آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
بسیج دانشجویی پردیس شهید رجایی شیراز در پی انتشار نامه وزیر علوم به رهبر انقلاب بیانیه صادر کرد؛
بسیج دانشجویی پردیس شهید رجایی شیراز در بخشی از بیانیه خود خطاب به وزیر علوم نوشت: لا اقل به کشورهایی که شما آنها را توسعه یافته می دانید نگاهی بیندازید و بخوانید که هزینه کردن برای تربیت معلم و آموزش و پرورش هزینه نیست ، سرمایه گذاری است.
بسیج دانشجویی پردیس شهید رجایی شیراز در پی انتشار نامه وزیر علوم به رهبر انقلاب بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم


روز دوشنبه ۳ آذرماه ۱۳۹۹ وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری طی نامه ای عجیب،غیر کارشناسی و غیر مسئولانه خطاب به رهبر انقلاب می نویسد :
جذب دانشجومعلم را از سطح دیپلم متوقف کنیم و به جای آن جذب نیرو را بر طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان انجام دهیم.خلاصه این سخنان این است که بیایید دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کنیم.

در این نامه به مواردی اشاره شده است که صراحتا خلاف قانون است و نشان از چنگ انداختن جناب وزیر به تفسیر نادرست از قانون برای استفاده خود و همفکرانش است.

در ابتدای نامه گفته شده است که بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یکی از راه های تامین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش انتخاب از بین فارغ التحصیلان دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری همراه با برگزاری دوره یکساله مهارت آموزی است و به جای جذب دانشجو از طریق آزمون سراسری میتوان این روش را برای تربیت و تامین معلم اتخاذ کرد.
و اما چند نکته خطاب به وزیر:
1)  آیا قانون را خوانده اید یا می خواهید با تفسیر به رای نادرست به مقصودتان برسید؟

بیایید یکبار دیگر ماده ۲۸ اساسنامه را مرور کنیم :
" تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط وزارت آموزش و پرورش از بین دانش آموختگان سایر دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی بلامانع است."

قانون صراحتا می گوید این روش برای آن رشته هایی است که در دانشگاه فرهنگیان موجود نیست.
جسارتا آیا شما 15 رشته ای را که در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود را می دانید ؟
یا قانون بازیچه دست شماست که با تفسیرهای غلط از آن به صورت واضح و روشن می خواهید به مقصودتان که همان جایگزینی این روش با جذب دانشجومعلم و تعطیلی دانشگاه فرهنگیان است برسید؟!

2)  در نامه نوشته اید می توان "به جای" روش جذب دانشجومعلم از این روش استفاده کنیم.
سوال : شما چه اختیار و وظیفه ای در وزارت آموزش و پرورش دارید که برای اساسنامه متعلق به این وزارت خانه تعیین تکلیف می کنید؟هر کس باید حیطه ی اختیارات خودش را بشناسد . بهتر نیست بروید و فکری به حال وضعیت اسفبار دانشگاه های تحت نظارت خودتان بکنید؟!

3)  گستاخانه تر اینکه نوشته اید ماده ۲۸ ، در جهت تحقق منویات شما (رهبر انقلاب) است .
کدام منویات را می گویید ؟کدام رهبر را می گویید ؟ نکند رهبر دیگری دارید ؟ بیانات رهبری را خوانده یا شنیده اید؟
به همین سه ماه گذشته برگردیم،  رهبری صراحتا می گوید روش اصلی جذب باید از طریق آزمون سراسری و دانشگاه فرهنگیان باشد.
«باید این جور باشد که حتی یک معلم از غیر این مسیر وارد آموزش و پرورش نشود حتی دوره های کوتاه مدت مثلا یکساله (اشاره به ماده ۲۸)در سایه و در ضمن و با مسئولیت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باشد»
مقام معظم رهبری،  5/6/1399
این منویات را می گویید؟ این حرف شما عملا تحریف منویات رهبری و دروغ بستن به ایشان است.

4)  جای دیگر از نامه تان می فرمایید ، دانش آموختگان دانشگاه های وزارت علوم از توانمندی و صلاحیت لازم برای معلم شدن برخوردار هستند ، این ادعا بر اساس کدام طرح پژوهشی است؟ بر اساس کدام معیار می گویید ؟ آموزشی ، تربیتی یا مهارتی؟
اصلا معنای معلمی را می دانید که این سخنان را می گویید؟ تعجبی ندارد شما یک روز هم معلمی نکرده اید.
بر همگان مشهود است که به جز اندک دانشگاه های معتبر دولتی وضع بقیه دانشگاه ها اسفبار است‌.

5)  در ادامه گفته اید تربیت معلم به شیوه ی فعلی هزینه بر و زمان بر است . بله مشخص است برای دولت تدبیر و امید که همه چیز را در پول و صرفه اقتصادی می بیند و در صدد اجرای سیاست های سرمایه داری و کالایی کردن آموزش است ،  باید هزینه کردن برای تربیت ناراحت کننده باشد.
برای دولتی که می گوید هزینه تربیت هر دانش آموز در سال چهار میلیون تومان است و گران است و با طرح خرید خدمات باید یک چهارم بشود و برای ما خرج دارد ، باید این مسئله هزینه باشد و نه سرمایه گذاری!

لا اقل به کشورهایی که شما آنها را توسعه یافته می دانید نگاهی بیندازید و بخوانید که هزینه کردن برای تربیت معلم و آموزش و پرورش هزینه نیست ، سرمایه گذاری است.
در ثانی شما ما را به سخره گرفته اید؟ تربیت معلم هزینه دارد ولی دانشجویی که چهارسال در دانشگاه های شما درس می خواند و بعد یکسال هم می خواهد مهارت های معلمی را بیاموزد(که این خیال خامی است) هزینه ندارد؟
آن وقت باید پرسید هزینه چیست؟

6)  نوشته اید تربیت معلم زمان بر است.این هم از عجایب است.دانش آموزها را نمیگذارید وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و جذب دانشگاه هایتان میکنید و حواله میدهید به چهارسال دیگر؟ما را به سخره گرفته اید؟با این حساب که دوره ی تربیت معلم 5 ساله میشود در مقابل روش اصلی که چهار ساله است.
دولت تدبیر و امید هفت سال فرصت داشته است تا با توسعه کمی  و کیفی دانشگاه فرهنگیان معلم مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند،حالا شما فرار رو به جلو میکنید؟بجای اینکه پاسخگو باشد طلبکار هم شده اید؟

7)  نوشته اید که روش ماده 28 باعث ترغیب دانشجوها به تحصیل در رشته های علوم پایه میشود.خب مگر دانشگاه فرهنگیان خودش ناتوان است که این رشته ها را داشته باشد و تدریس کند؟این مورد نشان میدهد شما  از وضع فعلی دانشگاه فرهنگیان بی اطلاع هستید.
باز هم اینجا شما باید پاسخگو باشد که چه تلاشی در راستای رفع کمبودهای رشته های علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان داشته اید؟ روزگار عجیبی ست،مسئولین ما مطالبه گر شده اند!

8)  در ادامه نامه تان نوشته اید که جذب دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری و از سطح دیپلم،باعث توسعه غیرکارشناسی دانشگاه فرهنگیان میشود و این روش برای رفع نیازانبوه مقطعیست!
کدام کار کارشناسی،کدام طرح پژوهشی و کدام متر و معیار شما میگوید این توسعه غیر کارشناسی شده است؟
و اساسا توسعه کارشناسی شده چیست؟ 
شما رسما خلاف اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه سخن میگویید.خلاف قانون!

بخش 12 ماده 63 ، بند ب از برنامه ششم توسعه را مرور کنیم:« سازمان اداري و استخدامي كشور و سازمان موظفند به منظور ارتقاي كيفيت نظام تعليم و تربيت با جذب معلم از طريق دانشگاه هاي فرهنگيان و شهيدرجايي، در طول اجراي قانون برنامه، رديف هاي استخدامي و تأمين اعتبار مورد نياز آموزش و پرورش را با رعايت قوانين و ضوابط مربوطه و ظرفيت جذب دانشجو دردانشگاه هاي يادشده براي جذب دانشجو معلم ها در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.»
و همچنین راهکار 1-11 از فصل هفتم سند تحول را «استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های ذی ربط»

9)  اظهارات شما خلاف قانون است. نکند طبق همین نظریات بود که دکتر مهرمحمدی سرپرست سابق و غیر قانونی دانشگاه فرهنگیان از توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیام جلوگیری کردند؟!
افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در جهت رفع نیازهای انبوه و مقطعیست یا ماده 28 که یک روش اضطراری برای جبران کمبود معلم بود؟!
لطفا مستندات طرح های پژوهشی و کار کارشناسی ادعا شده در نامه تان را در دسترس عموم قرار بدهید تا دغدغه مندان تربیت معلم به صدق گفته هایتان پی ببرند.

اما آقای وزیر بدانید که:
 شما پاسخگو هستید و نه طلبکار و سوال کننده.شما و مجموعه دولت از اهمیت دانشگاه فرهنگیان در پیشبرد اهداف متعالی تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت معلم کارآمد و  توانمند به خوبی آگاه هستید اما برای جبران کم کاری ها و فراهم کردن زمینه های اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاه های وزارت علوم،میخواهید آموزش و پرورش را تبدیل به بنگاه اشتغال زایی کنید.
و با مقصر جلوه دادن رهبری در مخالفت با طرحتان (که باعث اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه هایتان میشود)، ایشان را روبروی جوانان کشور قرار بدهید و مثل همیشه نظیر برجام،خود را از زیر بار پاسخگویی و مرکز توجه خارج کنید.
اما بدانید قطعا ما دانشجو معلمان اجازه چنین کاری را نخواهیم داد و با پاسخ سختی روبرو خواهید شد و به یاری خدا این قصدتان هم شکست خواهد خورد و راه به جایی  نمیبرید.
والسلام علی من اتبع الهدی
نام:
ایمیل:
* نظر: