آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
دانشجو به عنوان یک قشر بیدار و اثرگذار در جامعه، همواره محور تحولات مختلف در عرصه های: علمی، اجتماعی، سیاسی و... بوده است.
به گزارش روابط عمومی و رسانه بسیج دانشحویی فارس، به  مناسبت شانزدهم آذرماه و روز دانشجو مدیر گفتمان سازی و مطالبه گری ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس در باره فعالیت های دانشجویی و نقش دانشجویان در گفتمان‌سازی، جامعه سازی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و همچنین مجموعه برنامه‌های ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس در هفته جاری و به این مناسبت،  با خبرنگاران گفتگویی داشت که به شرح زیر است.

احسان سیناپور پس از تبریک روز دانشجو به اهمیت و جایگاه ۱۶ اذر اشاره کرد و اظهار داشت: مشروعیت نامگذاری ۱۶ آذر از سال ۱۳۳۲ با ورود نیکسون به ایران و شکل‌گیری اعتراضاتی که در دانشگاه تهران و دانشکده فنی و مهندسی شکل گرفت و منجر به شهادت سه تن از دانشجویان در این واقعه شد، رقم خورد.

سیناپور افزود: با مرور تاریخ انقلاب می‌توان گفت؛ شروع و نقطه سرآغاز استکبارستیزی و نقش‌آفرینی در مبارزه با جریان استکبار در جغرافیای ایران اسلامی، به سال ۳۲ برمی‌گردد که این جریان در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد و در سال ۴۲ به سبب لوایحی که تصویب شد و مشکلاتی که پدید آمد به اوج رسید و در سال ۵۷ مهر خاتمه‌ای بر مداخله استکبار زد؛ بنابراین عقبه تاریخ استکبارستیزی در ایران به سال ۱۳۳۲ و ۱۶ آذر بر می‌گردد و با توجه به نقش جریان دانشجویی به عنوان آغازگر اعتراضات ضد استکباری و ضد استعماری در ۱۶آذر سال ۳۲، گرامیداشت این مناسبت هر ساله، در این روز اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه به نقش دانشجو در جامعه سازی پرداخت و بیان داشت: دانشجویی که سرآغاز و شروع و پیشانی جامعه در بحث آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری بوده و در سال ۳۲ به عنوان اولین اعتراض با حجمی گسترده و مشارکت حداکثری، اتفاقی را رقم زد که در تاریخ ماند و ثبت شد و نخستین حرکت‌های خودش را علیه استکبار آغاز می‌کند؛ جامعه‌ساز است و این دانشجو همیشه و همواره در تمامی تحولات انقلاب اسلامی، چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب پیشرو بوده و خواهد بود.

عضو سازمان بسیج دانشجویی در استان فارس تصریح کرد: ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بلافاصله بعد از انقلاب، مهمترین اتفاق و رویدادی که رقم می‌خورد؛ تسخیر سفارت و لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام است که حضرت امام رحمة الله علیه، به عنوان انقلاب دوم بلکه بزرگتر از انقلاب اول از آن یاد می‌کند، که در این قصه هم باز دانشجویان همواره پیش قراول بودند.

وی اظهار داشت:  الان هم با توجه به فضای موجود در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران و نیاز  وافری که جامعه به بازخوانی بسیاری از آرمان‌ها و تبیین بسیاری از راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات کشور حس می‌کند؛ باز هم می‌بینیم که جریان دانشجویی همیشه پیشرو و پیش قراول بوده است.

سیناپور اضافه کرد: نگاه تبیینی و تبلیغی همواره سرلوحه کار جریان دانشجویی بوده و در بسیاری از مناسبات این مسئله دیده شده است، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دهه هشتاد و در دیدار با جریان دانشجویی، وقتی می‌خواهند حجم تأثیر جریان دانشجویی را تبیین کنند می‌فرمایند: شما جریان دانشجویی، یک دهه فریاد عدالت زدید و بعد از آن این مسئله بین جامعه گفتمان غالب شد و مردم شعار و رأیشان به سمت گفتمان عدالت تغییر جهت داد.
مدیر گفتمان سازی و مطالبه گری ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس تصریح کرد: این نوع نگاه رهبری جامعه به فعالیت‌های دانشجویی به عنوان یک محور مهم و اساسی، در بیان نقش بسیج دانشجویی و جریان دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی موجود در دانشگاه و تاثیرشان در شکل‌گیری تحولات جامعه قابل استناد و با اهمیت است.

وی افزود: بسیج دانشجویی که الان بیش از ۳۰ سال از عمر تشکیل آن به فرمان حضرت امام میگذرد؛ در این مسیر جایگاه و اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند، چرا که مأموریت‌ها و برنامه‌هایی که به این سازمان واگذار شده است، جایگاه و اهداف بسیار ویژه‌ای دارد و در بسیاری از تحولات، نقش‌ جدی‌تری را ایفا می‌کند.

سیناپور بیان داشت: قاعدتاً مجموعه‌هایی مثل بسیج دانشجویی به عنوان قشر تصمیم‌ساز درون جامعه اسلامی، نه تصمیم‌گیر، نگاه‌شان به مسئولین مختلف چه در درون دانشگاه‌ها و چه بیرون از دانشگاه، همواره نگاه طبیبانه بوده و این نوع نگاه جریان دانشجویی، هیچ وقت به معنای شکستن برخی از ساختارها نیست بلکه هدف، نوآوری در بسیاری از ساختارهایی است که نیاز به تجدید نظر و نگاه‌های نو و مسئله محور دارد

وی با تاکید بر مسأله محوری و اهمیت حل مسأله گفت: همانطور که می‌دانید ما در مجموعه بسیج دانشجویی، رویکرد مسئله محوری را به عنوان مهم‌ترین و اولاترین مأموریت در سال‌های اخیر مد نظر داشته‌ایم و اعتقاد‌مان در مجموع، در انجام کلیه ماموریت‌ها، بر این نگاه مبتنی است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت:  نگاه مسئله محور به معنای این است که مسائلی از جنس مردم و برگرفته از دغدغه‌های مردم و برآمده از نیازهای مردم و قطعاً مبتنی بر اولویت‌های اساسی و چالش‌های اساسی، باید در دستور کار اجرای کلیه ماموریت‌ها قرار گیرد و تمام مجموعه‌های مردم نهاد و همه تشکل‌ها و رسانه‌ها که از آنها در عصر حاضر به عنوان کنشگران اجتماعی یاد‌می‌شود؛ مکلفند که دراین مسیر قدم بردارند و تکلیف دارند که در کنار مطالبه‌گری به ارائه راهکار نیز بپردازند.  

سیناپور بیان داشت: انتظار ما از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و سازمان‌ها و نهادها و اداراتی که در بسیاری از مسائل تصمیم‌گیر هستند و همچنین از مجموعه تقنینی مجلس شورای اسلامی و مجموعه نظارتی قوه قضائیه و دستگاه اجرایی کشور، همواره بر این است که این مطالبات را جدی بگیرند و بدانند که بدون شک تنها راه برون‌رفت از مشکلات و موقعیتی که الان در آن قرار گرفته‌ایم، تشکیل دولت جوان حزب اللهی است.

وی معتقد است، تشکیل دولت جوان حزب اللهی به معنای پیاده کردن فکر نو، ایده و نگاه نو و تامل عمیق بر مسائل موجود در جامعه و ارائه راه‌حل‌های اجرایی و قابل تعمیم در درون دستگاه‌های مختلف است که ان شاءالله این مسیر در آینده‌ای نه چندان دور با مقدماتی که فراهم خواهد شد، رقم می‌خورد و امیدواریم که تمام مسائلی که ما از آنها یاد می‌کنیم، منتج به یک واقعه خیر و وعده حقیقی صادق باشد که همه ما چشم انتظار آن هستیم.

سیناپور تصریح کرد: در حال حاضر، مسائل سیاسی و اجتماعی که ما در جامعه درگیر آن هستیم و مسائلی که روز به روز در فضای اجتماعی و در حوزه معیشتی و فرهنگی و تربیتی ما رو به گسترش است؛ نیازمند توجه ویژه‌ای است که در اولویت برنامه‌های دولت جوان حزب‌اللهی خواهدبود.

وی در ادامه به همه جانبه بودن فعالیت‌های دانشجویی پرداخت و گفت: روز دانشجو روزی نیست که صرفاً یادآور مسائل صنفی و تشکلی و آموزشی درون دانشگاه باشد، حضرت امام فرمودند: دانشگاه مبدا تحولات است، بنابراین همانطور که در طول تاریخ، دانشگاه مبدا تحولات بوده و جریان دانشجویی سردمدار این تحولات بوده است، بدون شک اگر بنا باشد، تحولی در مسائل جامعه شکل بگیرد؛ جریان دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی، مبدأ این مختصات خواهند بود و این هم در تاریخ اثبات شده و هم امید بر این است که در آینده این اتفاق در ابعاد گسترده‌تری رقم بخورد.

 وی به برنامه‌های روز دانشجو در استان فارس اشاره کرد و گفت: طرحی تحت عنوان قرارگاه دانشجویی شهید رجایی معروف به قدر در دست انجام است که این قرارگاه شروع مسیر اقدام و اجرای ماموریت‌های خود را از ۱۶ آذر امسال، با هدف زمینه‌سازی و تبیین مولفه‌های دولت جوان حزب اللهی از سر می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی، در این قرارگاه، علاوه بر طرح‌ریزی و تولید محتوای مناسب عموم افراد جامعه، سلسله نشست‌های گفتمان سازی دولت جوان حزب اللهی در بازه زمانی ۱۵ الی ۲۰ آذرماه به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و ایام پس از آن نیز اجرا می‌شود که از امروز به مدت پنج روز اتفاق خواهد افتاد و سخنران‌های کشوری و ملی و مطرح، که گفتمان‌شان به گفتمان دولت جوان حزب اللهی نزدیک است در این نشست‌ها حضور دارند و عموم مخاطبین در سطح استان می‌توانند از ظرفیت این اساتید استفاده کنند.

 سیناپور گفت: این اولین بار است که در برنامه‌هایی که در یک دانشگاه و مجموعه بسیج دانشجویی در حال اجرا است قابلیت استفاده برای عموم مردم وجود دارد.

مدیر گفتمان سازی و مطالبه گری ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس بیان داشت: بیش از ۱۲۰ عنوان برنامه و ۱۱۰۰ اقدام اجرایی در هفته جاری با هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه دانشجویی شهید رجایی در دانشگاه‌های سراسر استان برگزار می‌شود و این برنامه‌ها حاصل سه ماه تلاش و فعالیت و برنامه‌ریزی پژوهشی در قرارگاه‌ قدر است.

وی در پایان به برنامه‌های دیگری مثل کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌ها و مناظرات دانشجویی و برنامه‌هایی در حوزه خانواده و سایر مباحث تربیتی و تعلیمی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها، با توجه به نیاز دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در فضای مجازی صورت گرفته است در غالب دانشگاه‌های استان برگزار می‌شود.

سیناپور بیان داشت: نگاه ما به جامعه است نه صرفا به درون دانشگاه و ان‌شاءالله با تداوم برنامه‌های اجرایی در قرارگاه دانشجویی شهید رجایی و همکاری دانشگاه‌ها و همراهی  دانشجویان، این رویکرد حفظ خواهد شد و با تلاش و پیگیری و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، اهداف مد نظر، محقق می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: