يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۴۵:۳۹
کد خبر: ۲۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۵
گرد همایی برای دیدار یک استاد و دوست قدیمی.
زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و رییس پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی در طول حیات کوتاه اما پربرکت خود، علاوه بر خدمات ماندگاری که در عرصه جهاد دانشگاهی داشت، نقشی راهبردی و منحصر به فرد در هدایت تحقیقات تولید سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی و درمان ناباروری در سطح کشور و منطقه ایفا کرد.

مراسم بزرگداشت هشتمین سالگرد درگذشت دانشمند جهادگر، زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی - بنیانگذار و رییس فقید پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی - صبح امروز در کنار آرامگاه وی در قطعه 16 بهشت زهرا(س) برگزار شد.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس و به نقل از :خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس و جمعی از معاونان و مسوولان جهاد دانشگاهی به همراه خانواده، بستگان، دوستان و همکاران آن دانشمند جهادگر در پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی صبح جمعه در کنار مزار دکتر کاظمی گردهم آمدند تا در آستانه هشتمین سالگرد فقدان این «دانشمند مومن و جهادگر» که «کانون امید و ابتکار و نوآوری» و «نویدبخش آینده‌ درخشان علمی در کشور» بود، یاد و خاطره تلاش‌های متعهدانه و خالصانه وی را در جهت خدمت به بیماران دردمند و اعتلای علمی کشور گرامی دارند.

زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و رییس پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی در طول حیات کوتاه اما پربرکت خود، علاوه بر خدمات ماندگاری که در عرصه جهاد دانشگاهی داشت، نقشی راهبردی و منحصر به فرد در هدایت تحقیقات تولید سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی و درمان ناباروری در سطح کشور و منطقه ایفا کرد.

هشتمین سالگرد در گذشت کاظمی آشتیانی

توسعه تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری که با تولد نوزادان حاصل از پیشرفت‌های این رشته، شوری تازه در زندگی صدها زوج نابارور در داخل و خارج کشور دمید، تولید‏، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و بهره‌گیری از آن که نویدبخش افقی جدید در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج است، اجرای نخستین طرح همانندسازی حیوانات در خاورمیانه که پس از درگذشت آن دانشمند فقید با تولد نخستین بره‌های همانندسازی شده در کشور در مردادماه و مهرماه سال بعد به بار نشست، راه اندازی و برگزاری شش دوره جشنواره بین المللی «رویان»‏، برگزاری دو دوره جشنواره آسیایی «بهداشت خانواده» تنها بخش کوچکی از فعالیت‌ها و خدمات ارزنده این پژوهشگر و مدیر علمی پرتلاش و بی‌ادعا در حیات کوتاه و پرثمرش بود.

«رویان»، نهاد علمی برخاسته از جهاد دانشگاهی که با تلاش ستودنی دکتر کاظمی آشتیانی، آموزگار بزرگ رویش‌ها و همکارانش پایه‌گذاری شد در طول شش سالی که از فقدان وی می‌گذرد نیز با تداوم موفقیت‌ها و حرکت پیشگامانه خود در حوزه‌های مختلف علوم زیستی و خدمت‌رسانی امیدبخش به بیماران دردمند، نشان داد حرکت نوآورانه و جهاد علمی که در این حوزه راهبردی در موسسه رویان و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور آغاز شده آن چنان عمیق و بنیادین است که سالیان سال می‌توانیم رویش‌های مداوم آن را تا رسیدن به آینده‌ درخشان علمی کشور به نظاره بنشینیم.

زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و رییس پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی و رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، 14 دی ماه سال 84 به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بقیه‌الله‌ الاعظم(عج) تهران دعوت حق را لبیک گفت.

وی در اول فروردین ماه سال 1340 در تهران چشم به جهان گشود و پس از طی تحصیلات متوسطه در رشته فیزیوتراپی وارد دانشگاه علوم پزشکی ایران و سپس موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد.

هشتمین سالگرد در گذشت کاظمی آشتیانی

کاظمی آشتیانی، تحصیلات دکتری را نیز در اسفند ماه 1376 در رشته علوم تشریحی دانشگاه تربیت مدرس به پایان برد.

وی از آبان ماه 1363 همزمان با گذراندن دوران دانشجویی وارد جهاد دانشگاهی شد و در سی‌ام آبان سال 1371 با حکم رییس وقت جهاد دانشگاهی‏ به عنوان رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد.

دکتر کاظمی آشتیانی در سال 1376 طی حکمی از سوی رییس جهاد دانشگاهی هم‌زمان با مسوولیت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران به عنوان مشاور رییس جهاد دانشگاهی منصوب شد.

دکتر کاظمی آشتیانی پس از پیگیری و تلاش فراوان در خصوص راه‌اندازی موسسه «رویان» نهایتا موفق به راه‌اندازی این مرکز شد و در بیست و سوم آبان سال 1377 با حفظ سمت به عنوان رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی منصوب شد.

زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی همچنین از سال 1371 به عضویت شورای علمی جهاد دانشگاهی درآمد که تا زمان فوت این مسوولیت‌ها را بر عهده داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: