کد خبر: ۹۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲
گزارش خواندنی
به گزارش تنویر ، «پيشرفت علمي، به‌تنهايي، يك ملت و كشور را سعادتمند نخواهد كرد بلكه همراه شدن حركت علمي با آرمان‌هاي والاي معنوي و انقلابي، زمينه‌ساز به سامان رسيدن مسائل كشور و الگو شدن آن براي منطقه و دنياي اسلام و جهان خواهد بود» اين بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با نخبگان دانشگاه صنعتي شريف است كه «آرمان معنوي و انقلابي» را زمينه‌ساز به سامان رسيدن مشكلات داخلي و الگو شدن كشور در جهان عنوان مي‌كنند.
«تخصص يا تعهد» تعريف ديگر بخش مورد اشاره شده از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه سابقه دور و دراز داشته و همچنان يكي از مباحث مهم به شمار مي‌آيد، به گونه‌اي كه بايد ريشه بسياري از ضعف‌ها و مشكلات كنوني كشور را ناشي از «فقدان باور به آرمان‌هاي معنوي و انقلابي» دانست كه اگر اين فقدان نبود، قطعاً امروز جامعه شاهد انتشار «فيش‌هاي نجومي» نبود و دستمزدهاي آنچناني هيچ گاه در سطحي از مديران رخ نمي‌داد يا توجه به توان و ظرفيت‌هاي داخلي جاي خود را به اعتماد به غرب نمي‌داد.
به دليل همين فقدان است كه جماعتي در داخل تلاش كرده فضاهاي علمي و دانشگاهي را از مسير اصلي كه همان توسعه علوم اسلامي و تكنولوژي است خارج و سياست زده كند تا مسير تحقق اهداف حزبي و جناحي آنها هموار شود.
به‌راستي چرا رهبر معظم انقلاب اسلامي هر از چندگاهي مسئله تقواي فردي و جمعي را مطرح و از لزوم به‌كارگيري افراد معتقد و ملزم به اسلام و آرمان‌هاي انقلابي سخن به ميان مي‌آورده‌اند و در جلسه اخير نيز معنويت را لازمه پيشرفت و توسعه كشور مي‌دانند.
رهبر معظم انقلاب در يكي از سخنراني‌هاي خود در سال 72 درهمين رابطه مي‌فرمايند: «امروز بعد از 35 سال كه از انقلاب مي‎گذرد، ديگر آن دعواي تعهد و تخصصي كه اول انقلاب بود، وجود ندارد. معني ندارد كه ما بگوييم تعهد يا تخصص؟ هم تعهد، هم تخصص زيرا در طي اين سال‎ها مديران خوبي تربيت شده‎اند و شخصيت‎هاي برجسته‎اي پرورش يافته‎اند كه هم تخصص لازم را دارند و هم متعهد.»
اين موضع رهبري معظم نشان مي‌دهد در نظام جمهوري اسلامي ايران تنها تكيه روي تعهد نيست و آنچه مهم است احراز وجود اين دو ويژگي در هر فردي است اما بحث ديگر اين است كه كداميك از اين دو مقدم‌تر هستند و در شرايط برابر كداميك از اين دو ويژگي بايد مقدم باشند؟
حضرت امام در صحيفه تخصص همراه با تعهد پايين را سم مهلك مي‌دانند: «فرياد مى‏زنند آنهايى كه مى‏خواهند ما را به طرف شرق و عمدتاً، به طرف غرب بكشانند كه اينها با تخصص مخالفند، با علم مخالفند. خير، ما با تخصص مخالف نيستيم، با علم مخالف نيستيم، با نوكرى اجانب مخالفيم. ما مى‏گوييم كه تخصصى كه ما را به دامن امريكا بكشد يا انگلستان يا به دامن شوروى بكشد يا چين، اين تخصص، تخصص مهلك است، نه تخصص سازنده.»
رهبر معظم انقلاب در جاي ديگري مي‌فرمايند: «اگر احساس تعهد به علم، انسان و انسانيت نبود، بلاشك امروز پيشرفت‌هايى كه شما در پزشكى ملاحظه مى‏كنيد، كشف و حاصل نشده بود، اين را قدر بدانيد. اين احساس تعهد، خيلى ارزشمند است.»
ايشان در باب لزوم تعهد در هنر نيز مي‌فرمايند: «آن چيزي كه دغدغه برخي آدم‌هاي دلسوز در زمينه مسائل هنري است اين است كه ما به بهانه آزادي تخيل و آزادي هنري، فضيلت‏سوزي و هتك اخلاق نكنيم. اين بسيار مهم است، بنابراين هنر متعهد، يك واژه درست است. هنرمند بايد خود را به حقيقتي ملتزم بداند.»
قرآن كريم نيز تعهد را بسيار حياتي دانسته و مي‌فرمايند: «مَن اِسْتَعْمَلَ عاملاً عن المسلمين و هو يعلم أنَّ فيهم مَنْ هو أوْلي بذلك منه و أعلم بكتاب الله و سنَّه نبيّه، فقد خان اللهو رسوله و جميع المسلمين: كسي كه كارگزار و مديري را به‎كار گمارد، درحالي‎كه مي‎داند در ميان مسلمانان فردي وجود دارد كه براي آن مسئوليت ‎شايسته‎تر و به قرآن و سنت آگاه‎تر است در اين صورت قطعاً به خدا و رسول خدا و همه مؤمنان خيانت كرده است» كه خود نشان مي‌دهد در شرايطي كه فرد مؤمن و متعهدي كه داراي تخصص نيز باشد، وجود خارجي داشته باشد و به جاي وي از فردي با ميزان پايبندي به اعتقادات كمتري و احيانا از تخصص بيشتري استفاده شود، پذيرفته نيست.
فارغ از بحث تعهد و تخصص اصل تقوا همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبري بوده است و ايشان در بسياري از سخنراني‌ها و ديدارهاي خود نسبت به تقويت روحيات انقلابي و معنوي به جامعه، مطالباتي را مطرح مي‌فرمايند، به عنوان نمونه در ديداري امسال بسيجيان نيز مي‌فرمايند: «قطعاً حركت بسيجي در كشور ما پيروز است اما شرط تحقق اين پيروزي، پيشه‌كردنِ تقواي فردي و گروهي و انجام عمل صالح است كه اين دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهي خداوند خواهد شد.»
در اين سخنراني نيز معظم‌له شرط تحقق پيروزي بسيج را داشتن تقواي فردي و جمعي عنوان مي‌كنند و در جاي ديگري نيز عنوان مي‌فرمايند: «ما يك تقواي فردي داريم... يك تقواي جمعي هم داريم... بي‌مراقبتي جمع‌ها نسبت به مجموعه‌ خودشان، موجب مي‌شود كه حتي آدم‌هايي هم كه در بين آن جمع‌ها تقواي فردي دارند، با حركت عمومي آن جمع‌ها بغلتند و به جايي بروند كه نمي‌خواهند. در طول اين 30 سال، ما از اين ناحيه ضربه خورده‌ايم.»
همچنين ايشان تقواي جمعي را نيز همتراز تقواي فردي - همان تعهد - قرار داده و مي‌فرمايند: «تقوا در مسائل شخصي يك حرف است، تقوا در مسائل اجتماعي و مسائل سياسي و عمومي خيلي مشكل‌تر است، خيلي مهمتر است، خيلي اثرگذارتر است» كه بدون شك يكي از عوامل اصلي تأكيدات اينچنيني ايشان مصون كردن جامعه از توطئه‌هايي است كه امروز نظام سلطه به‌واسطه گسترش شبكه‌هاي مجازي جهت ضربه زدن به انقلاب در نظر گرفته كه از جمله آن اتهام‌افكني عليه نهادهاي انقلابي و شخصيت‌هاي ارشد نظام است، به همين دليل «دشمن‌شناسي» و درك صحيح از بازي‌هاي سياسي- رواني دشمنان مي‌تواند يكي از اركان «تقواي جمعي» باشد، آنچنانكه جمع، گروه يا اجتماع بازي‌خواني دقيقي از عمليات رواني دشمن و رسانه‌هاي تحت مديريت آن عليه جمهوري اسلامي دارد.  آنچه بايد به عنوان يكي از عوامل اصلي تأكيدات رهبري در باب تعهد و لزوم توجه جامعه به تقواي فردي و جمعي در نظر گرفت، آن است كه در شرايطي كه نبرد نظام سلطه عليه جمهوري اسلامي ايران هر روز اشكال مختلفي به خود گرفته، بايد فقدان تقوا و تعهد ديني را يكي از عوامل تأثيرگذاري اهداف دشمنان دانست حداقل در تاكتيكي به نام «شايعه‌پراكني عليه شخصيت‌ها و نهادهاي انقلابي» آن هم به كمك فضاي مجازي.
نام:
ایمیل:
* نظر: