يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۴۹:۲۶
کد خبر: ۲۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:
رفتارهای دینی مانند مراسم اربعین در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به مثابه محرک‌هایی هستند که به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، سمت و سو می‌بخشند.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، نشست خبری مراسم اربعین حسینی در شیرازبا حضورمظفر مختاری، رئیس شورای هیئات مذهبی شیراز و احمدهمتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ، برگزار ودرآن اعلام شد که با هماهنگی های انجام شده و مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان فارس، همزمان با اربعین حسینی، عزاداری هماهنگی در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع) برگزار می شود.


 درادامه مظفر مختاری، تصریح کرد: گنجایش حرم مطهر حدود 15 تا 20 هزار نفر است بنا براین نمی توانیم میزبان تمامی هیئت های عزاداری شهرستانهای استان فارس باشیم اما از شهرهای نزدیک هیئت هایی وارد شیراز خواهند شد.

رئیس شورای هیئات مذهبی شیراز با اشاره به اینکه 700 هیئت مذهبی در شهر شیراز فعالیت می کنند، گفت: از این تعداد 450 هیئت ثبت شده اما به طور حتم تمامی هیئت های مذهبی شهر شیراز در مراسم اربعین حسینی شرکت خواهند کرد.

مختاری با بیان اینکه 50 تا 70 ایستگاه صلواتی برای عزاداران حسینی فعال سازی شده افزود: از 9 ورودی شهر شیراز 450 دستگاه اتوبوس عزاداران را به حوالی محل تجمع می رسانند و همچنین اطعام ظهر عزادارانی که از شهرهای نزدیک به شیراز می آیند نیز مد نظر قرار داده شده است.

وی تاکید کرد: این مراسم از ساعت 9 صبح روز اربعین حسینی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار می شود.

سوگواری اربعین حسینی،به فعالیت‌های اجتماعی وسیاسی سمت وسو می‌بخشد

مدیرکل فرهنگ وارشاد فارس: رفتارهای دینی مانند مراسم اربعین در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به مثابه محرک‌هایی هستند که به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، سمت و سو می‌بخشند.

احمد همتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حادثه عاشورا، مشخص‌کننده مرز بین حق و باطل بود، گفت: عزاداری‌های عاشورا، پررنگ کردن این خط و مرز و جلوگیری از فراموش شدن آن واقعه عظیم است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اربعین حسینی افزود:‌ اربعین حسینی به‌عنوان نماد و بازسازی‌کننده قیام عاشوراست که اگر به آن توجه نکنیم ممکن است در فضایی قرار گیریم که حق به اقلیت تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان کرد: رفتارهای دینی مانند مراسم اربعین در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به مثابه محرک‌هایی هستند که به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، سمت و سو می‌بخشند.

همتی تصریح کرد: جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه جهان اسلام با آن دست به گریبان است وحدت اسلامی است که این امر با حضور یکپارچه اقشار مختلف مردم در روز اربعین می‌تواند پیام‌آور رشادت‌ها و جانفشانی‌های سربازان اسلام در طول تاریخ اسلام از صدر تاکنون باشد.

وی اظهار کرد: برگزاری این قبیل جمعیت‌ها سه کارکرد مهم ایجاد همگرایی و وفاق اجتماعی و تقویت شدید ارتباط‌های اجتماعی، حرکت به سوی هویت فرهنگی یکپارچه و همچنین بازتولید هویت دینی و تأمین نیازهای معنوی و پاسخ‌گویی به خواسته‌های روحی و فرهنگی را ایجاد می‌کند.

همتی خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های عزاداری خصوصاً عزاداری‌های یکپارچه نباشد،‌ خدای ناکرده این واقعه عظیم به فراموشی سپرده می‌شود و معتقدان به اهل بیت(ع) همواره با حضور در این عزاداری‌ها، آثار قیام را به‌گونه‌ای متبلور و مشخص می‌کنند که مرز بین حق و باطل همچنان نمایان باشد.

این مقام فرهنگی با بیان اینکه برگزاری مراسم یکپارچه عزاداری اربعین حسینی(ع) در شیراز به‌عنوان مرکز فارس و سومین حرم اهل‌بیت(ع) مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان است، گفت: امسال با محوریت نماینده محترم ولی فقیه و با همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف، کار به‌شکل مناسبی پیش رفته است.

وی اضافه کرد: فرهنگ وارشاد فارس، موضوع تبلیغات، اطلاع‌رسانی، همراهی کانون‌های فرهنگی مساجد، برگزاری برنامه‌های پیش‌زمینه اربعین را برعهده داشته است.

انجام عزاداری گروهی نشان از اتحاد مردم شیراز است

در ادامه این نشست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه برگزاری اینگونه عزاداری ها نشان از اتحاد و همبستگی است، گفت: سال گذشته برای اولین بار عزاداری هماهنگ در صحن مطهر شاهچراغ(ع) انجام شده و امسال نیز به غیر از صبح تاسوعا عزاداری گروهی در اربعین حسینی انجام می شود.

احمد همتی درپایان تاکید کرد: دستگاه های مختلفی در برگزاری این مراسم فعالیت داشتند که به طور حتم تاثیر فراوانی بر توسعه فرهنگ عاشورایی خواهد داشت

نام:
ایمیل:
* نظر: