دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۴۰:۵۹
کد خبر: ۱۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
یکی از مباحث مطرح شده در علم اصول,بحث از حجیت عقل و سیره عقلاء است.

در ادامه بحث قبل-سوال دیگری مطرح است تحت این عنوان که : علماء علم اصول که می گویند: سیره عقلاء(بما هم عقلاء )مورد امضاء شارع است و عقل (بما هو عقل) حجت شرعی و مورد امضاء شارع است,این عقلاء چه کسانی هستند؟ آیا عقلاء منحصر هستند؟آیا عقلاء منحصر هستند در علماء مسلمین؟!

بطور یقین ما چنین سخنی نخواهیم گفت بلکه می گوییم در دنیای امروز ملل و نحل دیگر هم عقلائی دارند.

بسیاری از احکام دینی و فقهی ما با حوزه های مختلف علوم انسانی در دنیا ارتباط پیدا می کنند.مثلا خیلی از مسائل و احکام فقهی ما جنبه تربیتی دارد و مربوط می شود به روانشناسی و علم تعلیم و تربیت,مانند احکام بزرگ کردن بچه,شیر دادن, حقوق فرزندان بر والدین و امثال اینها که با روانشناسی تعلیم و تربیت ارتباط دارد. یا حتی از احکام فقهی مربوط می شود به مسائل سیاسی مانند:احکام حکومتی , شرایط حاکم,حقوق متقابل حاکم و مردم.

آن بخش از فقه ما که سیاسیات است,ارتباط پیدا می کند به یکی از شاخه های علوم انسانی به نام فلسفه سیاست .

دانش و فلسفه سیاسی امروز مورد بحث و پژوهش بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیاست.

بسیاری از احکام فقهی اسلام ارتباط با جامعه شناسی پیدا می کند,بخش عظیمی از فقه ما همان مسائل حقوق امروز است,مانند:حقوق کارگران,حق زوج بر زوجه و برعکس,حق والدین بر فرزندان و... , شبهاتی که امروز در علم حقوق مطرح می کنند مانند اینکه چرا ارث زن در اسلام نصف ارث مرد است؟و یا چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟ و امثال اینها که همگی مسائل حقوقی هستند که در دانشکده های حقوق دنیا و نیز در فقه ما مطرح می باشد.

بحث اصلی این است که اگر بخواهیم مصداق سیره عقلاء که شارع آنرا معتبر دانسته مشخص کنیم,چه باید بکنیم؟!

ادامه دارد ...

انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: