جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۵۴:۵۳
کد خبر: ۱۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۰
دبیر علمی شب شعر عاشورا :
بیست و هشتمین دوره این شب شعر آئینی، روزهای 27 و 28 آذرماه در شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس  و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس ، احد ده‌بزرگی عضو شورای عالی قشر سازمان بسیج هنرمندان فارس  و دبیر این شب شعر در یک کنفرانس خبری افزود:  بیست و هشتمین دوره این شب شعر آئینی،این رویداد فرهنگی، ادبی که با رویکرد مذهبی برپا می‌شود، مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آیینی غیردولتی کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال موضوع محوری برنامه حضرت امام رضا(ع) و عاشورا است و خوشحالیم که در سومین حرم حضرات اهل بالیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در ایران با زبان شعر به بازخوانی نقش این امام رئوف و مهربان در اقامه‌ی عزای حسینی بپردازیم.

ده‌بزرگی در تشریح برنامه های شب شعر بیست و هشتم عاشورایی شیراز، گفت: این آئین بعد از ظهر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری پس از نماز مغرب و عشا در محل باشگاه رفاهی دانشگاه شیراز( محل سابق جهاددانشگاهی فارس) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هر دو شب مراسم با قرائت حدیث شریف کسا و سپس شعر خوانی شاعران منتخب سراسر کشور همراه خواهد بود، گفت: پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه‌های مشابه است.

ده‌بزرگی گفت: برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره با عنوان (غریبان را غریبان می‌شناسند) از مدتها قبل به دو شکل چاپی و اینترنتی در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصا شاعران جوان باشد.

او از برپایی کارگاه علمی ویژه‌ی شاعران با سخنرانی خسرو آقایاری و دکتر اسماعیل امینی با موضوع ادب عاشورایی و مرزهای شاعرانگی، همزمان با این آئین خبرداد و گفت: به روال سالانه کتاب اشعار دوره‌ی بیست و هفتم را منتشر خواهیم کرد و همزمان با مراسم به دست علاقه‌مندان می‌رسانیم.

این شاعر معاصر گفت: اتفاق مهم دوره‌ی بیست و هشتم رونمایی از نرم‌افزار ویژه‌ی تلفن همراه یادواره‌ها و کتاب‌های شب شعر عاشورا است که شامل نرم افزارهای آندروید و آیفون جهت استفاده در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها به صورت رایگان عرضه و انشاالله در سایت‌های بین‌المللی و مرجع این نرم افزارها نیز عرضه خواهند شد.

وی یکی از برنامه‌های این شب‌ شعر را تجلیل از پیشکسوتان و نکوداشت یاد و خاطره درگذشتگان دانست و گفت: امسال نیز با توجه به درگذشت مرحوم حاج رضا انصاریان، که از یاران مجموعه شب شعر عاشورا محسوب می‌شد، در بخشی ویژه یادمان آن مرحوم را خواهیم داشت.

ده بزرگی با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در مراسم گفت: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان،شاعران برجسته و اساتید شناخته شده‌ای نیز مهمان مراسم هستند که از ان جمله می توان به دکتر محمدرضاسنگری، مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی، عباسی ولدی، غفورزاده شفق، سعیدی‌راد، محمدحسین جعفریان ودیگر بزرگان اشاره کرد.

دبیر علمی شب شعر عاشورا گفت: در روز پایانی، مراسم عزاداری سنتی و تربت نوشان برگزار خواهد شد و شاعران پیمان خواهند بست تا در حوزه‌ی ادبیات عاشورایی و اهل بیتی به خلق آثار ماندگار بپردازند، همچنین موضوع محوری مراسم سال آینده نیز اعلام خواهد شد تا به نوعی اختتامیه‌ی دوره‌ی بیست و هشتم، آغاز سال بیست و نهم باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: