يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۲۲:۰۴
آخرین اخبار
کد خبر: ۱۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
صفار هرندی:
کتاب کالک‌های خاکی، مجموعه خاطرات سردار محمدعلی جعفری از روزهای دفاع مقدس ۱۷ تیرماه در حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش تنویر به نقل از خبرگزاری بسیج مجموعه خاطرات سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه با عنوان کالک‌های خاکی  17 تیر در حوزه هنری رونمایی شد.

مراسم رونمایی این کتاب که برای اولین بار در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب تهران توسط سوره مهر عرضه شده بود شخصیت‌های فرهنگی و نظامی مختلف حضور داشتند.

در این مراسم علاوه بر رونمایی از اثر، محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده سپاه، حسین یکتا فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی درباره اهمیت این کتاب و جای خالی خاطرات فرمانده سپاه در تکمیل تاریخ شفاهی دفاع مقدس صحبت کردند.

محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور فرمانده سپاه در مراسم رونمایی از خاطرات سردار محمدعلی جعفری با عنوان کالک‌های خاکی که عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد با بیان اینکه برخلاف تاریخ انقلاب توانستیم تاریخ جنگ را خودمان بنویسیم گفت: غفلتی را که برای تاریخ انقلال کردیم، روا نبود که برای تاریخ دفاع مقدس هم تکرار کنیم که البته چنین هم نشد. یک روز دیدیم که کار بزرگی که ملت ما در به زیر کشیدن طاغوت و استقرار حکومتی به نام خدا انجام داده بودند به دست اغیار، توصیف و تاریخش ثبت شد.

وی ادامه داد: مجموعه کتاب‌های ما از انقلاب توسط ضدانقلاب نوشته می‌شد و به خورد نسلی داده می‌شد که فاصله آنها با انقلاب زیاد بود و همین سبب شده بود که سرگذشت انقلاب را با روایت حقیقی آن نشنوند اما این اتفاق در حوزه تاریخ جنگ رخ نداد شاید یکی از دلایل مهم آن بود که عرصه جنگ عرصه‌ای نبود که اغیار بتوانند در آن راه پیدا کنند به همین خاطر روایت‌گری آن خود‌به‌خود به دست اهلش افتاد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید از پیشگامان ثبت تاریخ شفاهی جنگ اعم از دفتر مقاومت حوزه هنری و نویسندگانی مانند بابایی و حسین بهزاد تشکر کنیم افزود: روایت روزهای دفاع مقدس در کتاب‌هایی همپای صاعقه، ضربت متقابل، مهتاب خین و کالک‌های خاکی را باید به عنوان تراز روایت‌گری جنگ تلقی کنیم که ابعاد ناشناخته آن بیشتر از چیزی است که منعکس شده است. این سیمای نورانی اگر به مثابه پازل بزرگی تلقی شود تاکنون تعداد کمی از این پازلها در جای خود نشسته است. هنوز رازهای ناگفته بسیاری از جنگ داریم که روی کاغذ نیاورده‌ایم. کالک‌های خاکی یکی از همین ناگفته‌ها بود که ثبت شد.

صفارهرندی با اشاره به اینکه تنها فرصت کرده است که صفحات ابتدایی کتاب را بخواند و آن را تورق کند، به سبک نوشتاری اثر اشاره و بیان کرد: با تورق کتاب احساس کردم جنس روایت‌گری ما خردمندانه‌تر از گذشته شده است البته این به خود راوی هم بستگی دارد روایت صمیمانه آقاعزیز در این کتاب متأثر از خواستگاه جغرافیایی صمیمی او یعنی یزد است. همین سبب شده تا بسیاری از خاطرات بی‌تکلف و بی‌پیرایه بیان شود.

مشاور فرمانده سپاه با بیان اینکه هنوز خاطرات ناگفته‌ای از سردار جعفری وجود دارد که باید ثبت و تدوین شود گفت: تصویری که ایشان از جبهه و پشت جبهه بیان کرده است مبتنی بر خاطرات محفوظ در ذهنشان است و امکان دارد برخی از مسائل هنوز در ذهنشان باقی مانده باشد که در این صورت نویسندگانی مانند بابایی و حسین بهزاد باید بروند و با مته گذاشتن روی خاطرات دست نیافتنی حرف‌های بیشتری را استخراج کنند. همین تعداد خاطرات شکل‌گیری یک اتفاق بزرگ را نشان می دهد . تمامی اثر بیان می‌کند که یک ستاره چگونه طلوع می‌کند و روشنایی‌بخش می‌شود.

این کارشناس حوزه وسایل فرهنگی با بیان اینکه ستاره های دست‌ نیافتنی بسیاری داریم که باید آنها را الگوی خود قرار دهیم یادآور شد: بسیاری باور نمی‌کنند که همین آقاعزیز که امروز فرمانده سپاه است همان عزیزی است که با آن لباس ساده در تصاویر انتهای کتاب دیده می‌شود. این آقاعزیز همان عزیزی است که که روزی در حاشیه شهر یزد تحصیل می کرد و گاهی اوقات نیز به دلیل شیطنت‌های بچگی مدرسه را ترک می‌کرد اما در این کتاب می‌بینیم همین فرد در عرصه انقلاب جای خودش را باز می‌کند و در کنار نقش‌آفرینان اصلی قرار می‌گیرد. در 13 آبان خالق آن حماسه بزرگ می‌شود. کسی که امروز در جایگاه فرمانده گل سپاه است سال 59 ناشناخته‌تر از آن چیزی است که در باورمان می‌گنجد. او همان کسی است که معادلات ابرقدرت‌ها را به هم می‌ریزد. این خاطرات غصه نیستند و می‌تواند به اندازه سردار عزیز جعفری‌ها تصری یابد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به جذابترین بخش کتاب کالک‌های خاکی اشاره کرد و ادامه داد: شاید جذاب‌‌ترین بخش این کتاب آن قسمتی باشد که فرمانده فعلی سپاه بارها برای ورود و عضوگیری به سپاه مراجعه می‌کند ولی چندباری او را دست به سر می‌کنند. در ادامه جعفری در سیستم اداری سپاه جذب نمی‌شود و به مناطق عملیاتی می‌رود. آقا عزیز در کوره حوادث جنگ کشف می‌شود. این خاطرات نشان می‌دهد که چگونه یک فولاد آب‌دیده می‌شود.

صفارهرندی با یبان اینکه ارزش‌های انقلاب از راه همین خاطرات می‌تواند به نسل بعد منتقل شود،  ادامه داد: هر کسی باید دفتر خاطراتش را باز و آنها را نقل کند.آنقدر باید تعدد خاطرات دفاع مقدس و عملیات‌ها را داشته باشیم که کسی منکر آن نشود. اگر اقا عزیز خاطره عملیات فتح‌المبین را روایت کرده در نقل این خاطره هنوز بسته نشده است و باید صدها نفر دیگر آن را تکرار کنند. 

وی در ادامه به لحن سردار جعفری در روایت خاطرات اشاره کرد و یادآور شد: برخی از توصیفاتی که ایشان در خاطرات دارند در لذت بخشی و شیرینی آن می‌افزاید به عنوان نمونه وقتی از شهید باقری با عنوان حسن‌جان یاد می‌کنند انگار از عمق وجود ایشان بر می‌آید. این شیفتگی راه و رسم مریدی و مرادی را به جوانان امروز ما نشان می‌دهد. خاطرات عزیز جعفری رگه‌هایی از همان نگاه هنرمندانه شهید باقری را دارد.

صفارهرندی در پایان سخنانش بر تدوین خاطرات جنگ توسط فرماندهان تاکید و تصریح کرد: این عیاری است که نمی‌تواند به دست اغیار بیفتد باید از این امتیاز هر چه می‌توانیم بهره بگیریم و از این چشمه آب زلال بکشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: