کد خبر: ۹۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
مشروح مراسم رونمایی از یک کتاب سیاسی
مراسم رونمایی از کتاب «روش و نیازمندی‌های جریان‌شناسی» نوشته عبدالله گنجی در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد...

هادي نيوز: روز ( شنبه 2 بهمن) از کتاب «روش و نیازمندی‌های جریان‌شناسی» نوشته عبدالله گنجی ‌مدیر مسئول روزنامه جوان در دانشکده رسانه فارس رونمایی شد.

بنابراین گزارش، در آئین رونمایی از این کتاب، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبدالله گنجی نویسنده کتاب و تنی چند از کارشناسان عرصه جریان‌شناسی حضور داشتند.

عبدالله گنجی در این کتاب، تلاش کرده تا تعاریف ابتر از جریان‌شناسی را با تکامل پژوهش‌های پیشین در این زمینه مرتفع و با بهره‌گیری از روش‌های تاریخی و گفتمانی همچون جامعه‌شناسی معرفت، سیر تطور تاریخی، مطالعه طولی- تاریخی و روش اصولی، مطالعه جریان شناسی را تسهیل کند.

صفار هرندی: عده‌ای با ناسپاسی از تریبونی که از انقلاب به دست آورده‌اند علیه انقلاب حرف می‌زنند

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در این مراسم، گفت: یکی از برکات وجودی خبرگزاری فارس، همین آثاری است که به جا در محیط رسانه و عمومی منتشر می‌شود.

وی افزود: به فضای کتاب کمی امیدوارتر شدیم. چیزی که در گذشته اسباب نگرانی های فراوانی را ایجاد می‌کرد کتاب‌سازی‌های بی هدف و بی‌معنا بود ولی امروز دیدیم که کتاب‌های بسیار ارزشمندی هم منتشر می‌شود.

صفارهرندی تصریح کرد: در دوران وزارتم از تریبون نماز جمعه گلایه کردم که چرا نباید کتاب خوب یا یک فیلم خوب معرفی شود که الان می‌بینیم این اتفاق رخ داده و این یک قدم رو به جلو است.

وی تأکید کرد: هم کتاب خوب باید نوشته و ترجمه شود و هم باید با آراستگی و شکل مناسب منتشر و توزیع شود. این موارد امروز بهتر از گذشته است و جای تقدیر دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کتاب آقای گنجی در نقطه‌ای نشسته که از آن توقع می‌رفت. این کتاب در صدد پاسخگویی به پرسش‌هایی برآمده که در جامعه وجود دارد.

وی گفت: آقای گنجی به دلیل اینکه در بحبوحه فعالیت‌های رسانه‌ای است خوب می‌داند که باید چه کاری انجام دهد. حتما این کتاب یک کتاب مورد توجه خواهد بود و ما دانشگاهیان و رسانه‌ای‌ها از آن استقبال خواهیم کرد.

وزیر اسبق ارشاد تصریح کرد: حقیقتا پرسش‌های جواب نگرفته در جامعه بسیار است. در وفات آیت‌الله هاشمی ملاحظه کردیم ابهام‌هایی در مورد جایگاه فکری و سیاسی و تأثیرگذاری وی وجود داشت و موضع‌گیری‌هایی که صورت گرفت متعصب از دوران‌هایی است که ممکن است در ذهن یک نفر برجسته شده باشد.

صفارهرندی اظهار داشت: بالاخره آقای هاشمی هم یک فرد است و طبیعی است که مواضع مختلفی را در مواقع مختلف داشته باشد. اینکه این مواضع متعدد و گاهی متضاد از چه اتفا‌ق‌هایی نشأت گرفته و محرک‌ها و عوامل تأثیرگذار در این رابطه چه هستند، مهم است.

وی افزود: ابعاد معرفت‌شناسانه بسیار تأثیر گسترده‌ای را در جریانات دارد و اگر آن را نادیده بگیریم حتما دچار حیرت‌های چندباره خواهیم شد اما آنهایی که مشرف به جریان‌شناسی هستند کمتر دچار این مشکل می‌شوند حتی وقتی می‌بینند فردی در چهره‌ای ظاهر می‌شود که متضاد با چهره قبلی‌اش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اوایل انقلاب امام (ره) در رابطه با چپ‌ها یا برخی از چپ‌ها فرمودند این‌ها چپ و آمریکایی هستند. در آن زمان خیلی از آنهایی که ادعای فهم سیاسی داشتند نتوانستند با این حرف کنار بیایند ولی زمان گذشت و معلوم شد حق با امام است.

وزیر اسبق ارشاد اضافه کرد: آنهایی که می‌گویند در تعارض بین آزادی و خدا یا دین و آزادی اصالت با آزادی است و آنکه باید میدان را ترک کند غیر از آزادی است ته خط آنها دین نیست، مانند آقای سروش که می‌گوید جزو حقوق بشر این است که آدم می‌خواهد شریک زندگی‌اش از همجنس خودش باشد. این نشان می‌دهد در این انسان‌ها دین رسوخ نکرده است.

وی گفت: هنر جریان‌شناسی این است که یاد بدهد ادعاهایی که افراد می‌کنند چه عقبه‌ای دارد و معلوم شود کسی که الان موضع سیاسی به عنوان یک مسلمان می‌گیرد وضعیت تعبد در نگاهش چقدر است.

صفارهرندی ادامه داد: متأسفانه یک تعارض جدی ما در دوره صد ساله اخیر بین جریان دینی و روشنفکری از نوع وارداتی غربی‌اش را شاهد بوده‌ایم. البته سهم جریانات متحجری که در تحریک جریانات غیر دینی نقش داشتند را نادیده نمی‌گیریم.

وی گفت: جریان‌شناسی باید حلال و رافع پرسش‌های ما در این رابطه باشد که چرا عده‌ای با دین شروع می‌کنند ولی از ضد دین سر درمی‌آورند. چرا کسانی جلوه ابتدایی‌شان در کنار مردم بودن است ولی بعدا در کنار دشمن و در برابر مردم قرار می‌گیرند.

صفارهرندی افزود: در مجلس سوم که عقبه جریان چپ آن روز بود یک قانون تصویب شد که روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار و مرگ بر آمریکا باشد و با چه حرارتی هم توسط یکسری افراد دنبال شد. حال برخی از این افراد امروز می‌گویند نباید مرگ بر آمریکا بگوییم. آیا آنها یک شبه تغییر کردند یا عقبه‌هایی وجود داشته است.

وی تأکید کرد: فردی ممکن است در گذشته شعار ضد استکباری بدهد ولی امروز موضعش تغییر کرده باشد. البته خود آنها قبول ندارند که تغییر کردند. خدا رحمت کند یکی از آنها را که همین حرف‌ها را مطرح می‌کرد.

صفارهرندی افزود: چرا برخی‌ها از ابتدای انقلاب کارهایی را کرده‌اند و می‌گویند هیچ جا اشتباه راهبردی نکردند. در حالیکه همیشه می‌خواهند بگویند دیگران نمی‌فهمند.

وی گفت: زمانی که از برخی فاتحین لانه جاسوسی که امروز سعی می‌کنند فرش قرمز زیر پای آمریکا بیندازند بپرسید که چرا امروز از کار خود پشیمان شده‌اید می‌گویند کار دیروز ما درست نبوده و امروز درست می‌گوییم. حال مردم چگونه می‌توانند به این‌ها اعتماد کنند که فردا حرفشان عوض نمی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک عده این روزها از انقلاب به عنوان یک چیزی که دردسر درست کرده حرف می‌زنند و با ناسپاسی از تریبونی که از انقلاب به دست آورده‌اند علیه انقلاب حرف می‌زنند. با جریان‌شناسی می‌توانیم بفهمیم چه شد که این آدم‌ها تغییر کردند.

وی گفت: جریان‌شناسی به ما می‌فهمان که از روی رفتارها می‌توان فهمید فردی در حال تغییر است.

جبرائیلی: استقبال خوب مردم از کتاب‌های خبرگزاری فارس

یاسر جبرائیلی معاون پژوهشی خبرگزاری فارس نیز در رابطه با فعالیت‌های انتشارات خبرگزاری فارس، گفت: این انتشارات یک انتشارات نوپاست، بنده از حدود 8 سال پیش که وارد این حوزه شدم انتشارات تازه تأسیس شده و در حدود 2 جلد کتاب هم منتشر شده بود.

وی افزود: ما از آن زمان 2 رسالت را برای انتشارات خبرگزاری فارس تعریف کردیم، رسالت اول، جهاد تبیین بود که رسالت خبرگزاری فارس هم هست و ما تصمیم گرفتیم در حوزه نشر هم آن را دنبال کنیم و برای کتاب‌هایی که به‌نوعی در منازعه انقلاب اسلامی با گفتمان‌های رقیب نیازمند انتشار است و به شکل علمی و عمومی نیازمند تبیین گفتمان انقلابی اسلامی است، مأموریتی را تعریف کردیم.

وی با اشاره به انتشار کتاب‌های متعدد توسط انتشارات خبرگزاری فارس، گفت: کتاب «روش نیازمندی‌های جریان‌شناسی در ایران» در این مجموعه سلسله انتشارات کتاب سی‌وششم است.

جبرائیلی به فروش خوب کتاب‌های انتشارات خبرگزاری فارس اشاره کرد و افزود: حداقل تیراژ کتاب‌های ما هزار نسخه و حداکثر هم 9 هزار نسخه به فروش رفته است و در این وضعیت بازار، کتاب‌های ما با استقبال خوبی روبرو شده است.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس تصریح کرد: رسالت بعدی ما در خصوص تخصص حرفه‌ای خبرنگاری و روزنامه‌نگاری بود که در این رابطه 8 جلد کتاب را چاپ کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «روش نیازمندی‌های جریان‌شناسی در ایران» آقای گنجی به نظر ما در نوع خودش بی‌بدیل است و مثل آن را نداریم.

جبرائیلی اظهار داشت: تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه این است که با پرداختن به مبانی معرفی یک جریان دسته‌بندی‌ آشکار و یک دسته‌بندی واقعی را به ما ارائه می‌کند. با این نوع دسته‌بندی شاید ما قادر باشیم افرادی که در یک جریان سیاسی هستند اما از لحاظ معرفتی در جریان دیگری قرار دارند را شناسایی کنیم.

لازم به ذکر است، کتاب «روش نیازمندی‌های جریان‌شناسی در ایران» نوشته عبدالله گنجی است که توسط انتشارات خبرگزاری فارس منتشر شده است. گنجی در این کتاب تلاش کرده تا تعاریف ابتر از جریان‌شناسی را با تکامل پژوهش‌های پیشین در این زمینه مرتفع و با بهره‌گیری از روش‌های تاریخی و گفتمانی همچون جامعه‌شناسی معرفت، سیر تطور تاریخی، مطالعه طولی- تاریخی و روش اصولی، مطالعه جریان شناسی را تسهیل کند.

گنجی: شورای نگهبان کاندیداهای ریاست جمهوری را از جهت روانشناسی هم بررسی کند

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در این مراسم گفت: احساس می‌کردم چیستی اندیشه جایش خالی است و این یکی از مواردی بود که باعث شد چنین کتابی نوشته شود. لذا بحث اندیشه به طور مفصل در این کتاب آورده شده است.

وی گفت: ما داریم به سمتی می‌رویم که برخی از هویت‌هایی که جریان می‌شوند ساختار و سازمان ندارند، و مبتنی بر اشتراک مسئله دور هم جمع می‌شوند مانند همین کمپین‌هایی که راه می‌افتد و این در جریان‌شناسی لحاظ نشده است.

گنجی با اشاره به کتاب «روش و نیازمندی‌های جریان‌شناسی در ایران» خاطرنشان کرد: این کتاب هم تئوری است و هم کاربردی، یک دسته‌بندی از جریانات کشور انجام دادم که به نوعی کم‌نظیر است.

مدیر مسئول روزنامه جوان خاطرنشان کرد: در بحث معرفت‌شناسی در این کتاب خیلی به آن تاکید شده است اینکه هر جریانی چطور دنیا را می‌بیند.

وی افزود: در حوزه اندیشه، در این کتاب 3 تا 4 مدل آمده است که نسبت دین و سیاست از نگاه جریانات ما چگونه می‌تواند باشد و نگاهی که امام به این موضوع داشت در این کتاب آمده است.

گنجی گفت: من هیچ جایی ندیدم کسی از اندیشه سیاسی حرف بزند و در این کتاب تمام اندیشه سیاسی آمده است که 3 مسئله است.

وی خاطرنشان کرد: در این کتاب یک روش پژوهش ارائه شده است و مسئله اصلی ما هم همین بود. سعی کردیم گفتمان را به طور علمی تعریف کنیم و گفتمان‌هایی که در ایران وجود دارد همه در کتاب آمده است.

گنجی خاطرنشان کرد: روش جامعه‌شناسی معرفت هم مسئله‌ای است که در کتاب به آن پرداخته شده است. این مقوله به ما کمک می‌کند متوجه شویم که یک جریان معرفتش را از کجا کسب می‌کند.جامعه‌شناسی معرفت می‌تواند آبشخورهای معرفت را هویدا کند.

وی افزود: روش سوم که در این کتاب آمده است بحث تطور گفتمانی است. در این بحث بیانیه‌های 4 گروه قدیمی کشور مورد بررسی قرار گرفته تا ببینیم از کجا به کجا رسیده‌اند.

گنجی از روش طول تاریخی به عنوان یکی دیگر از راه‌های مطالعه جریانات نام برد که در کتابش به آن پرداخته است و گفت: روش طول تاریخی اکنون در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود و یک روش دیگر که بسیار مهم است این است که جریان‌ها با بحران‌های مختلف چگونه مواجه می‌شوند، حدود 27 بحران در این کتاب آورده شد که یک جوان می‌تواند ببیند جریان‌ها با این بحران‌ها و مسائل چگونه برخورد کرده‌اند.

وی افزود: روش اصولی، روش دیگری است که به آن پرداخته شده است. در این فصل اصول انقلاب شاخص قرار گرفته است که با این شاخص می‌توان جریان‌های مختلف را سنجید. برخی نخبگان مدعی، نظام جمهوری اسلامی را اصلا قبول ندارند ولی برای آن کتاب نوشته‌اند که با این شاخص‌ها می‌توان آنها را شناخت.

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: بحث جنبه‌های روانشناختی مسئله مهمی است که به دلایلی فرصت نشد در این کتاب آورده شود. من معتقدم شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری از جهت روانشناسی هم باید کاندیدها را بررسی کند، که ما این را لحاظ نمی‌کنیم و باعث می‌شود در آینده با مشکل روبرو شویم.
نام:
ایمیل:
* نظر: