آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
دانیال دانائی
این روزها یکی از مباحثی که همواره در رسانه ها مشاهده می کنیم موضوع اصلاح ساختار بودجه و بررسی لایحه بودجه دولت در مجلس به دست نمایندگان می باشد؛ امری مهم که زیر بنای ساختار اقتصادی سال آینده کشور بر پایه آن شکل می گیرد.
 دانیال دانائی دانشجوی اقتصاد و عضو هسته تخصصی نظام برنامه ریزی و بودجه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز طی یادداشتی نوشت:

به نام خدا

این روزها یکی از مباحثی که همواره در رسانه ها مشاهده می کنیم موضوع اصلاح ساختار بودجه و بررسی لایحه بودجه دولت در مجلس به دست نمایندگان می باشد؛ امری مهم که زیر بنای ساختار اقتصادی سال آینده کشور بر پایه آن شکل می گیرد.

اما به لایحه پیشنهادی دولت چندین ایراد اساسی وارد شده است که در این یادداشت به چند مورد مهم آن اشاره خواهم کرد:

نخستین ایراد اساسی وارد شده بر لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس میزان برآوردها از منابع تامین اعتبار و هزینه های جاری دولت است که به گفته کارشناسان و صاحب نظران از واقعیت به دور است و تحقق آن دور از ذهن به نظر می رسد و این پیش بینی ها نتیجه ای جز کسری بودجه دولت نخواهد داشت.

ایراد اساسی دوم میزان فروش نفت در سال آتی است که با توجه به میانگین فروش این چند سال دور از دسترس خواهد بود و عملاً تحقق نخواهد یافت.البته راهکار دولت برای پوشش آن پیش فروش اوراق بهادار و سلف نفتی است که این امر با توجه به پایان عمر دولت کنونی در واقع آینده فروشی و خرج کردن از جیب دولت بعدی است.

این پیش فروش اوراق که در لایحه پیشنهادی بیشتر از محدودیتی است که نمایندگان برای دولت قرار داده اند باعث بدهکار کردن دولت آینده خواهد شد و ابتکار عمل را از آن می گیرد.

با توجه به اینکه به احتمال زیاد مجلس با این طرح مخالفت خواهد کرد راهکار بعدی دولت استفاده از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه خود است که به نوعی تضییع حقوق نسل های بعدی است.

ایراد بعد میزان افزایش ۲۱ درصدی درآمد های مالیاتی در برابر افزایش ۴۷ درصدی بودجه دولت است. با توجه به اینکه درآمد های مالیاتی بهترین و مطمئن ترین راه کسب درآمد برای دولت است پیشنهاد میشود که دولت میزان وابستگی خود به درآمد های نفتی را کاهش دهد و آنرا بوسیله مالیات ها پوشش دهد، درنتیجه ی این کار وابستگی اقتصاد به درآمد های نفتی را کاهش دهد تا اقتصاد به سمت پویایی حرکت کند.
البته مقصود افزایش نرخ مالیاتی و فشار بیشتر بر قشر مصرف کننده نمیباشد و راهکار آن کاهش میزان فرار های مالیاتی و کاهش معافیت های مالیاتی و در نتیجه افزایش درامد های مالیاتی است.

در پایان امیدوارم که دولت و مجلس با همیاری و همکاری دو جانبه این ایرادات و سایر ایرادات به لایحه بودجه ۱۴۰۰ را حل و فصل کنند؛تا ان شاء الله نمادی از وحدت و همدلی را در این بین شاهد باشیم.


**انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: