پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۱۸:۲۴
کد خبر: ۹۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
معاون اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان فارس:
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس گفت: با رویکرد درس‌پژوهی، سیستم نظام آموزشی دگرگون می‌شود.

به گزارش سازمان علمی بسیج علمی ،پژوهشی فناوری استان فارس ، به نقل از فارس ،ناصرقجری در آیین تجلیل از درس‌پژوهان برتر استان فارس در این شهر، اظهار داشت: سیستم آموزش کشور نیاز به تحول و دگرگونی دارد که رویکرد درس‌پژوهی یکی از عوامل مؤثر در این تغییر و تحول به سمت پیشرفت و توسعه است.

وی با اشاره به تجربه کشورهای گوناگون در زمینه درس‌پژوهی، خاطرنشان کرد: در آموزش‌وپرورش قرار است که انسان تربیت شود و از زمانی که به دوره مدرنیته نزدیک شده‌ایم، فرازوفرودهای بسیاری را در حوزه تعلیم و تربیت در دنیا تجربه کرده‌ایم که باید از تجربه‌های مثبت و راه‌های رفته، نهایت بهره‌برداری را بکنیم.


این مقام مسؤول افزود: با تدوین سند طرح تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، نیاز به تغییر در این نهاد احساس شد که بدون شک محوری‌ترین و مهم‌ترین مورد در این طرح اساسی، منابع انسانی و معلمان هستند.


قجری ادامه داد: برای تحول در نظام آموزشی ابتدا باید در منابع انسانی و معلمان خود تحول ایجاد کنیم و این مهم زمانی به دست خواهد آمد که رویکردهای قدیمی و بی‌اثر را در نظام آموزشی جدید، کنار گذاشته و متناسب با روز، برنامه‌ریزی کنیم که در این راه شیوه تدریس و ارتباط معلم با دانش‌آموز نیز، صورتی دیگر یافته است.


وی همچنین گفت: دیگر شیوه‌های سنتی آموزش‌های ضمن خدمت و برپایی کارگاه‌های آموزشی جوابگوی نیاز فعلی ما نیست و باید معلمان ما به سمت درس‌پژوهی رفته و از تجارب یکدیگر در یک محیط صمیمی، بهره‌برداری کنند.


معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس افزود: زمینه و پذیرش تغییر نیز باید در معلمان ما وجود داشته باشد تا آن‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تحول در نظام آموزشی، بتوانند طرح تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را در کشور عملیاتی کنند که شوربختانه گاهی می‌بینیم که برخی معلمان در این زمینه و انتقال تجارب به یکدیگر، استقبال خوبی ندارند.


قجری تغییر الگوی ذهنی معلمان را در تدریس و آموزش بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: چرا این ذهنیت در برخی معلمان وجود دارد که اجازه ارزیابی کار خود را به همکاران خود نداده تا عیار کارشان را مشخص کنند؟ که باید گفت این مشکل حاصل یک انباشت فرهنگی در ذهن‌ها است که در کلاس‌های درس نیز خود را نشان می‌دهد.


وی خاطرنشان کرد: امروز حتی برخی از معلمان می‌خواهند با شیوه سنتی گذشته و متکلم وحده بودن کلاس خود را اداره کنند که این شیوه آموزش سال‌ها است که در کشورهای پیشرفته کنار گذاشته‌شده و باید این رویکرد را تغییر داد.


این مقام مسؤول اضافه کرد: نگاه متریک و کمی‌گرایانه از دیگر آفات نظام آموزشی ما است که همه‌چیز را با نمره بیست می‌سنجیم و نمی‌گذاریم که دانش‌آموز در کلاس حرف خود را بزند و اظهارنظر کند.


قجری در ادامه تغییر در نظام آموزش را نیازمند حرکت آرام و پیوسته دانست و گفت: باید با یک شیب ملایم، کار را پیش ببریم که برنامه‌هایی مانند درس‌پژوهی در این مسیر، یاری‌کننده است و تابوی حاصل از تفکرات قدیمی و بدون فایده را در ذهن‌ها خواهد شکست.


وی در پایان نیز با اشاره به پیشروی استان فارس در زمینه درس‌پژوهی در کشور، تصریح کرد: عملکرد استان فارس در زمینه درس پژوهی بسیار خوب بوده و کسب عنوان نخست فارس در جشنواره سراسری درس‌پژوهی در تبریز، دلیلی بر این ادعا بوده و در دو سال گذشته در پایه متوسطه دوره اول، اقدامات راهگشایی صورت گرفته که امیدواریم این فعالیت‌ها ادامه داشته باشد.

به گزارش فارس در پایان این آیین از 240 معلم برتر درس‌پژوه استان فارس، با اهدای لوح و هدایایی تقدیر به عمل آمد

نام:
ایمیل:
* نظر: