شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس :
نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت،‌ ترتیل و مفاهیم قرآن کریم با حضور مسئولان کمیته‌های ستاد عالی در شیراز برگزار شد.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ، نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت،‌ ترتیل و مفاهیم قرآن کریم 26 بهمن با حضور مسئولان کمیته‌های ستاد عالی در شیراز برگزار شد.

یکم اسفند؛ زمان برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن

حجت‌الاسلام سید‌اسماعیل حسینی‌مقدم، دبیر سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این نشست گفت: این مسابقات در 13 نوبت برگزار می‌شود که مراسم افتتاحیه پنجشنبه، یکم اسفند از ساعت 14:30 در تالار حافظ و مراسم اختتامیه آن در روز سه‌شنبه، 6 اسفند در همان مکان برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: متسابقان از تاریخ اول اسفند وارد شیراز می‌شوند و مکان پذیرش متسابقان بانو هتل بزرگ شیراز و متسابقان آقا نیز هتل پرسپولیس خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه ستاد عالی این مسابقات در شیراز تشکیل شد، گفت: در این مسابقات مسئولیت کمیته مدعوین و نیروهای مسلح بر عهده سپاه فجر، کمیته تبلیغات برعهده شهرداری شیراز، محافل قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، نمایشگاه‌ها به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانون به عهده امور بانوان و خانواده استانداری فارس نهاده شده است.

حجت‌ا‌لاسلام حسینی‌مقدم عنوان کرد: در کمیته محافل قرآنی 150 محفل انس با قرآن تدارک دیده شده است که بنا است 30 محفل آن با حضور قاریان مصری و بین‌المللی، 35 محفل ویژه بانوان و بقیه محافل در سطوح درجه یک و دو در سطح مساجد، مدارس، بقاع متبرکه و داشگاه‌ها برگزار شود

دبیر برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ابراز کرد: در حاشیه این مسابقات نمایشگاه ارائه محصولات قرآنی با 60 غرفه برپا می‌شود و در کمیته بانوان نیز به دلیل اینکه نصف متسابقان را بانوان تشکیل می‌دهند برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیقی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان و آقایان به‌صورت مجزا و در تاریخ‌ها و مکان‌های متفاوتی برگزار می‌شد اما امسال ما برای برگزاری همزمان این دو با یکدیگر در شیراز اعلام آمادگی کردیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم در پایان با بیان اینکه بیش از 35 کمیته برای این مسابقات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که بتوانیم برای ترویج فرهنگ قرآن کریم و برای اینکه این استان تبدیل به قطب قرآنی شود گامی برداریم.

حضور در مسابقات قرآن، توفیق الهی است

بنا بر این گزارش، غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر فارس نیز در این نشست میزبانی این استان را در مسابقات سراسری قرآن توفیق الهی دانست و افزود: حضور در این سلسله مسابقات یک توفیق الهی است که باید با نیت وارد این عرصه شد و قصد قربت کرد.

وی با تأکید بر اینکه این مسابقات، بزرگترین رویداد فرهنگی در این استان است، گفت:‌ اصحاب رسانه باید این رخداد بزرگ فرهنگی را ماندگار کنند و این مسابقات تبدیل به یک واقعه شود نه یک حادثه؛ زیرا حادثه ماندگاری ندارد اما واقعه ماندگار می‌شود.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه فلسفه انقلاب اسلامی احیای فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت(ع) بوده است، گفت: قرآن کریم نسخه شفابخشی است که در تعالی انسان‌ها باید توسط اهل آن به جامعه بشری منتقل شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: مردم نیز به قرآن کریم بر اساس فطرت خود لبیک گفته‌اند و این مسابقات بهانه و فرصتی برای اظهار محبت و ارادت مردم غیور و دیندار استان فارس نسبت به ساحت مقدس قرآن کریم و نسبت به محضر نورانی پیامبر و اهل بیت(ع) است و ان‌شاءالله که خداوند پیشاپیش از همه خادمان قرآن کریم قبول کند.

برگزاری 150 محفل انس با قرآن در حاشیه مسابقات قرآن

حمیدرضا گرامی، مسئول کمیته مدعوین سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز با یادآوری اینکه بحث برگزاری این مسابقات از اوایل مرداد سال جاری مطرح شد، گفت: این مسابقات در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله(عج) شیراز اظهار کرد: به‌دنبال برگزاری مسابقات استانی و میزبانی مرحله کشوری، مسئولیت کمیته مدعوین و نیروهای مسلح به سپاه فجر واگذار شده است که در این راستا نزدیک به 150 محفل انس با قرآن در حاشیه برگزاری مسابقات و 13 برنامه در تالار حافظ و سالن مرکز اسناد پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در هر برنامه‌ از مسابقات مذکور، به‌صورت میانگین 2500 نفر از اقشار مختلف مردم حضور خواهند یافت ضمن اینکه نمایشگاهی نیز در حاشیه مسابقات پیش‌بینی شده است.

برپایی نمایشگاه محصولات قرآنی با 60 غرفه

بنا بر این گزارش، احمد همتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این نشست، برگزاری مسابقات سراسری قرآن را فرصت استثنایی جهت بهره‌گیری از این کتاب ارزشمند دانست و افزود: امروز در پرتوی انقلاب اسلامی این توفیق نصیب ما شده است که مسابقات سراسری قرآن در استان قرآنی فارس برگزار شود.

مسئول کمیته نمایشگاه‌های این مسابقات از برپایی نمایشگاه قرآنی در حاشیه مسابقات خبر داد و گفت: نمایشگاه ارائه نرم‌افزارها، هنرها و محصولات قرآنی از 28 بهمن‌ با 60 غرفه در محوطه روبروی تالار حافظ تا آرامگاه حافظ برپا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد فارس عنوان کرد: در این نمایشگاه غرفه‌ای جهت مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی با همکاری حوزه‌های علمیه وجود دارد ضمن اینکه 50 مؤسسه قرآنی فعال نیز در این نمایشگاه دارای غرفه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه همچنین از یک عدد قرآن کتابت‌ شده توسط استاد محمدرضا نعمتی، هنرمند خوشنویس شیرازی رونمایی می‌شود به علاوه اینکه رونمایی از آثار هنری در حوزه معرق‌کاری نیز از دیگر فعالیت‌های نمایشگاه مذکور خواهد بود.

همکاری تمامی نهادها در برگزاری مسابقات قرآن

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام سیدولی‌الله محمودی‌نژاد، مسئول کمیته محافل قرآنی سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این نشست گفت: در این مسابقات 150 محفل انس با قرآن در نقاط مختلف فارس برگزار می‌شود.

وی افزود: تمام ادارات و نهادها در برگزاری این محافل دخیل هستند و جهت استفاده حداکثری از این محافل برنامه‌ریزی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمودی‌نژاد با بیان اینکه اکثر محافل انس با قرآن در مراکز آموزشی، ادارات، بقاع متبرکه و مساجد برگزار می‌شوند، عنوان کرد: از این تعداد محفل انس با قرآن، 95 محفل در شیراز و مابقی در شهرستان‌های استان فارس برگزار می‌شود..

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس اظهار کرد: حدود 30 محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته مصری، احمد شحات احمد سید و میثم تمار برگزار می‌شود و مابقی محافل با حضور قاریان بین‌المللی و کشوری برگزار می‌شود.

وی از برگزاری 35 محفل انس با قرآن ویژه بانوان خبر داد و گفت: در این محافل قاریان بانوی ممتاز کشوری به قرائت قرآن خواهند پرداخت.

برپایی 24 کارگاه آموزشی ویژه بانوان فعال قرآنی

سیده معصومه دستغیب، مسئول کمیته بانوان سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در این نشست از برپایی 24 کارگاه آموزشی ویژه بانوان در حاشیه این مسابقات خبر داد.

وی افزود: این کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و مفاهیم قرآن با همکاری مشاوران امور بانوان فرمانداران شهرستان‌های استان فارس برپا می‌شود.

دستغیب تصریح کرد: در این مسابقات 35 محفل انس با قرآن با حضور 10 بانوی ممتاز قرآنی از 27 بهمن تا 6 اسفند ویژه بانوان برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: تمام بانوان فعال قرآنی در رابطه با برگزاری این مسابقات دعوت شده‌اند اما باز هم از تمام بانوانی که به موضوعات قرآنی علاقه‌مند هستند جهت حضور در این مسابقات دعوت می‌شود.

تجلیل از حافظان قرآن شیرازی

حجت‌الاسلام علی سقاچی، مسئول کمیته تبلیغات سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز سخنران آخر این نشست بود که در آن از تجلیل حافظان قرآن شیراز در حاشیه این مسابقات خبر داد و گفت: 160 نفر از حافظانی که در فرهنگ‌سراهای شیراز موفق به حفظ قرآن شده‌اند یکشنبه، 4 اسفند در تالار آزادی شیراز تجلیل می‌شوند که از این تعداد 12 نفر حافظ کل قرآن هستند.

وی از آغاز تبلیغات شهری این مسابقات در شیراز خبر داد و گفت: 150 استند تبلیغات این مسابقات تاکنون در سطح شهر شیراز نصب شده است و از روز گذشته نیز تمامی تلویزیون‌های تبلیغات شهری شیراز، تبلیغات مربوط به مسابقات را پخش می‌کنند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شیراز افزود: تمامی بیلبوردهای سطح شهر شیراز اعم از بخش خصوصی و شهرداری تا دوشنبه، 28 بهمن‌ به برگزاری این مسابقات در شیراز اختصاص می‌یابد.

حجت‌الاسلام سقاچی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین و بزرگترین کار فرهنگی فعالیت قرآنی است، گفت: 60 مؤسسه قرآنی شیراز باید در برگزاری باشکوه این مسابقات تلاش کنند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس برگزاری این مسابقات را شب قدر فعالیت‌های قرآنی دانست و افزود: در برگزاری این مسابقات 5 مأموریت به عهده شهرداری شیراز گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی 14 فعالیت تاکنون در شهرداری شیراز صورت گرفته است ضمن اینکه در بخش نظافت و پاکسازی 22 فعالیت، بخش تورهای گردشگری 2 فعالیت، بخش فضاسازی و آماده‌سازی 9 فعالیت و در بخش ایاب و ذهاب 5 فعالیت تاکنون توسط شهرداری شیراز انجام شده است

نام:
ایمیل:
* نظر: