شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۳۸:۰۹
کد خبر: ۲۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
به قلم دکتر جهاندار مهرافشا:
از معجزات قران کریم اینکه همانگونه که فرموده است بدن فرعون مایه عبرت آیندگان شده است . توضیحا بدن منفتاح فرعون زمان حضرت موسی در اقصر ( مصر ) کشف شده و هم اکنون در موزه مصر باستان است .

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس ، دکتر جهاندار مهرافشا ، عضو شورای موسیقی این سازمان مقاله ای با عنوان "بدن فرعون درس عبرتی بزرگ از تاریخ برای ایندگان" را در اختیار خبرنگار این سازمان قرار داده است که در ادامه می خوانید.

منفتاح پسر رامسیس دوم فرعون زمان حضرت موسی (ع) است . این فرعون همان است که موسی و هارون برای دعوت و ارشادش از طرف خداوند مامور شدند . (در قران مجید سوره طه – ایه 43 به این ماموریت اشاره شده است ) این فرعون همان است که ادعای خدایی می کرد و همواره با حضرت موسی (ع) در مبارزه بود  تا هنگامیکه دنبال موسی و بنی اسرائیل که موسی انها را از چنگال فرعون خارج کرده بود از مصر بیرون می برد با سپاه بی کران خود از شهر بیرون رفت و سرانجام او و سپاهش در دریای احمر غرق شدند ولی خداوند بدن فرعون را برای عبرت دیگران و ایندگان به کرانه دریا افکند .

(قصص قران – صدر بلاغی ص 392 ) چنانکه در قران مجید می خوانیم " امروز بدن تو را به بیرون می افکنیم تا برای ایندگان مایه عبرت باشد .

فالیوم ننجیک ببدنک لتکون لمن خلفک ایه ( یونس 92)

از معجزات قران کریم اینکه همانگونه که فرموده است بدن فرعون مایه عبرت ایندگان شده است . توضیحا بدن منفتاح فرعون زمان حضرت موسی در اقصر ( مصر ) کشف شده و هم اکنون در موزه مصر باستان است .

مفسر معروف طنطاوی در تفسیر ایه مذکور (یونس 92) در جلد ششم تفسیر در ص 78 نوشته است :

به سال 1900 میلادی با حضور جمعی از دانشمندان حفاری و باستان شناس تابوت فرعون را گشودند و بدنش را که در میان مومیایی بود از تابوت بیرون اوردند – طول قامت او از فرق سر تا پا یک متر و شصت و دو سانتی متر و عرض بدن او در قسمت شانه تنها چهل سانتی متر بود ..

مردی به نام " هواردکارتر " پس از سی و دو سال تفحص و تلاش در نقاط مختلف مصر عاقبت بدن او را کشف کرد .

اری شاید عبرتی از این بالاتر نباشد که فرعون یعنی ان کسی که اوازه قدرت و شوکتش به عرش فلک رسیده بود و خود را خدای بزرگ زمین می دانست بدنش هزاران سال به همان وضع در میان مومیایی بماند  و مردم هر زمان به موزه مصر بروند و بدن بی حرکت او را بنگرند و درس عبرت بگیرند از این رو که همین شخص انچنان سرمست غرور بود که ادعای خدایی می کرد و مردم را به دور خود جمع می نمود و فریاد میزد :

من پروردگار شما هستم ( فحشر فنادی فقال انا ربکم الاعلی ( نازعات 22-43 ) )

ولی اینک به همان گونه و باهمان فشاری که مردم را تحت استعمار خود قرار داده بود هزاران سال است بدنش در میان فشار مومیایی قرار گرفته و مایه عبرت مردم شده است .

به مصر رفتم و اثار باستان دیدم           به چشم انچه شنیدم ز داستان دیدم

بسی چنین و چنان خوانده بودم ار تاریخ       چنان فتاد نصیبم که انچنان دیدم

گواه قدرت شاهان اسمان درگاه              بسی هرم ز زمین سر به اسمان دیدم

تو کاخ دیدی و من خفتگان در دل خاک       تو نقش قدرت و من نعش ناتوان دیدم

تو تخت دیدی و من بخت واژگون بر تخت    تو صخره دیدی و من سخره زمان دیدم

تو تاج دیدی و من تخت رفته بر تاراج          تو عاج دیدی و من مشت استخوان دیدم

تو عکس دیدی و من گردش جهان بر عکس    تو شکل ظاهر و من صورت نهان دیدم

تو چشم دیدی و من دیده حریصان باز              هنوز در طمع عیش جاودان دیدم

تو سکه دیدی و من در رواج سکه سکوت    تو حلقه من به نگین نام بی نشان دیدم

میان این همه اثار خوب و بد به مثل       دو چیز از بد و خوب توامان دیدم

یکی نشانه قدرت یکی نشانه حرص    دو باز مانده ز دیوان خسروان دیدم

مهرافشا

قدری از اهرام مصر بگویم به قلم دکتر جهاندار مهرافشا

بشر گاهی بر اثر مستی غرور و طغیان انچنان روح تکبر بر مغزش مسلط میشود که حتی می خواهد پس از مرگش عالیترین و پرشکوه ترین قبرها را داشته باشد حال اگر برای ساختن این قبرها حق میلیونها نفر حیف و میل شود و هزاران نفر در این راه کشته شوند و یا به سختی و مرگ تدریجی بیفتند هیچ مانعی ندارد ..

یکی از شواهد معروف برای این موضوع اهرام ثلاثه ( سه گانه ) مصر است . این سه هرم در نزدیکی قاهره در هشت کیلومتر و سیصدمتری رود نیل در محلی موسوم به " جیره " قرار دارند و از بزرگترین ابنیه و اثار باستانی کشور مصر به شمار می روند .

توضیحا اهرام جمع هرم بر وزن حرم جسم مخروطی شکل را گویند که پایه ان مثلث یا مربع یا کثیر الاضلاع است .

انگیزه ساختن این اهرام این بوده که فراعنه و ملوک مصر همانگونه که در زندگی با سایر مردم امتیاز داشتند و حتی بعد از انها خود را خدای مردم می دانستند خواستند پس از مرگشان قبرشان نیز با قبور سایر مردم فرق داشته باشد از اینرو به ساختن اهرام دست زدند . این اهرام در عهد " زوسر " امپراطور مصر باستان از فراعنه سلسله سوم بنا گردید . در این دوره اولین قبر از اجر به نام " مستبه "  و قبر سنگی به نام " پیرامیدها " که همان اهرام باشد به وجود امد..

این اهرام که برای خصوص دفن فراعنه بوجود امده از راهروهای تو در تو و خطرناکی تشکیل شده است که تنها یکی از انها به مقبره ختم میشده .. ( سه تن از این اهرام را ساختند به نامهای " حئوپس " .. " حفرن "..." میکر بنوس " میباشند .

به گفته دانشمند معروف فرید وجدی بزرگترین هرم از سه هرم نام برده شده بلندیش از سطح زمین یکصدو پنجاه متر است و هر ضلع یا پهلوی ان معادل دویست و سی و پنج متر و به طور کلی دویست و پنجاه میلیون متر مکعب در ان به کار رفته است .

به گفته مفسر معروف طنطاوی سنگهایی که برای بنای هرم اول بکار رفته برای ساختن دیواری در اطراف همه زمین کشور مصر کافی است . درباره هرم بزرگ جیره نیز امده است : هرم بزرگی که در نزدیکی قاهره دیده میشود از اولین عجایب هفتگانه جهان است و گذشت زمان و حوادث نتوانسته است خللی در ارکانش ایجاد کند . سطح قاعده هرم جیره مربعی است که هر ضلع ان دویست و سی و سه متر است و این هیولای حیرت انگیز متکی به سطحی است که مساحتش بالغ بر پنجاه و چهار هزار متر و ارتفاعش نزدیک یکصدو و پنجاه متر است .. بر اثر عوامل طبیعی تا کنون 12 متر از ارتفاعش کاسته شده است . حجم این توده عظیم سنگ دو میلیون و هفتصد هزار متر مربع که شامل وزنی معادل هشت میلیون تن یعنی هشت میلیارد کیلو بوده .

بنای عظیم روی قاعده سنگی هرم بسیار دقیق است به طوری که معماران امروزه بسیار حیران و شگفت زده اند که در ان زمان با چه وسایلی به این دقت تراز و اندازه گیری شده است ..!

راهرو ورودی هرم مختصر خمیدگی دارد که یکراست به طرف شمال می رود . اگر خطی فرزی از اخر راهرو ادامه یابد با چند درجه اختلاف پایین تر به قطب منتهی میشود این اختلاف به دلیل محور زمین است که در طول این مدت پیدا شده است .

دانشمندی که درباره اهرام تحقیق و مطالعه کرده می نویسد :

800 میلیون سنگ را از فاصله 980 کیلومتری اورده و روی یکدیگر چیده اند  و بنایی ساخته اند تا جسد مومیایی شده فرعون و ملکه را در زیر ان دفن کنند  و خود دخمه که مدفن اصلی است و محلی است بزرگ فقط  از پنج قطعه سنگ یک پارچه رخام و مرمر که چهار قطعه سنگ بزرگ به عنوان دیوار و یک قطعه دیگر به عنوان سقف این دخمه بر پا شده است . برای تصور قطر و وزن سنگی که سقف را تشکیل می دهد کافی است بدانیم که چندین ملیون قطعه سنگ بزرگ را  تا نوک اهرام روی همین سقف چیده اند و این سنگ در حدود پنج هزار سال است که این وزن را تحمل می کند .

از جمله اینکه به روایت مرحوم صدوق ( حمادویه بن احمد بن طولون )

تصمیم گرفت که دو هرم از اهرام سه گانه را خراب کند هزار نفر کارگر را مامور ان کرد انها یکسال در اطراف ان دو هرم به کار ویران کردن ان پرداختند بی انکه نتیجه ای بگیرند خسته شده و دست از کار کشیدند ... ( نقل از سفینه البحار )

سخن اخر

دانشمندی می گوید انسان حداکثر یک کیلو  غذا می خورد و سیر میشود ولی تا کنون دیده نشده است که هیچ تجمل پرستی هر قدر هم سرمایه در این راه نفله کند سیر شود .

یکی از فراعنه مصر هوس می کند که یک گور بزگ تشریفاتی داشته باشد لذا یکصد هزار کارگر را به مدت بیست سال به زنجیر می کند  تا برای جسد یک متر و نیمی  او گوری به وسعت  بیش از چهل هزار متر مربع به ارتفاع چند صد متر به شکل " هرم "  از صدها هزار قطعه سنگ عظیم بسازند  . شاید اینرا هم در شان خود نمی دید .

هیهات از انسانهایی که تاریخ را از این زاویه می بینند و درس عبرت نمی گیرند .. نقل از مکتب اسلام

امیدوارم که مقبول درگاه حق و عزیزان خواننده بوده باشد

نام:
ایمیل:
* نظر: