جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۴۶:۵۶
کد خبر: ۲۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۸
فازی«fuzzy» در لغت به معنای تیرگی،غیردقیق،ناواضح و مبهم است.البته معانی دیگری از قبیل کرکی،پرز دار و در هم برهم و ... نیز برای آن بیان شده است.

فازی«fuzzy» در لغت به معنای تیرگی،غیردقیق،ناواضح و مبهم است.البته معانی دیگری از قبیل کرکی،پرز دار و در هم برهم و ... نیز برای آن بیان شده است.

منطق فازی در مقابل منطق دو ارزشی مطرح شده و در تلاش است به جای معرفی جهانی یکسره سیاه و سفید جهانی خاکستری معرفی نماید؛به عبارت دیگر از دید منطق فازی واقعیات جهان همواره کاملا صحیح یا کاملا غلط نیستند؛بلکه همواره واقعیات درصدی درست و درصدی نادرستند.

منطق دو ارزشی : در این منطق که از آن به منطق کلاسیک یا منطق ارسطویی تعبیر می شود،ارزش گزاره ها همواره یا راست است یا دروغ و حالت سومی وجود ندارد.بر این اساس هیچ گزاره ایی نمی تواند در یک زمان هم درست و هم نادرست باشد.

(اصل محال  بودن ارتفاع نقیضین) و به علاوه هیچ گزاره ایی هم نمی تواند در آن واحد نه درست باشد و نه نادرست(اصل محال بودن ارتفاع نقیضین).

به عنوان نمونه در نتیجه ورزش کشتی همواره یکی از دو حریف برنده و دیگری  بازنده است و امکان نداردکه یکی از حریف ها در یک زمان واحد،هم برنده و هم بازنده باشد و یا اینکه نه برنده باشد و نه بازنده.

این منطق به منطق 0 و 1 (باینری یا دودویی) نیز شناخته می شود و اساس دانش ریاضیات و فناوری های دیجیتال را تشکیل می دهد.

منطق سه ارزشی : گاهی از اوقات،منطق دو ارزشی نمی تواند جواب گوی تمام نیازها باشد.به عنوان مثال در ورزش فوتبال،شطرنج و ... نتیجه مسابقه همواره برد یا باخت یک تیم نیست؛بلکه گاهی نیز یه تساوی می انجامد.

در این گونه از مواقع منطق دو ارزشی نمی تواند تمام گزاره های نتیجه چنین مسابقاتی را گزارش کند.از این رو منطق سه ارزشی برای اینگونه کاربردها پایه گذاری شد.این منطق نخستین بار در سال 1930 توسط لوکاسیویچ به صورت رسمی پایه گذاری شد و پس از آن توسط دیگر ریاضی دان ها یه شیوه های مختلف بازتعریف شد.

منطق چندارزشی : هرچند منطق سه ارزشی توانست در برخی از زمینه ها،مشکلات را مرتفع کند،اما باز هم در بسیاری از موارد با جهان واقع مطابق نبود،از این رو ضرورت تعریف منطق چندارزشی نمایان شد.به عنوان مثال ورزش دومیدانی یا دوچرخه سواری و ... را در نظر بگیرید؛در این گونه از ورزش ها نتایج به صورت رتبه افراد مشخص می گردد و لذا به تعداد افراد شرکت کننده رتبه خواهیم داشت.بنابراین در یک مسابقه دومیدانی با 10 شرکت کننده،10 نتیجه مختلف و به عبارت دیگر 10 گزاره ارزشی خواهیم داشت که بصورت رتبه های افراد از رتبه نخست تا رتبه دهم مشخص خواهد شد.

در اینگونه از مسابقات منطق دو یا سه ارزشی راه گشا نخواهد بود.چرا که برای نفر سوم یا چهارم به بعد هیچ حکمی نخواهد داشت. براین اساس منطق چند ارزشی می تواند به تعداد مورد نیاز گزاره تعریف کرده و به هریک ارزش عددی متناسب اختصاص دهد.

روشن است که این منطق در بسیاری از موارد می تواند بسیار بهتر از منطق دو یا سه ارزشی با واقعیت بیرونی منطبق گردد.

انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: