کد خبر: ۱۰۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
خبری خوش برای صنعت اگر محقق شود
سید رضا ساداتی : در بحث اقتصاد مقاومتی 5 بسته حمایتی تدوین شده که یکی از این بستهها، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی است

به گزارش بیکافارس،ساداتی با اشاره به پیش بینی رشد صادرات 25 درصدی برای سال جاری گفت: در این راستا و برای تحقق این نرخ، تسهیلات 700 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و با نرخ سود 11 درصد در قالب نرخ سود سپرده مصون از تورم توسط بانکهای عامل در نظر گرفته شده که انتظار می رود واحدهای تولیدی صادراتی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
سید رضا ساداتی اظهار داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی 5 بسته حمایتی تدوین شده که یکی از این بستهها، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی است.
وی بیان داشت: در این راستا بسته حمایتی تجارت خارجی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است و در این بسته و بستههای 5 گانه رونق تولید و اشتغال و همچنین مدیریت هدفمند واردات، تکالیفی برای 15 دستگاه اجرایی استان تعریف شده که همگی منجر به رشد صادرات خواهد شد.
ساداتی با اشاره به پیش بینی رشد صادرات 25 درصدی برای سال جاری گفت: در این راستا و برای تحقق این نرخ، تسهیلات 700 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و با نرخ سود 11 درصد در قالب نرخ سود سپرده مصون از تورم توسط بانکهای عامل در نظر گرفته شده که انتظار می رود واحدهای تولیدی صادراتی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت صادرات فارس گفت: صادرات استان رونق خوبی پیدا کرده و در حوزه صادرات به قطر چندین تاجر و صادر کننده فعال شده و محصولات بخش کشاورزی همچون میوه و تره بار و همچنین لبنیات و مصالح ساختمانی را در حجم های گسترده صادر می کنند.
ساداتی با رد این مطلب  مبنی بر کمبود امکانات برای صادرات کالاهای مختلف به کشورهای خارجی بیان داشت: به هیچ وجه این معضل را قبول ندارم، فارس به تبع کشور با مسایل مختلفی برای صادرات مواجه است که از جمله آن کوچک و متوسط بودن بالغ بر 90 درصد بنگاه های تولیدی استان است که اجازه تولید انبوه کالا متناسب با نیاز بازار خارجی را نمی دهد.
وی با بیان این که عمده آمار صادراتی فارس، صادرات واقعی نیست بلکه فروش محصول درب کارخانه است ادامه داد: برای صادرات محصولات و کالاهای مختلف، تولید کننده باید بر اساس ذائقه و تقاضای مشتری به تولید بپردازد اما متاسفانه در حال حاضر عمده صادرات، تصادفی است و صادرات محصول بعد از تولید، بدون توجه به سلیقه و نیاز بازار خارجی و نیز فاقد مطالعه اتفاق می افتد.
ساداتی با تاکید بر این که وضعیت موجود منجر به اتصال دراز مدت به بازارهای خارجی نخواهد شد ادامه داد: متاسفانه حوزه صادرات فاقد دپارتمان و ساختار صادراتی است و به همین دلیل نمی توانیم به نیاز بازارهای خارجی برای حجم عظیم کالا و خدمات پاسخ دهیم.وی تاکید کرد: رویههایی همچون تقویت کنسرسیومهای صادراتی، ایجاد مدیریت صادرات و ایجاد خوشه های صادراتی می تواند برای حضور دراز مدت در بازارهای جهانی موثر باشد.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان این که ایجاد پایانه صادراتی می تواند بخشی از این معضلات را برطرف کند، افزود: ایجاد پایانه صادراتی فارس بیش از یک دهه است کلید خورده اما متاسفانه به دلیل مسایل مختلف، از سال 90 نیمه کاره رها شده
است.
وی با بیان این که مجری این طرح بخش خصوصی است ادامه داد: این پروژه می توانست منجر به هم افزایی توان بنگاه های کوچک و متوسط شود و سفارش های بزرگ و عظیم کشورهای مختلف را پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: همچنین قرار بود انبارها و سردخانه های مجهز، محل سورت محصول و بسته بندی اقلام مختلف و ... در این محل ایجاد شود و با بالا بردن کیفیت و کمیت کالاهای آماده صادرات، قدرت چانه زنی فارس در حوزه اقتصاد بین الملل را بهبود بخشد اما متاسفانه با وجود پیشرفت 25 درصدی، این پایانه بلاتکلیف مانده است.
ساداتی با بیان این که قرار بود از این پایانه به عنوان یک زیرساخت برای صادرات استفاده شود ادامه داد: اتمام و تکمیل این پایانه نیاز به سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی دارد و چنانچه بخش خصوصی جدید آماده سرمایه گذاری و اتمام پروژه مذکور باشد مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: