کد خبر: ۹۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
جلوه اي ديگر از اقتصاد مقاومتي
تولید عرقیات گیاهی در میمند فارس جز یکی از فرصتهایی است که می توان با توجه و رفع مشکلات آنها در افزایش تولید، عرضه و فروش در کشور و حتی اشتغالزایی گامهای موثرتری را برداشت

با توجه به توانمندی های میمند فارس در تولید گل محمدی و فرآورد های آن با كیفیت مناسب امروزه یكی از اسانس های مرغوبی كه در تولید عطرها و ادكلن های خارجی به كار گرفته می شود اسانس گل محمدی است كه یكی از مرغوبترین این اسانس ها در شهر میمند فارس تولید می شود.

سابقه تولید گلاب و عرقیات در شهر میمند به قرن ها پیش باز می گردد و تا به امروز این جایگاه حفظ شده به طوری كه بخش زیادی از گلاب و عرقیات تولیدی در این شهر به بازارهای خارجی صادر می گردد.

از گلاب برای معطر كردن انواع شیرینی و حلوا نیز استفاده می شود و برای خوشبو كردن مجالس و شستشوی اماكن متبركه هم به كار می رود به طوری كه از گلاب ناب هر سال در موسم حج برای شستشوی خانه كعبه و ضریح مطهر امامزادگان از آن استفاده می شود.

احمد حمیدی از مردم خونگرم میمند و يكي از توليد كنندگان موفق عرقيات در كشور است. او كه پيشتر کشاورز بوده است، به كار توليد عرقيات گياهي روي آورده و حالا پس از 10 سال تلاش يك كارگاه بزرگ توليد عرقيات راه اندازي كرده و براي 8 نفر به صورت مستقيم و بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزايي كرده است.


تولید کننده عرقیات و گیاهان دارویی گفت: با جمع آوری اطلاعات در مورد خواص گیاهان و مطالعه کتب مختلف، شناخت گیاه، خواص درمانی و تولید آن را آموختم وموفقیت هایی را در این زمینه به دست آوردم.

تولید کننده عرقیات و گیاهان دارویی با اشاره به تولید گل محمدی در کشور اظهار کرد: عطر گل محمدی ایران، به سبب شرایط اقلیمی از مرغوبیت خاصی برخوردار است اما با توجه به میزان تولید کم آن بیشتر در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با اشاره به تولیدات عرقیات در کارگاه گفت: در این کارگاه علاوه بر تولید عرق گل محمدی (گلاب)، بیش از 45 نوع عرقیات دیگر نیز تولید می کنم. بیشتر گیاهان را برای تهیه عرقیات از کوه های منطقه تهیه می کنم و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه برخی از گیاهان دارویی را هم که مختص مناطق خاصی هستند که از استان های همجوار خریداری می کنم.


حمیدی به اشاره به درمان دارویی و طب سنتی افزود: در گشورما ۷۰ درصد مردم مبتلا به مرض قندخون و ۴۰ درصد هم کبد چرب دارند و بیشتر تولیدات عرقیات ما برای درمان امراض قند و چربی هست.

وی با اشاره به گیاهان خودرو در میمند گفت: بیش از ۱۵۰ نوع گیاه دارویی از جمله کرفس کوهی، بو مادران، بقناق، بابونه، کاسنی محلی، پونه، آویشن و ... در منطقه به صورت خودرو می رویند و برخی از گیاهان دارویی منطقه در حال شناسایی هست.


حمیدی عدم حمایت های مسئولین در راستای تولید را از عوامل روی نیاوردن قشر جوان به تولید دانست و افزود: متاسفانه به دلیل عدم حمایت های مسئولین و مشکلات تولید، جوانان کمتر به کار تولید که علاوه بر سختی کار مشکلات مالی در تولید و معضلات بازار فروش را دارد، روی می آورند و همه به دنبال کار پشت میزی هستند یا بیکاری را بر سختیها ترجیح می دهند.

تولید کننده عرقیات و گیاهان دارویی با بیان اینکه من با اشتیاق مایل به آموزش جوانان در راستای حرفه ی خودم هستم، اظهار کرد: انجام این کار نیازمند مطالعه و دقت هست، من با اشتیاق جوانانی را که مایل به راه اندازی کارگاه های تولید عرقیات و یا کشت گیاهان دارویی باشند را کمک می کنم و تجربیاتم را در اختیار آنها قرار می دهم.


وی با اشاره به تولید عرقیات در کارگاه گفت: روزانه 2000 لیتر عرقیات در این کاگاه تولید می شود و با توجه به تلاش و پیگیری های لازم، از سازمان غذا و دارو نشان سیب سلامت گرفته ایم. اما به علت نداشتن جواز تاسیس نمی توانیم برند خود را به ثبت برسانیم و تا زمانی که این مشکل حل نشود، ما نمی توانیم تولیدات خودمان را با برند وارد بازار و یا صادر کنیم.

حمیدی با بیان اینکه داشتن برند، تولیدات کارگاه افزایش می یابد، افزود: در حال پیگیری برای دریافت جواز تاسیس هستم و امیدوارم این مشکلات با همکاری مسئولین مرتقع شود و این کارگاه قابلیت تولید روزانه بیش از 2000 لیتر تولید عرقیات داشته باشم و این تولید را به کشورهای دیگر صادر کنم.

تولید کننده عرقیات و گیاهان دارویی با اشاره به خاصیت درمانی بالای گیاهان دارویی گفت: تولید عرقیات دارویی آینده خوبی در کشور دارد و با توجه به درمان عرقیات در امراض مختلف، تولید عرقیات سودآوری خوبی دارد.


حمیدی با بیان اینکه خانواده اش همواره در کشت و تولید گیاهان داروی و گل محمدی همراه وی بوده اند، خاطر نشان کرد: همسرم با مشاهده اشتیاق من در تولید و کشت گیاهان دارویی در این راه همراه من شد، در حال حاضر همسرم اطلاعات جامع تری از من در شناخت انواع گیاهان دارویی و خواص درمانی آنها دارد، همسرم در تمام مراحل تولید همراهم بوده و با علاقه در کار تولید همراهی می کند.

اين توليد كننده موفق درباره علت موفقيت خود، مي گويد: كار عرق گيري، پيچيده و حساس است. من بارها شكست و ضرر را تجربه كردم تا به كيفيت مطلوب رسيدم. بازار عرقيات در كشور مطلوب است و مردم هم طي سال هاي اخير به مصرف عرقيات روي خوش نشان داده اند. اما مهمترين عامل فروش خيلي خوب محصولات من، كيفيت بالا، خالص بودن عرقيات و نيز قيمت تمام شده پايين و منصفانه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: