جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۵۵:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
در اولین نشست تخصصی حقوق دانان شیراز:
اولین نشست تخصصی کانون بسیج حقوق دانان شیراز با محوریت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس؛ جلسه تخصصی کانون حقوق دانان شیراز با محوریت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه، ۱۵ فروردین ماه، با حضور اعضای این کانون در سالن جلسات ساختمان سازمان بسیج حقوق دانان فارس برگزار شد.

 

 

در این جلسه در ابتدا علل خارجی انقلاب مشروطیت و سپس علل های داخلی مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن به مبحث انقلاب اسلامی به تفکیک علل فردی، علل و عوامل اجتماعی، علل وعوامل سیاسی و علل و عوامل فرهنگی پرداخته شد.

 

 

در ادامه انواع حکومت  و جمهوری ها بیان گردید و معیار های طبقه بندی آن که شامل طبقه بندی حکومت براساس تعداد حاکمان در سه محور، معیار تمرکز قدرت و پراکندگی آن در کشور، معیار مشارکت شهروندان و معیار جهان بینی الهی بود، مورد بحث قرار گرفت.

 

 

جمهوری اسلامی در چهار کشور به ترتیب پیدایش، پاکستان، موریتانی، ایران و افغانستان بررسی شد و تفاوت های جمهوریت این سه کشور با ایران که در ولایت فقیه است و ساختار جمهوری اسلامی ایران از لحاظ جایگاه های ولایت فقیه، ریاست جمهوری، سه قوه و مجلس خبرگان و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تحلیل شد و تاریخچه پیدایش قانون اساسی مورد بحث قرار گرفت.

 

 

اثبات ولایت فقیه با توجه به تعاریف حضرت آیت الله خامنه ای مورد بررسی و وظایف ولایت فقیه و رئیس جمهور طبق قانون اساسی کشور بیان گردید و در نهایت تاریخچه ی انتخاباتی ایران تحلیل و بررسی شد.

 




نام:
ایمیل:
* نظر: