آخرین اخبار
کد خبر: ۲۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶
به مناسبت 20 بهمن، سالروز عمليات غرورآفرين والفجر 8
سردار عبدالله زاده: عمليات والفجر 8 يكي از معجزات الهي است.
به گزارش تنویر:، همزمان با سالروز عمليات والفجر 8، يادواره شهداي اين عمليات غرورآفرين با حضور جمع پرشور خانواده معظم شهدا، جانبازان، بسيجيان و مسؤلين شهرستان و همچنين با حضور سردار عبدالله زاده از رزمندگان و جانبازن سرافراز اين عمليات برگزار گرديد. سردار سجادي، فرماندهي انتظامي استان فارس نيز به عنوان يكي از ميهمانان ويژه اين مراسم، در اين يادواره حضور داشتند.
در ابتداي اين مراسم، تصاوير و فيلم هايي از عمليات والفجر 8 كه توسط جانباز سرافراز آقاي جعفر اميري كه به صورت مستند در آن زمان برداشت شده بود، به نمايش گذاشته شد. سپس فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه فيروزآباد، جناب سرهنگ محبي ضمن عرض خير مقدم به حاضرين در جلسه و خوش آمدگويي به سردار عبدالله زاده و سردار سجادي به جهت حضور در اين مراسم معنوي، ياد و خاطره عمليات والفجر 8 و شهداي والا مقام اين عمليات را گرامي داشتند.
در ادامه سردار عبدالله زاده، از رزمندگان پر افتخار دفاع مقدس كه در عمليات والفجر 8 به عنوان مسؤل كميته امور عمليات بوده است، سخناني را در خصوص اين عمليات ايراد فرمودند. ايشان با اشاره به دوران دفاع مقدس و عمليات هاي متعددي كه در دوران 8 ساله اتفاق افتاده بود، عمليات والفجر 8 را يكي از معجزات الهي برشمردند. ايشان در اين باره افزودند:
تلاشي كه در جهت فراهم كردن مقدمات اين عمليات صورت مي گرفت همه در جهت حفظ جان نيروها و در عين حال تصرف خاك دشمن بود و به جهت اهميت اين عمليات، برنامه ريزي ها بسيار محرمانه صورت مي گرفت. به همين جهت، قبل از عمليات جلسه اي با حضور فرماندهان تشكيل شد و در اين جلسه از ميان پيشنهاداتي كه جهت اجراي عمليات داده شد، پيشنهاد سردار مرتضي قرباني و سردار رودكي كه تحت عنوان عبور از رود اروند جهت انجام عمليات بود، مورد توجه قرار گرفت. اين پيشنهاد در وهله اول در اذهان حاضرين در جلسه بسيار مشكل و ناشدني به نظر مي رسيد.
بعد از اين جلسه چندين اكيپ شناسايي، به منظور شناسايي رود اروند تشكيل شد. اين شناسايي ها به صورت بسيار محرمانه صورت مي گرفت و جاي بسي افتخار و مباهات است كه تمام شناسايي هاي منطقه فاو و اروند، توسط نيروها و بچه هاي استان فارس صورت گرفت.
در خلال اين شناسايي ها، عمليات هاي بزرگي نيز صورت گرفت تا اينكه وارد سال 1364 مي شويم. به عبارتي نزديك به 4 سال از اين ماجرا گذشت.
امروز را به خاطر تمام اصول حفاظتي كه در اجراي عمليات والفجر 8 انجام شده، روز حفاظت اطلاعات ناميده اند، چرا كه ما در اين عمليات با استفاده از اصل غافلگيري توانستيم ساحل دشمن را تصرف كنيم. مشكل رزمندگان ما در اين عمليات از چندين جهت بود و رود اروند مشكلاتي را در مسير اجراي عمليات به وجود آورده بود. يكي از اين مشكلات جريان دائمي آب بود. از ديگر مشكلات در اين زمينه اين بود كه جريان جزر مد در اين رود برخلاف تمام جاهاي دنيا بود. بدين صورت كه در همه دنيا جريان جزر و مد در طول روز 2 بار اتفاق مي افتاد اما در اروند رود به خاطر دهانه تنگ خليج فارس دو بار جزر و دو بار مد اتفاق مي افتاد.
همه اين مشكلات در طول 4 سال محاسبه و ارزيابي شد و علت انتخاب روز 20 بهمن بدبن جهت بود كه در اين روز يك جزر و يك مد اتفاق مي افتاد. و همچنين علت انتخاب جريان مدي آب جهت پيشروي و رسيدن به ساحل دشمن، اين بود كه ساحل دشمن پر موانع بود و در هنگام مد، از عامل بالا آمدن آب مي توانستيم استفاده كرده و از موانع عبور كنيم.
اما خطر ديگري نيز وجود ادشت و آن هم نور ماه و روشنايي آن بود كه باعث ديده شده نيروهاي خودي بود. به طور كلي 3 مشكل و مسئله اساسي در عبور از اروند وجود ادشت:
1- چون غواص ها داراي امكانات و ابزارهاي كامل لباس غواصي نبودند، ناچارا بايستي برروي آب شنا مي كردند و اين در حالي بود كه 3000 نفر غواص مي خواستند از روي رودخانه عبور كنند و سروصداي حاصل از اين عبور به عنوان يك مشكل اساسي بود.
2- پس از تصرف ساحل دشمن، نياز به يك اسكله اوليه و تعجيلي داشتيم تا ادوات خود را پياده كنيم و بعد از آن نياز به يك اسكله دائمي جهت پشتيباني بود و اين مسئله نياز به عامل خاك داشت كه به جهت شرايط جغرافيايي فاو مشكل به نظر مي رسيد.
3- مشكل ديگري كه در عكس هاي هوايي برداشت شده از ساحل دشمن مشاهده مي شد، خط نا مفهومي بود كه بر روي خاكريز دشمن وجود داشت و تفسيرهايي كه از اين خط در عكس هاي هوايي صورت مي گرفت همه از روي حدس و گمان بود.
با وجود همه اين مشكلات عمليات آغاز شد و غواصان خط شكن شروع به حركت كردند و عده اي از آنها به ساحل دشمن رسيدند كه بايستي منتظر نيروهاي بعدي مي شدند. با اعلام رمز عمليات، محور سمت چپ لشكر شكسته شد و نيروهاي بعدي با استفاده از قايق، به ساحل دشمن رسيدند. و در آن مشاهده شد كه خط نامفهوم موجود در عكس هاي هوايي،‌خاكريزي بوده كه دشمن آن را ايجاد كرده بود. به همه اين اوصاف بايستي گفت كه همه مشكلات موجود بر سر راه اين عمليات با امدادهاي الهي و غيبي پشت سرگذاشته شده و رزمندگان اسلام در اين عمليات غرورآفرين به پيروزي رسيدند.









نام:
ایمیل:
* نظر: