جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۰۲:۲۸
کد خبر: ۱۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۳
معاون هنری اداره فرهنگ وارشادفارس ازحضور 138 شهر از 30 استان جهان در چهارمین دوره جشنواره داستان کوتاه نارنج جهرم، خبرداد.
به گزارش سازمان بسيج هنرمندان فارس، آیین پایانی چهارمین دوره جشنواره داستان کوتاه نارنج جهرم به دست اهالی داستان دوست جهرم و توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم با حضور دوستداران ادبیات برگزار شد.
معاون هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، بااشاره به اینکه چهار دوره است که دوستان نارنج کنار یکدیگر جمع می شوند تا داستان را به پاس بنشینند، گفت: "جشنواره داستان کوتاه نارنج" در شهرستانی دور از مرکز کشور شکل می گیرد و یکی از مهم ترین خصوصیات آن تداوم یافتن آن است.

علی محمداسکروچی، ادامه داد: در این دوره شاهد ارسال 1262 داستان از سراسر کشور وحضور فارسی زبانان پنج کشور بوده ایم که تنوع فضایی و اقلیمی در آن ها مشاهده می شد و پس از خوانش هیأت داوران اولیه تعداد 100 داستان به مرحله نهایی راه یافت که پس از بررسی توسط هیأت داوران نهایی 3 برگزیده و 5 داستان نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

معاون هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، باتاکیدبراینکه، گسترش کمی نویسندگان داستان کوتاه قابل تقدیر است، تصریح کرد: باید توجه داشت همین تعدادنیز، توان داستان نویسی کشور را بازتاب نمی داد و انتظار سطح کیفی بالاتری می رفت، اما در همین تعداد داستان هایی به چشم می خورند که نوید شکوفایی چهره های جدید در داستان نویسی معاصر ایران را به همراه دارد.

گفتنی است، ابتدا 1262 داستان که از 767 نویسنده؛ از 6 کشور ایران، آلمان، سوئد، بلژیک، امارات و افغانستان، 30 استان و 138 شهر رسیده بودند توسط بازخوانان؛ رضا خدایی، زینب قاسمیان و فرناز زارعیان دراین جشنواره خوانده شدو در این مرحله تنها نوشته هایی که مؤلفه های داستانی را نداشتند، کنار گذاشته شد. در مرحله بعد داوران اولیه: حسین مقدس، ابوذر قاسمیان، سوسن تقوایی، لیلا برزگر و زهره زنگنه آثار را مورد قضاوت قرار دادند.

همچنین داستان هایی که نمره ی«A » گرفته بودند به مرحله ی نهایی راه پیدا می کردند و آثاری که نمره ی «C » گرفته بودند از دور مسابقه حذف می شدند. اما آثاری که نمره ی بینابین «B » را داشتند دوباره توسط داوری غیر از داوران آن اثر خوانده می شد تا اگر از نگاه او دور مانده به جمع داستان های نهایی راه پیدا کند.

به عبارتی هر اثر قبل از آنکه به چهار داور نهایی داده شود حداقل سه بار خوانده شده است. یعنی در غربالگری های مذکور چندباره تعداد داستان ها از 1262 به 1000 بعد، 300 داستان و در نهایت 100 داستان تقلیل یافت. و این صد داستان به چهار نویسنده برجسته کشور؛ آقایان محمد کشاورز، حسن محمودی ، بها مرشدی و سرکار خانم ندا کاووسی برای قضاوت نهایی تقدیم شد.

اطلاعات آماری جشنواره یادشده نیز با  درصد تقریبی آثار از طریق جیمیل: 45 درصد، بخش آپلود سایت : 40 درصد، ایمیل اینفو : 15 درصد، و همچنین تعداد و درصد آثار دریافت شده در مدت فراخوان، پانزده روز اول 202 داستان معادل 16 درصد، پانزده روز دوم 378 داستان معادل 30 درصد و پانزده روز سوم 682 داستان معادل 54 درصد ارائه شده است.

تعداد آثار دریافتی از شهرهای مختلف ایران نیز به ترتیب شامل؛ تهران 227 اثر، شیراز 64 اثر، جهرم 53 اثر، و شهرهای زیر بیش از 20 اثر؛ قم، مشهد، شاهرود، اصفهان، کرج، کرمانشاه، اهواز، آباده و تبریز، می باشد.

هیأت داوران ضمن قدردانی از تداوم این مسیر موارد زیر را اعلام داشت: داستان های بررسی شده بیشتر در فضایی رئالیستی شکل می گیرد و نویسندگان بهتراست فضاهای متفاوتی را تجربه نموده که لازمه پیشرفت و نوآوری در داستان کوتاه است. از همین رو مطالعه گسترده انواع داستان کوتاه می  تواند کمک شایانی به نویسندگان جدید پیشنهاد داد.

کمبود فضای طنز در داستان ها به شدت به چشم می آمد با توجه به اینکه طنز جز شاخصه هایی از داستان کوتاه به شمار می رود، داستان نویسان می توانند این فضا را نیز تجربه کنند.

نتیجه نهایی داوری:  اختتامیه‌ی جشنواره‌ی نارنج با حضور نویسنگان مطرح کشور در تالار فردوسی جهرم در تاریخ 25 مهر 92 برگزار شد. هیئت داوران چهارمین دوسالانه‌ی داستان کوتاه نارنج، متشکل از محمد کشاورز، حسن محمودی، بها مرشدی و ندا کاووسی‌فر از بین 100 اثر برگزیده‌ی مرحله‌ی اول که از بین 1262 اثر انتخاب شده بود، برگزیدگان خود را به تریتب زیر معرفی کردند:

نفر اول، برنده تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی سروش چیت‌ساز از تهران با داستان جنگ و صلح

نفر دوم، برنده تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهدین اروند از شوش با داستان ابراهیم ابراهیم

نفر سوم، برنده تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی وحید نصیری از بلژیک با داستان جای خالی

نفرات زیر نیز بدون ترتیب شایسته تقدیر شناخته شدند:

حبیب پرتاری از اندیمشک با داستان شب حصیری

اعظم جعفری رستگار از همدان با داستان کلاغ‌ها قشنگ می‌رقصند

ابراهیم اسدی از مشهد با داستان سنگ‌های محلی

ندا چهارگانه از جهرم با داستان بعد از سال‌ها

آرزو اسلامی از تبریز با داستان سفال رنگی

همچنین در این مراسم از طیبه گوهری نویسنده‌ی مجموعه‌داستان "و حالا عصر است"، به عنوان چهره‌ی ادبی فارس تجلیل شد.

شایان ذکراست: داوران نهایی جشنواره:بها مرشدی،محمد کشاورز،حسن محمودی و ندا کاووسی فر، بوده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: