شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴
مدارا کردن یعنی کاری را که میخواهیم انجام دهیم از روی اندیشه و تفکر باشد، بدین معنی است که صید را بگونه ایی و با ترفند های خاصی به تله بیاندازیم.

مدارا کردن یعنی کاری را که میخواهیم انجام دهیم از روی اندیشه و تفکر باشد، بدین معنی است که صید را بگونه ایی و با ترفند های خاصی به تله بیاندازیم.

مدارا کردن و سازش با مردم یعنی همانطور که صیاد و شکارچی طعمه خود را به تله می اندازد و تحت امر خودش می کند،انسان نیز  بایستی عملکرد و رفتار خودش را بگونه ایی سازماندهی و مدیریت کند که  دیگر افراد در برابر تفکرات و رفتار منطقی و قابل قبول وی سرتعظیم فرود بیاورند و تسلیم رفتار عاقلانه وی شوند.

بدین ترتیب باید بدانیم که مدارا کردن و سازش به این معنی نیست که ما از خواسته های خود کوتاه آمده ایم و اعتقادات و باورهای خود را زیر پا له کرده ایم و تن به خواسته های دیگران داده ایم!بلکه مدارا کردن یعنی در عین حالی که دینداری خود را حفظ کرده ایم،روش و فنون جذب دیگران را به خوبی بکار ببریم و در عمل خود قدرت جذب داشته و دیگران را به خود نزدیک تر کنیم.

بدین شکل به دام انداختن و صید کردن یعنی بجای اینکه با رفتار و برخوردهای قهرآمیز و خشونت وار سعی کنیم بر دیگران تاثیر بگذاریم باید با جذبه برخورد کنیم و سعی کنیم تا با قدرت جذب خودمان دیگران را از رسیدن و افتادن در ورطه هلاکت و ضلالت را بسوی راه راست و هدایت سوق دهیم .

مدارا کردن از جمله سفارشهایی است که در آیات الهی به کررات بیان شده و بسیار مورد سفارش خداوند بزرگ قرار گرفته.

پیامبر گرامی اسلام(ص) در همین باره می فرمایند:

«مامورم که با مردم به نرمی رفتار کنم».

با این تفاسیر اگر نرمی در گفتار و هدایت پیامبرگرامی اسلام(ص) وجود نداشت و درنهایت بجای مدارا کردن از خشونت استفاده می کرد به هیچ وجه نامی از اسلام بر زبان ها نبوده و همه تن به قبول کردن دین مبین اسلام نمی دادند و پراکنده و متفرق می شدند.

در الکافی جلد دوم آمده است:

«فیما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله یحب المتوکلین»

رسول گرامی اسلام مدارا کردن و رفتار مسالمت آمیز را از نشانه های مومنان دانسته اند و در وسایل الشیعه جلد دوازدهم بیان کردند:

«مومن آسان گیر و ملایم و با مداراست».

همچنین پیغمبر اکرم(ص) در بحارالانوار جلد 72 می فرمایند:«عاقل ترین مردم کسی است  که بیشتر با مردم مدارا می کند و خوارترین مردم کسی است که مردم را مورد تحقیر و توهین قرار می دهد.

کلام الله مجید زمانی که از زیبایی و ظرافت های اخلاقی پیامبر گرامی اسلام سخن به میان می آوردخصیصه سازش با مردم و خوش خویی و همچنین دوری گزیدن از تندخویی  را از دلایلی اصلی و تعیین کننده در بسط و گسترش دین مبین اسلام دانسته و در همین راستا فقط مدارا کردن با مردم است که باعث رسیدن به اهداف عالی خواهد شد.

قرآن کریم می فرماید:

«فیما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک»

و به سب رحمتی از جانب خدا با آنان نرم خو شدی و اگر تند خویی سخت دل بودی،حتما از پیرامونت پراکنده می شدند.

 

انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: