کد خبر: ۹۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
كارآفرين شیرازی:
حبیب رحیمی از کارآفرینان با اراده ای است که توانسته با زنبور داری به اقتصاد مقاومتی روی بیاورد و شغل مناسبی را برای خود ایجاد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جهادي از بسيج سازندگي فارس، در سال هاي اخير به زنبورداري به عنوان يك فرصت براي ايجاد اشتغال نگاه شده است در كشور ما نيز با توجه به فوايد و سود سرشار حاصله از آن، اشتغال به اين حرفه در بسيار از مناطق رواج دارد و زنبورداري به عنوان يك حرفه و يا شغل مورد توجه قرار گرفته است.

 زنبورداري شغلي پردرآمد و پربركت است كه به هيچ گونه مواد وارداتي نياز ندارد و با يك سرمايه‌گذاري كم مي‌توان ايجاد شغل كرد. در شرايطي كه روند تلاش‌هاي اقتصادي در مسير خودكفايي و استفاده بهينه از سرمايه گذاري نيروي كار استوار است و ايجاد فرصت هاي اشتغال مولد در كمترين مدت و با سرمايه اندك مورد تاييد قرار مي گيرد،‌ توجه به اين رشته شغلي و درآمد نسبتا بالاي آن ضرورت مي يابد.

حبیب رحیمی يكي از زنبورداران موفق و دريافت كننده تسهيلات بسيج سازندگي استان فارس درمورد اين شغل مي‌گويد.


حبیبی با بيان اين كه زنبورداري يك شغل پاك و بدون آلودگي است گفت: زنبور داري شغلي بسيار مطهر و شريفي است كه زنبور دار مي تواند با آن هم دنيا و هم آخرت خود را آباد سازد. علاوه بر اين شغلي بسيار پربركت است كه فوايد بسيار زيادي در بردارد.

 وی تصریح کرد: در شرایط کنونی در شهرستان شیراز که جزو کلانشهرای با آمار بیکاری بالاست حقیقتا پیدا کردن کار دولتی و میز نشینی سخت و شاید ناشدنی است اما من تصمیم گرفت با تلاش و همت خودم در کنار تسهیلاتی که می گیرم یک شغل ابرومند برای خودم دست و پا کنم .



این مجری طرح اقتصاد مقاومتی تصریح نمود: من در ابتدا با 6 کندو، کار زنبور داری را راه  انداختم، اگرچه مشکلات زیادی برای اداره و فعالسازی طرح بود اما به یاری خدا اکنون توانسته ام طرح موفقی داشته باشد .و بتوانم آن را توسعه و گسترش دهم و اکنون دارای بیش از 40 کندو می باشم.

وي به افرادي كه مي‌خواهند به اين كار وارد شوند توصيه كرد: قبل از شروع لازم است افراد در كلاس‌هاي آموزشي شركت كرده و اطلاعات مورد نياز اين شغل را كسب كنند. ارتباط نزديك با زنبورداران با تجربه نيز ضروري است تا از وقوع ضررهاي احتمالي جلوگيري شود.


وی در خصوص تولید و فروش سالانه عسل حاصل از  کندوهای خود گفت: در هر دوره تولید بیش از 200 کیلوگرم تولید عسل داریم که انتظار می رود نظر به قیمت بر مبنای کیلو  سالانه حدوداً 20 میلیون تومان در آمدخالص داشته باشم البته این بستگی به شرایط مساعد محیطی هم دارد .

اين توليدكننده موفق با بيان اين كه لازمه زنبورداري حرفه‌اي كوچ دادن كندوها است افزود: شش ماه از سال را مي‌توان در شیراز بود ولي بقيه ايام سال را بايد كوچ كرد. براي اين كار مي‌توان با زنبورداران ديگر هماهنگ كرد و با هم اين كوچ را انجام داد تا هزينه هاي آن تقسيم شود.

حبیبی با اشاره به عدم حمايت دولت از زنبورداران گفت: ميزان تسهيلات اعطايي به زنبورداران نسبت به ساير شغل‌ها بسيار كم است و دولت نيز به جاي حمايت از زنبورداران هزينه‌هاي زيادي را براي مجوز كارشناسي صحرا يا مجوز كوچ از زنبوردارن اخذ مي‌كنند.


وي با اشاره به مشكلات بيمه زنبورداران گفت: بهانه‌هاي متعددي براي بيمه زنبورداران وجود دارد و در عمل نتوانسته زنبورداران زيادي را تحت پوشش قرار دهد.

حبیبی با تاكيد بر لزوم فرهنگ‌سازي در خصوص فوايد زنبور عسل افزود: در بسياري از كشورها زنبوردار در كنار فروش عسل، درآمدش را از باغدار مي‌گيرد؛ ولي در ايران علاوه بر اين كه زنبوردار بايد هزينه‌هاي دولتي را پرداخت كند باغداران نيز خود را در ميزان توليد عسل شريك مي‌دانند و از هر كندو درصدي از توليد را مي‌خواهند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه بازار فروش این محصول در شیراز و هم در شهرستان های اطراف در حد مطلوبی قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: