کد خبر: ۲۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۸
مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد دانشگاه شيراز با حضور معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري ،جمعي از مسئولان استاني ، اساتيد و كاركنان دانشگاه شيراز برگزار شد.

دكتر سيد ضياء هاشمي ، معاون فرهنگي اجتماعي وزير علوم در آيين معارفه سرپرست جديد دانشگاه شيراز گفت : دانشگاه اسلامي بايد اخلاقي و كارآمد باشد.وي افزود : دانشگاه بايد پيشگام آزادي‌طلبي باشد و بي‌نظمي و هرج‌‌ومرج سم مهلك آزادي است.دكتر هاشمي معاون وزير علوم تحقيقات و فناوري با تاكيد بر ضرورت بكارگيري نخبگان دانشگاهي و دانش آموختگان دانشگاه شيراز به عنوان يكي از برترين مراكز آموزش عالي در مسائل كلان اجرايي و فرايند تصميم سازي هاي بزرگ خاطرنشان كرد استفاده از ظرفيت عظيم علمي دانشگاهها شتاب حركت علمي كشور را افزايش مي دهد و گره گشاي بسياري از مسائل و مشكلات جامعه است.

وي با اشاره به اين فرمايش رهبر فرزانه انقلاب كه دانشگاه شيراز را دارالعلمي در دارالعلم توصيف كردند؛ اظهار داشت: مسئولان ارشد استان فارس بايد بيش از پيش از توانمندي ها و ظرفيت هاي اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه شيراز در حوزه هاي مختلف بهره برند.دكتر هاشمي خاطر نشان كرد : آزادي فكر و انديشه جز در چارچوب قانون تجلي پيدا نمي‌كند.معاون وزير علوم با بيان اينكه در محيطي پر از استرس امكان جهش علمي وجود ندارد، اظهار داشت : راه رسيدن به كمالات علمي، اخلاقي و فضائل فرهنگي اين است كه اركان امنيت و آرامش خاطر و آزادي فكر و تلاش علمي را در جامعه و دانشگاه تأمين كنيم.دكتر محمد موذني، رئيس سابق دانشگاه شيراز نيز در اين مراسم گفت: مسئوليت در نظام اسلامي چيزي فراتر از امانت است.وي افزود : امانت داري يعني عين آنچه تحويل گرفته ايم را تحويل بدهيم، درحالي كه در پايان دوره مسئوليت بايد به آنچه تحويل گرفته ايم چيزي بيفزاييم. دكتر موذني در ادامه به بيان خلاصه اي از فعاليت‌هاي صورت گرفته در دانشگاه شيراز طي 4 سال گذشته پرداخت.رئيس سابق دانشگاه شيراز گفت: عليرغم مشكلات مالي، دانشگاه بزرگ شيراز با همكاري و تلاش همه ي دانشگاهيان 4 سال بدون بحران را گذراند و موفقيت هاي فراواني را كسب كرد.وي در ادامه به بيان پيشرفت هاي چشمگير دانشگاه در عرصه هاي مختلف " آموزشي"، " پژوهشي" ، "دانشجويي" ، " فرهنگي و اجتماعي" ، "عمراني" ، " اداري، مالي ، پشتيباني و توسعه اي" و "مسئوليت ها و اقدامات فرادانشگاهي" پرداخت.

دكترمجيد ارشاد، سرپرست جديد دانشگاه شيراز نيز در اين مراسم با بيان اينكه ما شاهد دوران نويني از تحولات علم و فناوري در كشورمان هستيم ، خاطرنشان كرد: مشخصه اين دوران حضور متخصصان ايراني در صحنه هاي داخلي از جمله صنعت ، خدمات ، فرهنگ و حضور آنان در عرصه هاي جهاني علم و فناوري و افزايش توقع جامعه از آموزش عالي براي حل مشكلات و پيشرفت كشور است.

دكتر ارشاد گفت: لازمه رشد فرهنگي و تفكر منطقي و اشاعه فرهنگ و اخلاق گفتگو ، ترويج علوم خصوصاً علوم انساني و اجتماعي و هنر است .

وي تصريح كرد: دانشگاه ها بايد كانون فعال نظريه پردازي و توليد فكر و نوآوري و آينده نگري در تمام زمينه ها باشند . 

سرپرست دانشگاه شيراز اظهار داشت : آزادي علمي و استقلال عمل دانشگاه ها براي تحقق رشد و تفكر و نو آوري در جامعه ضروري است و توسعه علمي ، در خدمت استقلال و امنيت و اقتدار كشور است . 

وي بيان كرد : دانشگاه ها و مراكز پژوهشي بايد در تعامل منسجم و مداوم با بخش هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كشور باشند .


دكتر ارشاد، بستر سازي و زمينه سازي براي ايجاد محيطي آرام و بي دغدغه براي آموزش پژوهش و توليد علم و فكر و انديشه را وظيفه اصلي مديران اجرائي دانشگاه عنوان كرد .

وي افزود : ايجاد فضاي مناسب تحصيل و شور و نشاط علمي و آزادانديشي در محيط دانشجويي يكي ديگر از وظايف مديران دانشگاه است تا دانشجويان عزيز كه امانت هاي سپرده شده به ما و سرمايه هاي كشور هستند در محيطي آرام با كمترين دغدغه ذهني، خود را آماده مسئوليت پذيري در صحنه هاي آينده اجتماع نمايند. 

دكتر ارشاد دانشگاه را محل تمرين و سعي و خطاي دانشجويان برشمرد تاعلاوه بر خوب درس خواندن و تحقيق كردن ؛ تجربه هاي اجتماعي در كنار هم بودن، كار گروهي كردن، به نظرات همديگر احترام گذاشتن و مديريت نمودن را نيز بياموزند.

سرپرست دانشگاه شيراز خاطر نشان كرد : اين راه، صبر، بردباري وسعه صدر مسئولين را مي طلبد تا در مقابل خطاهاي كوچك، با بزرگواري درگذرند و اين سعي و خطا را به تجربه اي شيرين بدل سازند. 

توسعه امكانات و فعاليت هاي رفاهي براي اساتيد، كاركنان و دانشجويان در راستاي ايجاد انگيزه بيشتر براي فعاليت هاي با نشاط تر و افزون تر در دانشگاه ، از ديگر مواردي بود كه سرپرست جديد دانشگاه شيراز به عنوان وظايف مديران دانشگاه اعلام كرد. 

 دكتر ارشاد ، قانونمندي، پرهيز از امور مناقشه بر انگيز و اعمال نظر و سليقه شخصي، حفظ حرمت و كرامت افراد، نظم و برنامه ريزي، آينده نگري، احقاق حقوق افراد به خصوص اگر در مسير اجرايي حقي از فردي ساقط شده باشد، دوري از تنگ نظري و خود محوري همه افراد مسئول، اعم از هيأت رئيسه و مديران، براي ايجاد روحيه نشاط و همبستگي در ميان دانشگاهيان را امري الزامي و اجتناب ناپذير عنوان كرد.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد دستورات اسلامي ، وصاياي امام راحل و فرمايشات مقام معظم رهبري سرلوحه همه ي مسئولان دانشگاهي قرار گيرد.

دكترغلامحسين زماني، رئيس سازمان بسيج اساتيد فارس نيز در مراسم توديع و معارفه روساي پيشين و جديد دانشگاه شيراز گفت: ايران اسلامي از ابتداي انقلاب تاكنون همواره در مقابله با تهديدها و فشارهاي خارجي، داخلي و سياسي قرار داشته است. 


وي افزود : در وضعيت فعلي استكبار جهاني برنامه‌اي بلند مدت را طراحي كرده كه لازم است آگاهي‌هاي لازم در برابر آن به وجود آيد.

رئيس بسيج اساتيد فارس خاطر نشان كرد : ايجاد انسجام بين نيروهاي مخلص در حوزه تحقيقات علمي براي توليد علم و تكنولوژي كارآمد، بهترين راهكار مقابله با تهديدات پيش رو است.

همچنين در اين مراسم پيام حجت الاسلام والمسلمين شريفاني ، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان فارس و حجت الاسلام و المسلمين نيّري، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه شيراز قرائت شد.

در خاتمه اين مراسم از زحمات دكترمحمد مؤذني، رئيس سابق دانشگاه شيراز با اهداي لوح و هدايايي تقدير و دكترمجيد ارشاد به عنوان سرپرست جديد دانشگاه شيراز معرفي شد.

انتهای پیام224224

نام:
ایمیل:
* نظر: