جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۱۷:۰۷
کد خبر: ۹۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
با مخترعین ؛
خیرالله جاوید مخترع 64 ساله و از اهالی توابع فیشور بخش اوز لارستان است که توانسته است بیش از 120 اختراع در زمینه های مختلف داشته باشد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، در دنیایی که به سرعت در حال تغییر و تحول است و خلاقیت در وهله نخست به عنوان شرط بقا و دوام زندگی تلقی می‌شود ؛ روند رو به رشد تکنولوژي و رقابت فشرده در صنايع و سازمانهاي مختلف ضرورت خلاقيت و نوآوري را اجتناب ناپذير گردانيده است .

بسیجیان مخترع نیز همگام با دیگر مخترعین کشور ، خلاقیت های خود را در راستای حل مشکلات جامعه در زمینه های مختلف بکار گرفته اند . در یکی از این موارد به سراغ مخترع شسصت ساله ای رفتیم که توانسته بود بیش از 120 اختراع مختلف داشته باشد . وی از دیار لارستان و از اهالی توابع فیشور بود که علی رغم تحصیلات پایین و سن و سال نسبتا بالا تا این لحظه موفق به ساخت محصولات متفاوتی شده بود که بسیاری از آنها می توانست بخشی از مشکلات کشور در زمینه های مختلف را مرتفع کند .

برای آشنایی بیشتر با این فرد پیشکسوت در عرصه اختراعات ، خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به سراغ ایشان رفته و مصاحبه ای را با وی انجام داده است که در ادامه به آن پرداخته می شود .

لطفا برای شروع خودتان را معرفی کنید و میزان تحصیلات خود بگویید .

بنده خیرالله جاوید هستم ، 64 سال سن دارم و فقط تا کلاس ششم نظام قدیم درس خوانده ام  .

تا این لحظه چه تعداد اختراع داشته اید و چند مورد شاخص آن را بیان نمایید .

تا این لحظه بیش از 120 اختراع داشتم که در خصوص مهمترین این اختراعات می توانم به دستگاه مبارزه با جاذبه زمین ، استارت موتورهای سنگین که دیگر به باتری هم نیازی ندارد ، ساخت دستگاهی که روی منابع آب سوار می شود و وقتی آب پر شد آن را قطع می کند و زمانی که آب منبع به نصف رسید آب را وصل می کند ( که این محصول را برای آبفای شیراز ساختم ) ، دستگاه یونجه بر ، دستگاه قیچی و خم کن میلگرد اشاره کنم که البته تعداد اختراعات زیاد است و فقط به چند مورد از آنها اشاره کردم .

ایده و تفکر اولیه ساخت محصولات چگونه به ذهن شما می رسد ؟

ایده ساخت محصولات و نمونه های اولیه در واقع یک موهبت خدایی بوده و هست و خود به خود به سراغم می آید که پس از شکل گیری ایده اولیه بر روی آن مطالعه و تحقیق می کنم و سپس تلاش می کنم تا نمونه اولیه آن را بسازم .

 هزینه اختراعاتتان رو از کجا تأمین کردید ؟

تا این لحظه هزینه همه اختراعات به صورت شخصی تأمین شده است .

 برای مخترع شدن از کجا باید شروع کرد؟

نمی شود گفت باید از کجا شروع کرد . این صفات در شخص مخترع هست و قابل انتقال به دیگران هم نیست . یک کلیات هست و یک جزئيات که ابتدا کلیات را انجام می دهم و سپس به سراغ جزئیات می روم که این کار را تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال می کنم .

 به عنوان سؤال آخر ... آیا مسئولين مرتبط در این کارها به شما کمک کرده اند ؟

خیر .. متأسفانه با وجود اینکه اطلاع دارند اما کمک خاصی صورت نگرفته است  .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: