کد خبر: ۲۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۸

به گزارش بسیج اساتیدفارس ، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز در مراسم بزرگداشت یوم الله 29 بهمن تبریز و آیین افتتاح کارگاه جنگ نرم ویژه اساتید استان آذربایجان‌شرقی در تالار وحدت دانشگاه تبریز با بیان اینکه جنگ نرم در قرن اخیر وارد ادبیات سیاسی جهان شده است و عبارت از نوعی چالش و درگیری بین کشورها برای سلطه بر دیگری است که در آن از سخت افزار و تسلیحات نظامی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: در این جنگ ابزارهایی مثل رسانه، فضای سایبری، نرم‌افزاری یا مغز افزاری استفاده می شود که درباره تفاوت آن با جنگ سخت می توان گفت، مبنای جنگ سخت بر اجبار اما در جنگ نرم اقناع هدف اساسی است.

وی افزود: در فضای جنگ نرم صحبت از موشک، اسلحه، تانک، کشتی و هواپیما نیست بلکه حرف از ماهواره، اینترنت، روزنامه، خبرگزاری، کتاب، فیلم، سینما است و سربازان این جنگ هم نه ژنرال ها، افسرها و نظامی ها، بلکه دانشمندان و دانشگاهیان، روزنامه نگاران، سینماگران، هنرمندان و فعالان امور رسانه هستند. پورمحمدی با اشاره به شیوه‌ها و ابزارهای جنگ نرم یادآور شد: جنگ نرم در طول تاریخ وجود داشته اما تفاوتی که امروز با گذشته فرق کرده در شیوه‌ها و ابزارهای آن است، زیرا بشر هر روز با پیشرفت علم و صنعت به ابزارهای جدید مجهز می‌شود، اگر زمانی فقط از شایعه، شعر و اساطیر در جنگ استفاده می شده ولی در حال حاضر این، رسانه‌ها، سینما، ماهواره و فضای مجازی است که در خدمت تامین مقاصد اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آن قرار گرفته‌اند.

به گفته وی برای هر جنگی باید ساز و برگ تسلیحات لازم را آماده کرد، بنابراین در مقابل جنگ نرم که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوی رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می شود، باید از قدرت نرم  استفاده کرد که عبارت از توانایی تأثیرگذاری بر دیگران برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای اجبار یا تطمیع است. رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: در جنگ نرم هر روز شیوه های جدید و علمی به کار گرفته می‌شود، از همین رو مقام معظم رهبری از اساتید به عنوان فرماندهان جنگ نرم و از دانشجویان به عنوان افسران این جنگ نام می‌برند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی با تکیه بر اسلام و فرهنگ ملی، با اینکه از ابزارهای قدرت سخت برخوردار نبود ولی نسلی را تربیت کرد که قیام 29 بهمن تبریز را آفریدند و همان قیام از مهم‌ترین دلایل پیروزی انقلاب گشت، تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه تبریز در این قیام نقشی برجسته داشتند و نمونه آن شهید محمد تجلا  دانشجوی مهندسی کشاورزی این دانشگاه بود که مردم پیکر او را پس از شهادت در مقابل مسجد قزللی روی دست تشییع کرده و شهر را منقلب کردند.

بر اساس این گزارش، کارگاه جنگ نرم ویژه اساتید از امروز به مدت سه روز  از سوی سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

بسیج اساتید

نام:
ایمیل:
* نظر: