شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۰۷:۳۲
کد خبر: ۲۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد:
رفتارهای دینی مانند مراسم اربعین درحرم مطهر حضرت احمدابن موسی"ع" به مثابه محرک هایی هستند که به فعالیت های اجتماعی و سیاسی، سمت و سو می بخشند.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس و به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، احمدهمتی، مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس گفت: رفتار‌ها و اتفاقاتی که در جهان نوین در حال رخ دادن است شباهت زیادی به وقایع عاشورا داردو اگر به امر به معروف و نهی از منکروحضوردرمراسم اربعین توجه نکنیم، ممکن است در فضایی قرار گیریم که حق به اقلیت تبدیل شود.

  این مقام فرهنگی درنشست کمیته برگزاری مراسم اربعین حسینی، با اشاره به چگونگی تبیین قیام عاشورا در فضای جهان نوین امروزی گفت: قیام عاشورا‌ درس‌های بسیاری برای ما دارد و یکی از درس‌های آن این است که اگر رگ‌های حیاتی فرهنگ وهنر در اختیار دشمن باشد در مواقع حیاتی، درآن رگ‌ها هرچه بخواهد جاری می کند؛ مانند کاری که دشمنان اباعبدالله(ع) با سپاه ایشان در ماجرای بستن فرات کردند.

وی افزود: این یک پیام بزرگ است و اگر به حرکت هاوگردهم آیی هایی تاثیرگزار چون" اربعین به عنوان نمادوبازسازی کننده قیام عاشورا"  توجه نکنیم ممکن است در فضایی قرار گیریم که حق به اقلیت تبدیل شود. البته مردم وبویژه اصحاب فرهنگ وادب وهنراستانی که مزین به نام سومین حرم اهل البت"علیهم السلام"است، از این مراحل خیلی وقت است که گذشته‌اند و بارها ثابت کرده‌اند اگر در شرایط کربلا قرار گیرند، تسلیم نا‌حق نمی‌شوند.

تهاجم فرهنگی در حال صدمه زدن به عقاید فاخراسلامی است

 دبیرشورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به حربه‌های تهاجم فرهنگی برای نابودی اسلام و عقاید دینی گفت: دشمنان اسلام و ایران با زبان وفرهنگ وهنرفارسی در حال صدمه زدن به عقاید اسلامی و فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی ما هستند وتنهاراه آگاهی بخشی، حرکت های مردمی مبتنی برتولیدات ارزشی ومتخصصانه وحرفه ای هنرمندان وفرهنگوران است.

همتی افزود:‌ جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه جهان اسلام با آن دست به گریبان است وحدت اسلامی است که این امرباحضوریک پارچه اقشاراستان فارس درروزاربعین آنهم درحرم حضرت شاه چراغ (ع)، می تواند پیام آوررشادت ها وجانفشانیهای سربازان اسلام درطول تاریخ اسلام ازصدرتاکنون باشد.

وی خاطرنشان کرد: وحدت اسلامی و توجه به تولیدات عمیق فرهنگی، فراهم‌کننده قدرتی حقیقی است که می‌تواند پس از خداوند متعال، تکیه‌گاه استواری برای مسلمانان در رویارویی‌های فرهنگ‌ها و تمدن‌ها باشد؛ زیرا اگرچه مسلمانان از نیروی عظیم انسانی، امکانات مادی فراوان، موقعیت‌های استراتژیک مهم، روحیه معنوی بالا و فرهنگ و دیدگاه اعتقادی و فکری پیشرفته‌ای در نگرش به زندگی؛ برخوردار هستند، اما چنانچه میان این اجزا و عناصر پراکند گی ایجادشود، این مجموعه عظیم، بیش از طعمه‌ای در چنگال دشمنان نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: رفتارهای دینی مانند مراسم اربعین درحرم مطهر حضرت احمدابن موسی"ع" به مثابه محرک هایی هستند که به فعالیت های اجتماعی و سیاسی، سمت و سو می بخشند.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه برگزاری اینگونه تجمع ها ویا نمازهای جماعت ، گروه هنرمندان مومن را درارتباط با یکدیگر قرارمی دهد و فرصت ملاقات رودرروی آنان را فراهم و در درونی کردن ارزش های معنوی تولیدات آنان، نقش مهم و تعیین کننده ای ایفا می کند.

همتی ادامه داد: برگزاری ازاین قبیل جمعیتها سه کارکرد مهم ایجاد همگرایی و وفاق اجتماعی و تقویت شدید ارتباط های اجتماعی ، حرکت به سوی هویت فرهنگی یکپارچه وهمچنین بازتولید هویت دینی و تامین نیازهای معنوی و پاسخگویی به خواسته های روحی وفرهنگی را ایجاد می کند.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی فارس، درپایان این نشست، بادعوت ازتمامی اصحاب فرهنگ وادب وهنر برای حضوری گسترده درهمایش اربعین سومین حرم اهل البیت"علیهم السلام"، گفت: هنرمندان خطه پهناورفارس نیز همزمان بااربعین حسینی درجای جای استان فعالیت های ویژ ه ای را ازجمله؛ جشنواره های تعزیه، نمایشگاه های فرهنگی وهنری، شب های شعر وهمچنین سوگواره هایی فرهنگی وهنری و مسابقه هایی رادرحال اجرا دارندکه تا انتهای ماه صفرادامه داشته ودراخباربعدی به سمع ونظر مردم شریف فارس خواهد رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: