وسیع رسانه‌ای دشمن چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید، می‌گوید: «باید در وهله اول برای جوانان برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده داشته باشیم و برای خانواده‌ها نیز از رسانه ملی برنامه‌ها و سریال‌های جذاب تولید و پخش شود و شبکه‌های فیلم خانگی را گسترش دهیم و هنرمند متعهد ایرانی را به ساخت و تولید هرچه بیشتر آثار فاخر و ارزشمند که مخاطب را به خوبی جذب کند تشویق کنیم. از طرف دیگر هم به فرهنگسازی بپردازیم و ارزش‌هایی مثل عفاف و حجاب را در جامعه به یک خواست ملی و مطالبه دینی مبدل کنیم که در این راه نیازمند نیروهای توانمند و مدیران مدبر و بودجه کافی هستیم. در آن صورت است که قطعاً دشمن نخواهد توانست به اهداف ضد فرهنگی خود برسد

نقش مستقیم آمریکا و انگلیس در هدایت شبکه‌های ماهواره‌ای

گفته می‌شود بخش عمده‌ای از بودجه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان "من و تو” را وزارت امور خارجه انگلیس تقبل می‌کند.

رابط این افراد نیز فردی به نام "مک وولین” است که به عنوان مدیر و یکی از مشاورین ارشد این گروه فعالیت می‌کند و با همکاری وی، وزارت امور خارجه انگلیس بودجه راه اندازی این شبکه را تأمین کرده است.

اما بر اساس اخبار و اطلاعات موثق دریافتی، مدیران شبکه "من و تو” برای سال ۲۰۱۱ با همکاری عباسی پدر، یک بودجه هنگفت ۴۰ میلیون دلاری را از محل بودجه امنیتی و هجوم رسانه‌ای آمریکا برای ایران در پنتاگون دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها بودجه ۴۰ میلیون دلاری این شبکه در حقیقت ۴۰ برابر بیشتر از بودجه شبکه فارسی وان است، چرا که گردانندگان پشت پرده این شبکه‌ها دریافته‌اند، شبکه من و تو موفق‌تر از فارسی وان عمل کرده است.

شبکه فارسی وان با پخش فیلم و سریال‌های خارجی به صورت دوبله شده آن هم با بدترین کیفیت دوبله مخاطبانی را جذب کرد، اما به دلیل نازل بودن کیفیت برنامه‌ها، کم کم دچار یک فرودستی و افت در جذب مخاطب شد.

شبکه "من و تو” تجربه موفق‌تری بود که در مدت زمان کوتاهی توانسته مخاطبین بیشتری در مقایسه با فارسی وان پیدا کند که علت آن را باید در تنوع برنامه‌هایش جستجو کرد. آن هم تنوعی بسیار کم هزینه و کم خرج اما هوشمندانه!

گفته می‌شود این شبکه در تملک دو ایرانی به نام "کیوان عباسی” و "مرجان عباسی” است و دفتر مرکزی و استودیوی آن در شهر لندن است.

کمتر از ۵ درصد استفاده علمی از ماهواره

برخی از خانواده‌ها برای توجیه چرایی ورود ماهواره به منزلشان فوراً این سخن را پیش می‌کشند که‌ای بابا! ماهواره همه‌اش که بد نیست! مطالب علمی و آموزنده هم دارد و ما فقط به همین جهت ماهواره خریدیم که استفاده علمی ببریم!

اما در پاسخ به این توجیه فرار از واقعیت آن دسته افرادی که مدعی‌اند از ماهواره می‌توان استفاده علمی برد باید گفت که برابر آمارهای اعلام شده تماشای برنامه‌های علمی شبکه‌های ماهواره‌ای زیر ۵ درصد است!

این در حالی است که تماشای فیلم و سریالهای مختلف در شبکه‌های ماهواره‌ای بیش از ۵۰ درصد بیننده دارد و در میان شبکه‌های فارسی زبان، شبکه "فارسی وان” ۵۰ درصد بیننده، ” PMC” نزدیک به ۴۰ درصد و سایر موارد ۱۰ درصد است و شبکه خبری "BBC” فارسی نیز بین شبکه‌های سیاسی بیشترین بیننده را دارد.

شب‌های عملیات جنگ نرم

با تمام این تفاسیر دشمن امروزه از جبهه‌های مختلفی جنگ نرم را آغاز کرده و ما مانده‌ایم و رگبار بی امان مسلسل دشمن و سیل موشک‌ها و خمپاره‌هایی که همگی هدفمند پرتاب می‌شوند و موج انفجاری که هر روز نقطه‌ای از ارزش‌های میهن اسلامیمان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

سید جواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: «جنگ نرم دشمن از چند جبهه آغاز شده که پیشتاز آن حربه اجتماعی علیه باورهای دینی و اسلامی مردم است که این مسئله ایجاب می‌کند مسئولان برنامه‌های کارشناسی‌تر و راهکارهای بهتری را ترسیم کنند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در نقل خاطره‌ای از حوزه انتخابیه‌اش در استان کرمانشاه می‌گوید: «به بازدید روستایی در شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه رفتیم، با کمال تعجب مشاهده کردیم که تقریباً در پشت بام تمامی خانه‌ها دیش‌های ماهواره نصب بود، وقتی علت را جویا شدیم در پاسخ گفتند که اینجا هنوز شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ایران قابل دریافت نیست! به همین دلیل مردم هم به تماشای ماهواره روی آورده‌اند. خب حالا وقتی که ما نه تنها برنامه خاصی برای آن روستایی نداریم، بلکه حتی از تماشای برنامه شبکه‌های صداوسیمای خودمان محروم است چگونه انتظار داریم که آن مردم ماهواره تماشا نکنند!؟»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در عین حال خاطر نشان می‌کند: «مردم ما مردمی با سابقه‌های کهن فرهنگی و مذهبی هستند و اگر از داشته‌های فرهنگی خودشان به خوبی آگاه باشند و شبکه‌های داخلی خودمان را تقویت کنیم، قطعاً داشته‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی خود را بر شبکه‌های مبتذل و غیر اخلاقی غربی ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال همین سریال مختارنامه را ببینید چقدر مخاطب داشت؟ گفته می‌شود هنگامی که پخش این سریال شروع می‌شد مخاطب برنامه‌های ماهواره در ایران به حداقل خود می‌رسد. این موضوع می‌تواند ما را به این راهکار مهم برساند که اگر رسانه ملی را تقویت کنیم تا بتواند برنامه‌های مخاطب پسند تولید و پخش کند بدون شک از مخاطب برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای نه تنها کاسته می‌شود بلکه می‌توانیم مخاطبان خارجی را هم جذب برنامه‌های خود کنیم

ناامیدی دشمن از برنامه‌های سیاسی

امروز دشمنان ایران اسلامی به خوبی دریافته‌اند که با پخش برنامه‌های سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی نمی‌توانند به اهداف براندازانه خود برسند، لذا به سمت موضوعات اجتماعی و فرهنگی حرکت کرده‌اند.

نمونه بارز این مدعا نیز کاهش قابل محسوس بینندگان شبکه تلویزیونی صدای آمریکاست.

سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بیان این سخنان می‌گوید: «اینک برای دشمن این یقین حاصل شده که جنگ سیاسی و ایجاد فتنه و تقویت گروه‌های مخالف نظام در خارج و طراحی اهداف سیاسی در داخل جواب نمی‌دهد، به همین علت جنگ نرم را با راه اندازی شبکه‌های فارسی زبان آغاز کرده است

زهره الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در این باره می‌گوید: «از آنجایی که استکبار جهانی پروژه‌های خود در عرصه سیاسی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی را شکست خورده دید، چاره‌ای جز ورود به استحاله فرهنگی و جنگ نرم نداشت، خصوصاً شکست آنان در فتنه ۸۸ سیلی محکمی برای دشمنان ایران اسلامی محسوب می‌شد. از همین رو فروپاشی بنیان خانواده‌ها و مقابله با شئونات اسلامی و هنجارها و ارزش‌ها را در دستور کار خود قرار داد، یعنی به بیان دیگر باید گفت آنچه که محور هدف شبکه‌های ماهواره‌ای قرار گرفته بنیان و کیان خانواده به عنوان هسته اصلی و مرکزی جامعه ایران اسلامی است

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: «مسئولان در حوزه‌های فرهنگ و هنر و ساخت برنامه‌های علمی، آموزشی و سرگرم کننده باید حرفی برای گفتن داشته باشند، چرا که معتقدم در راستای ساخت برنامه‌های ایجابی و در مقابله با شبکه هامی ماهواره‌ای باید تلاش مضاعفی داشته باشیم

خانم دکتر الهیان تصریح می‌کند: «دشمن امروز اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی و تأثیر گذاری انقلاب اسلامی در میان کشورهای اسلامی و خصوصاً در منطقه خاورمیانه و در بیداری امت اسلامی به خوبی مشاهده می‌کند و از این روست که تمام توان خود را به کار گرفته تا بتواند به کشورمان ضربه بزند، لذا بنا بر تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آورده و خصوصاً در فتنه سال ۸۸ هم به خوبی دریافت که نمی‌توان با فتنه و کودتا به جنگ جمهوری اسلامی برود جنگ نرم را برگزیده که در این زمینه لازم است تا ما هم با تمام توان در میدان جنگ نرم قوی و مقتدارانه عمل کنیم

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: