جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۰۶:۰۱
کد خبر: ۱۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
در منطق قرآن انسان وظیفه دارد در هر حال و شرایطی , به حق شهادت بدهد و نباید هیچ مساله ای اعم از دشمنی ها و محبت ها مانع ادای شهادت حق بشود.

در منطق قرآن انسان وظیفه دارد در هر حال و شرایطی , به حق شهادت بدهد و نباید هیچ مساله ای اعم از دشمنی ها و محبت ها مانع ادای شهادت حق بشود.

خداوند متعال در قرآن مجید فرموده است:

«یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ان یکن غنیا او فقرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تلووا او تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیرا»/نساء 135

به معنی:

ای کسانی که ایمان آورده اید ! همواره برپا دارنده عدالت باشید؛برای خدا شهادت دهید؛اگرچه این شهادت و گواهی دادن,به زیان شما یا پدر و مادر و نزدیکانتان باشد؛خواه فردی که در باره اش شهادت می دهید,خواه ثروتمند باشد خواه فقیر؛زیرا خداوند به رعایت حال آن دو از تو شایسته تر است.پس از هوای نفس پیروی نکنید تا بتوانید عدالت کنید و اگر واقعیت را تحریف کنید یا از حق روی برگردانید,بی گمان خداوند به آنچه می کنید کاملا آگاه است.

مطابق این آیه باید شهادت بر حق را از منافع شخصی,منفعت والدین و خویشان بیشتر دوست داشته باشیم.

مومن واقعی کسی است که در برابر حق و عدالت هیچ گونه ملاحظه ایی نداشته باشد و منافع شخصی و خانوادگی را یر اجرای حق ترجیه ندهد.

در آیه ای دیگر از کلام الله مجید میخوانیم که:

«یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین الله شهداء بالقسط و لا یجر منکم شنان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی و اتقوالله ان الله خبیر بما تعملون»/مائده8

به معنی:

ای کسانی که ایمان آورده اید ! همواره برای خدا قیام کنید و از روی عدالت گواهی دهید.دشمنی با گروهی شما را بر آن ندارد که عدالت را رعایت نکنید.عدالت  کنید که به تقوای نزدیک تر است و از خدا  پروا کنید زیرا که برآنچه انجام می دهید کاملا آگاه است.

در دو آیه فوق دو عامل برای انحراف از عدالت بیان شده است؛در یک آیه محبت افراطی و بی دلیل و در آیه ای دیگر بغض و دشمنی بی جهت ئ افراطی,سرچشمه انحراف از حق و عدالت ذکر شده است.دقت در این مساله هم نشان می دهد که ریشه هردوی اینها حب و بغض بی جهت و افراطی در پیروی از هوای نفس می باشد.

 

انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: