آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه شیراز:
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه شیراز گفت: عدول از خط قرمزهای فرهنگ اسلامي در جامعه ولنگاري فرهنگي را به وجود می‌آورد.
احسان زیارتی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه شیراز در خصوص ولنگاری فرهنگی گفت: موضوع و سرفصل فرهنگ، موضوع بسيار حياتي و از راه‌های نفوذ به يك جامعه و ضربه زدن به آن است. فرهنگ هر جامعه بيانگر سطح فكر و نوع انديشه آن جامعه است.

وی با بیان اینکه نخستين مطلب درباره فرهنگ جامعه اين است که اين واژه از رفتار فردي و اجتماعي گرفته تا نحوه زندگي و حتي چگونگي به كار بردن واژگان را هم شامل می‌شود و در ادامه افزود: به‌حسب اسلامي بودن جامعه ما و همچنين وضع شدن قوانين و ضوابط حاكم بر جامعه بر اساس شرع اسلامي، لذا فرهنگ در جامعه قطعاً بايد حدود اسلامي داشته باشد. نمی‌شود در كشوري اسلامي برخلاف برخی ملت‌های اسلامی، دين و سياست و فرهنگ درهم‌تنیده باشد و داراي رابطه‌ی تنگاتنگي باشند اما فرهنگ بر اساس دين نباشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه شیراز تصریح کرد: اين موضوع هیچ‌گاه به معني به وجود آوردن جبر و فضاي مختنق در فرهنگ جامعه نيست و می‌تواند از بسياري تهاجم‌ها به افكار جلوگيري كند اما عدول كردن از خط قرمزهای فرهنگ اسلامي در جامعه ولنگاري فرهنگي را به وجود می‌آورد خواه توسط يك شخص باشد یا یک‌نهاد.

وی ابراز داشت: بايد به اين نكته توجه كرد ابتدا اين ولنگاري در تفكر يك فرد در يك موضوع خاصي شكل می‌گیرد كه بعدها در مرحله بروز آن فكر، به‌صورت ولنگاري فرهنگي و زير پا گذاشتن فرهنگ اسلامي ديده می‌شود لذا بايد از ورود تفكرات غير اصيل اسلامي و همچنين تفكراتي كه شايد فقط به هدف اينكه به فرهنگي نادرست و ولنگار تبديل شوند به‌قصد و به‌عمد وارد ذهن يك فرد می‌شوند، جلوگیری کرد.

زیارتی خاطرنشان کرد: ولنگاري و همچنين بی‌ثباتی فرهنگي قطعاً باعث بی‌ثباتی و ولنگاري در اجتماع خواهد شد گاه اين موضوعات توسط رسانه‌ها و يا شبکه‌های ماهواره‌ای و يا حتي روي پرده سينماي جمهوري اسلامي بر ديدگاه مردم عرضه می‌شود كه قطعاً الگویی برای مردم خواهد شد و جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد مثلاً شايد زماني شنيدن اينكه فرزندي پدرش را نمی‌شناسد براي همه تعجب‌آور بود لكن امروز به سبب وجود رسانه‌های خارجي و گاهي هم داخلي اين موضوع به نحوي عادي شده است.

وی در خصوص وظایف دانشجویان و حوزه‌های علمیه گفت: وظيفه دانشجويان و همچنين حوزه‌های علميه در اين مورد اين است كه ابتدا باهم انديشي و تفكر و تحقيق ریشه‌های اين موارد را يافته و به دنبال مقابله با آن باشند و اين مقابله به كمك مفاهيم اسلامي و استنباط مفاهيم اسلامي متناسب با شرايط كنوني صورت خواهد گرفت.

این فعال دانشجویی بیان داشت: واضح است مركز مبارزه با ولنگاری دانشگاه است همان‌طور كه امام راحل فرمودند اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود ما هم بايد از دانشگاه شروع كنيم و بايد به نكاتي هم توجه كرد ازجمله اينكه مبادا از روي ضعف محتوايي كاري كنيم كه دانشجو به اين موضوع حریص‌تر شود.

وی با بیان اینکه مثلاً با يك دانشجوي بدحجاب قطعاً بايد با استدلال و منطق صحبت كرد چون ذات دانشجو حق پذير است و اين ميسر نمی‌شود مگر اينكه خود فرد ازلحاظ محتواي اسلامي سرشار باشد و در ادامه افزود: قطعاً بايد در اين راه از سينماها، فضاهاي عمومي، مساجد و مکان‌هایی از اين قبيل حداكثر استفاده را نمود و اين نكته راهم به یاد داشته باشيم كه مسائل مربوط به فرهنگ تدريجي است و به‌مرور حل می‌شود پس نااميد نشويم.
نام:
ایمیل:
* نظر: