شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۵۴:۵۴
کد خبر: ۱۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۷
امیراحمد فلسفی؛ هنرمند برجسته عرصه خوشنویسی:
مسلماً هنر خوشنویسی در وضعیت بسیار مطلوب و روبه رشدی در قیاس با دیگر هنرهای تجسمی قرار دارد.
به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس و به نقل از سایت سیمرغ،امیراحمد فلسفی؛ هنرمند برجسته عرصه خوشنویسی گفت: به جرات می توان گفت ایران یکی از کشورهای صاحب سبک در زمینه خوشنویسی دینی و عاشورایی است و شاید برای پررنگ تر شدن نقش سازنده ایران در این زمینه باید به فکر راه‌اندازی سایت‌های تخصصی و مجلات بین‌المللی بود تا از این منظر بتوانیم جهان را با هنر کم نظیر خود آشنا سازیم.
امیر احمد فلسفی، هنرمند بین‌المللی عرصه خوشنویسی است که تاکنون  باخط زیبای خود آثاری از قبیل دیوان حافظ، رباعیات خیام، دوبیتی های باباطاهر، قسمت هایی از اشعار شاهنامه، دیوان حسن زاده آملی، گلستان سعدی، کلیات اقبال لاهوری، ترکیب نستعلیق وغیره راکتابت کرده که نشان از کوشش او در زمینه خوشنویسی دارد. علاوه بر تدریس، داوری نمایشگاه‌ها و مسابقات خوشنویسی، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از آثار این هنرمند نیز در کارنامه فعالیت‌های هنری‌اش به چشم می‌خورند.
امیراحمد فلسفی درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سیمرغ درباره شرایط آثار خلق شده با مضامینی چون دین و عاشورا به ویژه درعرصه خوشنویسی اظهار کرد: مسلماً هنر خوشنویسی در وضعیت بسیار مطلوب و روبه رشدی در قیاس با دیگر هنرهای تجسمی قرار دارد چرا که اساساً ماهیتی اسلامی داشته و صدرنویسی و کتابت از گذشته به ویژه اوایل دوره قاجار آثار منحصر به فردی را در این زمینه به جا گذاشته است که البته اغلب تا به امروز در راستای خلق آثار دینی به سوی رشد و نوگرایی در حرکت هستند.
این هنرمند با اشاره به یکی از معدود نقاط ضعف عرصه خوشنویسی به ویژه در حوزه دین  بیان کرد: متأسفانه حرکت های مثبت و ارزنده هنر دینی و عاشورایی بیشتر به شکل انفرادی رقم خورده و هرگاه نیاز به ایجاد تشکل های جمعی برای پرداخت به این مهم شده است ضعف در مدیریت را شاهد بوده ایم.
فلسفی که در نشست کتابت قرآن و مصور سازی آیات نورانی کلام وحی در بخش تجسمی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور داشته است در ادامه گفت: البته که موفقیت های در سطح کلان حتی به شکل انفرادی هم قابل تقدیر است اما از آنجا که در دنیای اسلامی خوشنویسی محدود می‌شود به کشورهای اسلامی پس می توان با تجمیع بنیه های هنری به دست آوردهای ارزشمندتری رسید.
وی که  در سال 1359 موفق به دریافت مدرک ممتاز در خط نستعلیق شده است، گفت: به جرات می توان گفت ایران یکی از کشورهای صاحب سبک در زمینه خوشنویسی دینی و عاشورایی است و شاید برای پررنگ تر شدن نقش سازنده ایران در این زمینه باید به فکر راه‌اندازی سایت‌های تخصصی و مجلات بین‌المللی بود تا از این منظر بتوانیم جهان را با هنر کم نظیر خود آشنا سازیم.
فلسفی، هنر ایرانی را در همه زمینه‌ها دارای ظرافت خواند و افزود: قطعاً ارزش کار هنری به بزرگی یا کوچکی آن نیست و به ویژه زمانیکه کار وجه دینی به خود می گیرد ارزش و اهمیت آن صد چندان شده و می تواند در جوامع بین المللی هم قد علم کند.
این هنرمند برجسته عرصه خوشنویسی، هنر را ابزاری مناسب برای ترویج فرهنگ عاشورایی دانست و گفت: طی نیم قرن اخیر خوشنویسی اسلامی در ایران رو به رشد روز افزون گذاشته و امروز می توان گفت هر کسی که در کشورمان زندگی می‌کند نمونه ای از آثار خوشنویسی را به مناسبت های مختلف و به فراخور حال در خانه خود دارد.
فلسفی ادامه داد: کشور ما دارای وجوه مختلف فرهنگی است و یقیناً فرهنگ عاشورایی نیز یکی از آنهاست و شاید بتوان آن را شاخصه برترین آثار هنری از صدر اسلام تاکنون دانست.
وی در خاتمه، نگاه مدرن به هنر خطاطی در 40 سال اخیر را نقطه عطف خوشنویسی ایرانی برشمرد و گفت: نقش عاشورا و امام حسین(ع) حتی در ایندست آثار نیز دیده می شوند و نثر خوشنویسی توامان با گرافیک با عنوان تایپوگرافی هم می تواند یکی از رشته های نوین و پرمخاطب هنر دینی و عاشورایی در سطح جهان باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: