شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۲۶:۱۳
کد خبر: ۲۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۷
همگام با ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر :
بخش عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ارائه آثار 62 هنرمند عکاس در موسسه صبا در معرض نمایش عمومی قرار گرفته است. عکاسان حاضر در این بخش سعی کرده‌اند موضوعاتی را با دوربینشان ثبت کنند که شاید از نگاه دیگران پنهان مانده یا به آن‌ها کمتر توجه شده است.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس به نقل از هنر آنلاین ، بخش عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان یکی از بخش‌های موضوعی این جشنواره با نمایش آثار ۶۲ عکاس از سراسر کشور در حالی در معرض دید عموم قرار گرفته که آثارعکاسی مستند در این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر عمومیت بیشتری دارد و در این مجموعه عمدتا آثاری به نمایش درآمده‌اند که در آن عکاسان رخدادهای پیرامونشان را ثبت کرده و سعی کرده‌اند از موضوع بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهند وچنان عمل کرده‌اند که از تغییر زیادی درچگونگی ثبت رخداد‌ها اتفاق نیفتد.

در حقیقت این هنرمندان عکاسی را برای نشان دادن واقعیت به خدمت گرفته‌اند ودر مفهومی کلی چگونه زیستن را از نگاه عکاس را بیان می‌کنند. در نظر گرفتن موضوع "امید و شادی‌های زندگی" برای بخش عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر موجب شده تا موضوعاتی مثل آیین‌های عزاداری و جشن اقوام ایرانی، صحنه‌هایی از زندگی معلولین، شادمانی تماشاگران پس از مسابقات ورزشی و از این قبیل موضوعات را در سالن عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شاهد باشیم. همین امر سبب شده تا بخش عکاسی این دوره ماهیت و رویکردی مختص به این جشنواره پیدا کند و با فراخوان موضوع "امید و شادی‌های زندگی" عکاسان عملا با رویکردی مشخص و از پیش برنامه ریزی شده به تولید اثر بپردازند که می‌تواند تشخصی برای بخش عکاسی جشنواره به حساب بیاید و اهداف و نقطه نظرات برگزار کنندگان جشنواره را بیش از سایر رشته‌های هنری برآورده کند.

به این ترتیب عکاسان حاضر در این بخش سعی کرده‌اند موضوعاتی را با دوربینشان ثبت کنند که شاید از نگاه دیگران پنهان مانده یا به آن‌ها کمتر توجه شده است آن هم به صورتی که جنبه سندیت عکس‌ها حفظ شود و هر عکس به عنوان سندی از رخدادی است که واقعا در مقابل دوربین اتفاق افتاده است.

به طور کلی، در عکس‌های این بخش از جشنواره اجتماعی موضوعات و اهداف اجتماعی حاکمیت و قدرت بیشتری دارند و از قضا موفق‌ترین و تاثیرگذار‌ترین عکس‌های این سالن نیز عکس‌های مستند است.

نقطه قوت عکس‌های مستندی که در این بخش از جشنواره با آن مواجه می‌شویم همین انتخاب و زاویه نگاه بعضی از عکاسان است که توانسته‌اند با دقت و تامل در مسائل پیرامونشان موضوعاتی فراگیر و جالب توجه را در اثارشان نشانه گذاری کنند که حتی بیشتر آن‌ها قابلیت گسترش و توسعه در پروژه‌های بلندمدت عکاسی را نیز دارند. عکس‌هایی از زندگی و فعالیت‌های معلولین در مراکز بهزیستی، ساخت و ساز‌ها، گسترش فضاهای شهری و صحنه‌هایی از حضور دانش آموزان در مدارس از جمله موضوعاتی است که در این نمایشگاه شاهد آن‌ها هستیم و قابلیت تبدیل شدن به پروژه‌های عکاسی را از هر حیث دارند.

این در حالی است که در بخش عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کمتر با عکس‌های به اصطلاح کارگردانی شده و صحنه آرایی شده همچون آفرینش و ساخت تصویر با استفاده از کاربرد رسانه‌ها، ساز و کارهای گوناگون تولید عکس، طراحی دکور، کارگردانی مدل‌های انسانی روبه رو هستیم و جمع آوری مصالح و عناصر مختلف و مجزا در قالب عکاسی برای رسیدن به یک ترکیب بندی خاص که حاصل نگاه واندیشه خلاقانه سازنده اثر باشد را در این مجموعه نمی‌بینیم و این در حالی است که گستردگی وتنوع دامنه این شیوه از عکاسی عکاسانه و وجود امکانات ونرم افزارهای کامپیوتری به سازنده این قبیل آثار این امکان را می‌دهد تا برداشت‌های خاص و شخصی‌تر از موضوعات را در قالب یک اثرعکاسانه در این دسته بندی ارائه دهند.

آنچه در بازدید از سالن عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برداشت می‌شود این نکته است که شاید تعیین موضوع خاص برای این بخش از جشنواره سبب شده تا بیشتر آثاری در این مجموعه قرار بگیرند که نگاهی بی‌واسطه و صریح‌تر به موضوعات اجتماعی داشته‌اند و بیشترین توجه و تمرکز عکاسان بر ثبت و ضبط رویدادهایی از حیات واقعی انسان‌ها در بستر زندگی روزمره آنان قرار گرفته است.

شایان ذکر است؛ نمایش آثار در بخش عکاسی ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۵ اسفند در موسسه صبا پذیرای علاقه مندان به این هنر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: