پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۵۷:۴۹
کد خبر: ۹۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۹
در نشست نقد مجموعه شعر «به تاوان صبری که نداشتم» مطرح شد
شاعر و منتقد پیشکسوت ادبی کشور در نشست نقد کتاب مجموعه شعر «به تاوان صبری که نداشتم» از محمد مرادی گفت: شاعر، مرد میدان‌های خاص است و شاعر فضایی را توصیف می‌کند که فرد دیگری کمتر به توصیف آن دست یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، محمدکاظم کاظمی در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر به تاوان صبری که نداشتم از محمد مرادی، اظهار داشت: دایره وسیع محتوایی در اشعار محمد مرادی یک حسن محسوب می‌شود که در کارهای پیشین وی نیز سابقه داشته است.

 

وی تنوع مضامین و قالب‌ها را نیز یکی از ویژگی‌های شعری مرادی دانست و گفت: شاعری که تنوع شعری دارد، مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد و این برای من خوشایند به‌نظر می‌رسد و باید گفت که مرادی شاعر غزل بوده و در این قالب نسبت به رباعی و مثنوی موفق‌تر است.

 

این منتقد ادبی ادامه داد: برجستگی دیگری که در اثر شاعر دیده می‌شود، طرح قدرتمند موضوعات گوناگون بوده و می‌توان گفت که مرادی مرد میدان‌های خاص است و شاعر فضایی را توصیف می‌کند که فرد دیگری کمتر به توصیف آن دست یافته است.

 

کاظمی قدرت استفاده از لحظه‌ها برای سرودن ارتجالی و فی‌البداهه اشعار را مختص شعرای قوی دانست و اظهار داشت: مرادی در این زمینه سرآمد است و باید گفت که هر شاعری موفق به ثبت لحظه‌ها نمی‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به ضعف‌های شعر دفاع مقدس نیز خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ ادبیات پایداری، توصیف پشت‌صحنه جنگ بیشتر از خود جنگ است و شاعران بیشتر به فضای پیرامون جبهه‌ها و وصف خانواده شهدا می‌پردازند و گاهی از اصل ماجرا غافل می‌شوند که در این زمینه یکنواختی را در آثار مشاهده می‌کنیم.

 

این منتقد پیشکسوت ادبی سیاه‌وسفید دیدن آدم‌ها را نیز یک ضعف بزرگ برای شاعر دانست و اظهار داشت: شاعری که آدم‌ها را سیاه‌وسفید می‌بیند دچار تناقض خواهد شد و باید همیشه جنبه خاکستری وجود انسان‌ها را نیز دید.

 

در ادامه عضو هیات‌علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز نیز گفت: اینکه نقدی محکم و علمی در این نشست مشاهده می‌شود بسیار خوب است، درصورتی‌که در بیشتر نشست‌های نقد شعر تعریف و تمجید از صاحب اثر را می‌بینیم.

 

کاووس حسن‌لی افزود: شوربختانه چند سالی است که در شهر شیراز این نوع نقد بی‌پروا و شفاف را نمی‌بینیم و این برای فضای شعری این شهر چندان جالب نیست و بنده نیز به همین دلیل سعی کردم که برای زنده‌ها دیگر صحبت نکرده و نقدی ابراز نکنم!

 

در پایان این نشست نیز شاعر مجموعه «به تاوان صبری که نداشتم» با استقبال از نقد حاضران در جلسه بیان داشت: همان‌طور که از اسم کتاب مشخص است بنده در کارهایم هر آنچه به ذهنم خطور کرده بر روی صفحه آورده‌ام.

 

محمد مرادی اظهار داشت: در بسیاری از شعرهای این مجموعه اگر می‌خواستم با دید خردمندانه و دانشگاهی نگاه کنم، تعداد بسیاری از آن‌ها حذف می‌شد، بنابراین آنچه که در لحظه الهام در ذهنم آمده، همان را ارائه کرده‌ام و در یک جمله باید گفت که این اشعار منعکس‌کننده درون من است.

 

در پایان این نشست، هدایایی به‌رسم یادبود به محمد مرادی شاعر کتاب «به تاوان صبری که نداشتم» از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اهدا و از زحمات وی تقدیر شد.

 

مجموعه شعر «به تاوان صبری که نداشتم» ازجمله مجموعه اشعار پایداری است که به‌وسیله نشر رخشید به چاپ رسیده و اشعاری با محتوای دفاع مقدس، موضوعات مذهبی و مسائل سیاسی روز را از نگاه خاص شاعر مورد کنکاش قرار می‌دهد.

 

گفتنی است، نشست نقد و بررسی مجموعه شعر "به تاوان صبری که نداشتم" از محمد مرادی، به همت سازمان بسیج هنرمندان فارس وبا همکاری بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس برگزار گردید. 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: