جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۳۳:۰۷
کد خبر: ۲۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۰
برخي به افراد مذهبي يا طلاب مي گويند شما براي مذهبي بودن خود تلاش نکرده ايد، مذهبي بودن ژنتيکي است.

برخي به افراد مذهبي يا طلاب مي گويند شما براي مذهبي بودن خود تلاش نکرده ايد، مذهبي بودن ژنتيکي است.

مولوي در تمثيل کاربردي ما را به حقيقت اراده و اختيارمان آگاه مي سازد. تا با اين دانش و آگاهي، قدرت مديريت بيشتري بر هيجان ها و رفتار و افکارمان بيابيم که گفته اند: «توانا بود هر که دانا بود.» شخصي به باغي رفت و شروع کرد به خوردن ميوه. صاحب باغ آمد و گفت: اينجا چه مي کني؟ گفت: مي بيني که دارم ميوه مي خورم. صاحب باغ گفت: بدون اجازة من؟

او گفت: اجازه براي چه؟ من از خودم اختياري ندارم. بندة خدا هستم و از باغ خدا ميوه مي خورد. صاحب باغ که ديد او با هيچ دليل و برهاني حق را قبول نمي کند از بحث فلسفي منصرف شد و او را محکم بست و با چوب به کمر و ساق پاهايش مي زد. گفت: از خدا شرم کن. چرا من را مي زني؟ گفت: تو که دليلش را گفتي؟ ما انسان ها از خودمان اختياري نداريم. من هم بندة خدا هستم که با چوبش بر پشت بندة ديگرش مي زنم. مرد داد زد: بس کن، نزن. غلط کردم بابا. کي گفته ما مجبوريم؟

ما اختيار داريم بد جوري هم اختيار داريم. بله اگر ما اراده و اختيار نداشتيم پشيمان شدن از گناهان و خطاها، عذاب وجدان در خطاها، وعده و وعيد بهشت و قيامت، و عقاب و پاداش الهي، دعوت انبيا الهي و...بي معنا بود. اختيار آن قدر مهم است که روز قيامت وقتي افراد جهنمي مي گويد: من گناهکار نيستم، تقصير شيطان بود. شيطان به انسان خطا کار مي گويد: من تو را مجبور نکردم. من فقط به گناه دعوتت کردم، ولي تو با سر دويدي. مولانا بسيار زيبا مختار بودن انسان را در قالب داستاني بالا تمثيل بيان کرده است.

تذکر: اگر رسيدن به کمالات اخلاقي ژنتيکي بود. اگر از دو برادر دوقلو يکي مذهبي باشد، دومي هم الزاما بايد مذهبي باشد در حالي که اين گونه نيست.

انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

 

نام:
ایمیل:
* نظر: