شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۵۴:۴۶
کد خبر: ۱۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۴
بیان مطلب پیش زمینه ایی بوده که این سوال را مطرح کنیم که آیا وظیفه و نقش یک روحانی در مساجد و اماکن مذهبی فقط و فقط اقامه نماز و پیش نماز بودن است یا اینکه وظایفی دیگر و مهمتری را باید دنبال کنند؟

ضرب المثل "خواهی نشوی رسوا،هم رنگ جماعت شو" یکی از ضرب المثل هایی است که قرآن و آموزه های دینی ما با آن تناقض بسیار دارد و آموزه های دینی ما حرکت به دنبال مردم با دیدگان بسته را بسیار مورد عتاب قرار می دهد و با آن مخالفت می کند؛خداوند متعال در آیات 116 سوره مبارکه انعام و 36 سوره مبارکه اسراء این مفهوم را می رساند که اگر بخواهی از نظر مردم فقط و فقط به دلیل اینکه تعداد زیادی را شامل می شوند پیروی کنی و کورکورانه نظری را بپذیری،بی شک از راه راست و الهی منحرف شدی و در نهایت  فاصله ات از خداوند بیشتر و بیشتر می شود.

بیان مطلب پیش زمینه ایی بوده که این سوال را مطرح کنیم که آیا وظیفه و نقش یک روحانی در مساجد و اماکن مذهبی فقط و فقط اقامه نماز و پیش نماز بودن است یا اینکه وظایفی دیگر و مهمتری را باید دنبال کنند؟

در بسیاری از موارد در مساجد و اماکن مذهبی مشاهده کرده ایم که روحانی حاضر در آن مکان مذهبی به عنوان پیش نماز مسجد نماز را بجا می آورد و درآخر به بیان چند مسئله شرعی می پرداند؛و یا اگر مراسم شهادت و یا اعیادی در پیش باشد پیرامون آن به سخنرانی می پردازد!

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا روحانیون عزیز و ائمه جماعات با این پشتوانه و عقبه علمی که دارند و این همه دروس فلسفی و علوم دینی را که آموخته اند فقط  به این خاطر بوده که پیش نماز شوند و احکام را برای مردم بازگو کنند؟آیا وظیفه و نقش یک روحانی عالم به همین امر خلاصه می شود؟در پاسخ باید گفت که اینچنین نیست!

بارها پیش آمده در منطقه ایی از کشورعزیزمان مشکلی پیش آمده و فکر مردم را به خود مشغول کرده؛اما با کمال تاسف امام جماعت آن منطقه کوچکترین اشاره ایی به همچین معضل پیش آمده ایی نمی کند و به بیان مسائل حاشیه ایی می پردازد!

این موضوع بسیار پراهمیتی است که ائمه جماعات نسبت به مسائل و مشکلات جامعه در مسئال مختلف از جمله مسائل سیاسی،اقتصادی،حجاب،منطقه ایی و ... اطلاعات بروز و دقیق داشته باشند و در سخنرانی های خود آنها را مطرح و برای مردم بیان کنند.

مساجد ما نیاز به روحانیون پویا و آگاه به مسائل روز دارد؛یک روحانی پویا علاوه بر مسائل منطقه ایی و کشوری بایستی مشکلات و معضلات افرادی که در نمازجماعت شرکت می کنند و مخاطب وی هستند را بخوبی بداند و سعی در برطرف کردن آن داشته باشند،نه اینکه بدان بی تفاوت باشند؛ایجاد رابطه میان مردم و اعتمادسازی یکی از وظایف روحانی پویا است.

روحانیون عزیز باید بدانند که مسائل و مشکلاتی در میان مردم وجود دارد که هیج دادگاه و پاسگاهی قادر به حل و فصل آن نمی باشد و حتی هیچ ریش سپیدی قادر به حل این مشکلات نیست،اما شما روحانیون عزیز به حرمت لباسی که بر تن دارید و آبرویی که این کسوت برای شما بوجود آورده می توانید گره از این مشکلات بگشایید و مفید فایده قرار بگیرید.

وقتی که مشاهده میکنید حقی از کسی در حال ضایع شدن است و مردم سکوت کرده اند و خود را دخالت نمی دهند نباید به خود اجازه دهیم هم رنگ مردم شویم و مانند مردم نسبت به آن بی تفاوت باشیم؛یک روحانی بایستی مددکار مظلومین باشد و در همه شرایط از حق و عدالت پشتیبانی کند.

پرواضح است که روحانیون عزیز و مکرم در به انجام رسانیدن وظیفه خود نهایت تلاش را می نمایند و بیان این مطلب صرفا جهت یادآوری و افزایش آگاهی بیان شده.

 

انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: