کد خبر: ۱۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
از سوی انجمن ترویج علم ایران؛
انجمن ترویج علم ایران، یکی از جوایز سالانه خود تحت عنوان «معلمان مروج در مناطق محروم کشور» را به نام «جایزه محمد بهمن بیگی»، پدر تعلیمات عشایر ایران تغییر نام داد.
به گزارش بسیج عشایر  فارس به نقل از سازمان جامعه عشایری فارس،؛ انجمن ترویج علم ایران، یکی از جوایز سالانه خود تحت عنوان «معلمان مروج در مناطق محروم کشور» را به نام «جایزه محمد بهمن بیگی»، پدر تعلیمات عشایر ایران تغییر نام داد.

" اکرم قدیمی" رئیس انجمن ترویج علم ایران، با تایید این مطلب گفت: این انجمن به پاس قدردانی از کار سترگ "محمد بهمن بیگی" که در باسواد کردن عشایر ایران نقش مهمی داشته، جایزه این بخش را به نام این استاد فرهیخته نامگذاری کرده است.

اکرم قدیمی افزود: محمد بهمن بیگی در زمان حیاتش یکی از برندگان این جایزه بود و هرساله انجمن ترویج علم ایران این جایزه ادبی را به یکی از معلمان مناطق محروم کشور با معیارهای لازم و تعریف شده اهدا می کند.

وی تصریح کرد: این انجمن با هدف قدردانی از کوشش معلمان مروج علم در مناطق محروم که در زمینه تشویق دانش آموزان به ارتقای بینش و تفکر علمی فعالیت داشته اند یا طرح های موثری را برای علاقه مند کردن آنها، همگانی کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی میان دانش آموزان اجرا کرده اند سالانه طی مراسمی از یکی از این معلمان با اهدای جایزه تقدیر می کند.

بر اساس این گزارش آیین اهدای جایزه بهمن بیگی در چهاردهمین دوره جایزه ترویج علم که به مناسبت روز ترویج علم، عصر روز پنج شنبه نهم آبان سال جاری در سالن سعدی برج میلاد تهران برگزار شد، جایزه این انجمن به نام "جایزه بهمن بیگی” توسط سکینه کیانی، همسر زنده یاد بهمن بیگی به معلمی از جنوب خراسان اهدا شد.

انجمن ترویج علم ایران در 15 اردیبهشت سال 1380با هدف ترویج علم بین عموم مردم، اشاعه تفکر علمی برای ایجاد زمینه مناسب برای همگانی کردن علم در جامعه، جلب مشارکت و هماهنگی میان نهادهای مروج علم، آموزش مروجان علم و نهادینه کردن ترویج علم فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر در ایران، در سال 1299 در ایل قشقایی در شیراز به دنیا آمد. پس از پایان دوره کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، کوشش خود را برای بر پایی مدرسه های سیار برای بچه های ایل آغاز کرد و با پیگیری ها و فداکاری ها خود توانست برنامه سوادآموزی عشایر را به تصویب برساند.

او توانست دختران عشایری را نیز به مدرسه های سیار جلب کند و نخستین مرکز تربیت معلم عشایری را بنیان نهاد.

بهمن بیگی برای کوشش پی گیر خود در راه سوادآموزی به هزاران نفر کودک ترک، لر، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن، برنده جایزه سوادآموزی سازمان یونسکو شد.

به گزارش ایرنا، او تجربه های آموزشی خود را به شکل کتاب و در قالب داستان نوشته و منتشر کرده است که از جمله آثارش به "عرف و عادت در عشایر فارس"، "بخارای من ایل من"، "اگر قره قاچ نبود"، "به اجاقت قسم و طلای شهامت" می توان اشاره کرد.

علاوه بر آثار فاخری که توسط محمد بهمن بیگی به رشته تحریر و تقریر درآمده است، شاگردان این انسان فرهیخته نیز کتابهای زیادی پیرامون شخصیت، اقدامات و اثرات کار فرهنگی ایشان منتشر کرده اند.

مدیرکل افسانه ای، آموزگار مهر، قصه آفتاب، آموزش و پرورش در عشایر ایران، توانایی ها و ناتوانی ها در آموزش و پرورش عشایر از آغاز تا انقلاب اسلامی، نخستین آموزگار ایل، سواد عصای پیری، سوگ سیمرغ، تخته سیاه تفنگم گچ سفید فشنگم، شگفتی های آموزش در مکتب بهمن بیگی، نوشته هایی پیرامون محمد بهمن بیگی و آثار او، مسیحای ایل، دانشسرای عشایری از طلوع تا غروب و مکتب بهمن بیگی ارزشهای پنهان و راهبردهای موثر آموزشی و نام ها و یادها در قلم و بیان بهمن بیگی از جمله این آثار می باشند.

براساس این گزارش، تاکنون علاوه بر آثار مکتوب یادشده فیلم هایی با عناوین ˈمدرسه ای که باد برد، اگر بهمن بیگی نبود!، چادرهای سفید، فرصت و دو مستند معلم و الفبای معجزه گرˈ درباره زندگی، شخصیت و اقدامات فرهنگی محمد بهمن بیگی ساخته و از سیمای کشور پخش شده است.

محمد بهمن بیگی 11 اردیبهشت 1389 در شیراز درگذشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: