يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۲۳:۲۹
کد خبر: ۲۷۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۴
حسن قنادیان رئیس سازمان بسیج هنرمندان و رئیس ستادعالی کنگره شهدای هنرمند:
دوستان استحضاردارند که ما درمجموع کشور، بیش ازدویست هزار شهید ازطبقات وقشرهای مختلف جامعه، تقدیم انقلاب کرده ایم وطبیعتاً هرکدام ازاین اقشار و طبقات مختلف جامعه هم، نقش هایی را درصیانت ازانقلاب وپاسداری ازارزش ها و این سرزمین و مکتب داشته اند.
 به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس به نقل از لاله فام ،اولین نشست شورای هم اندیشی کنگره سراسری شهدای هنرمند کشور با حضور اندیشمندان، نویسندگان و پژوهشگران وهنرمندان شاخص عرصه های مختلف هنری، در تاریخ بیست و چهارم دی ماه برگزارشد.
در این نشست دکترحسین قنادیان، رئیس سازمان بسیج هنرمندان و رئیس ستادعالی کنگره شهدای هنرمند، ضمن خوشامد گویی به نویسندگان، پژوهشگران و هنرمندان عرصه های مختلف هنری، به تشریح اهداف راهبردی کنگره سراسری شهدای هنرمند، به ارائه گزارشی اجمالی از برنامه های کمیته های مختلف کنگره پرداخت.
حسین قنادیان، دربخشی از سخنان خود گفت: «دوستان استحضاردارند که ما درمجموع کشور، بیش ازدویست هزار شهید ازطبقات وقشرهای مختلف جامعه، تقدیم انقلاب کرده ایم وطبیعتاً هرکدام ازاین اقشار و طبقات مختلف جامعه هم، نقش هایی را درصیانت ازانقلاب وپاسداری ازارزش ها و این سرزمین و مکتب داشته اند. بنا به اقتضا و زمان و نوع نگاهی که جامعه دارد قدر و منزلت و نام و یاد این شهدا، به بهانه های مختلف دراقصی نقاط کشور، درروستا، در شهر، دراستان و درکشورگرامی داشته می شود. حال شاید قله این نکوداشت ها، برگزاری کنگره شهدای استان ها باشد. که درچندین استان ازجمله درتهران برگزارشده است و بعد ازاین مرحله، کنگره شهدا، وارد حوزه قشری و صنفی به تعبیری حوزه بسیج شد که به نظرمی رسد که فرصتی مناسب و نگاه جدی را می تواند به حوزه شهدای اقشارمختلف معطوف نماید و آورده های دقیق و عمیقی را به عنوان عرصه الگوسازی و بهره گیری ازفرصت همراهی وبازنگری به زندگی را با توجه به سیره و مجموعه رفتاری که شهدا داشتند برای همگان فراهم آورد، یکی ازآن مقولاتی که به نظرمی رسد به صورت جدی کمترمورد توجه قرارگرفته است.»


وی با اشاره به اینکه یکی از کاستی ها و خلل های موجود در ارتباط با شهدای هنرمند، فقدان آمار و اطلاعات صحیح و متقن و نبودن وفاق بین متولیات امور هنری کشور دراین مورد است، افزود: «بسیج هنرمندان با شروع  فعالیتش، از همان ابتدا بنا به رسالت انقلابی و رسالت دینی خود به فکرافتاد که باید این شهدا شناسایی شوند و به آنها پرداخته شود و مجددا به جامعه عرضه و معرف شوند و میراث شهدای عزیزمان، بازتولید گردد. ما از همان ابتدای فعالیت، کار را دنبال و نسبت به شناسایی شهدای هنرمند اقدام کردیم که تا به امروز، براساس آمار کلی که داریم حدود دو هزارنفر شهید هنرمند را با کمک همه دوستانی که دست اندرکار عرصه هنرو ادبیات کشورهستند، دررشته های مختلف شناسایی نمودیم. ما به جمع آوری آثار شهدا نیز پرداختیم؛ یعنی به وصایای شهدا و اسناد و مدارک که دال بر هنرمند بودن این عزیزان بود توجه کردیم و درتعدادی ازشهرستان ها، یادواره ای ازشهدای هنرمند آن شهرستان برگزارنمودیم. می توانیم اعلام کنیم که تقریبا درهرشهرستان، هرشهید هنرمندی که شناسایی شد، با خانواده آن شهید ارتباط برقرار و دیداری با خانواده شهید گذاشتیم و به تعبیری تلاش برای دلجویی ازاین خانواده شد، می دانید سفارش حضرت آقا نسبت به دیدار از خانواده شهدا، یک سفارش جدی است واکیداً تأکید می کنند، و آورده های بسیار خوبی دارد؛ این مهم هم تقریباً انجام شده است. ازطرفی هم، آن انرژی که باید از خانواده شهدا و آن استمدادی که باید از روح شهید بگیریم، بهترین آورده برای بچه های هنرمند از این دیدار ها بوده است.
رئیس ستادعالی کنگره شهدای هنرمند در ادامه افزود: «در حال حاضر دربرخی از استان ها، کنگره شهدای هنرمند استان را برگزار نموده ایم؛ سال گذشته، درده استان کنگره شهدای هنرمند را برگزار نمودیم؛ ان شاء الله در ده استان، امسال و ده استان نیز نیمه اول سال 93 کنگره شهدای هنرمند استان ها برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که  تقزیبا درهمه استان ها، کنگره شهدای هنرمندشان، برگزارخواهد شد، حالابعد از مرحله استانی، بنابراین است که ان شاء الله بتوانیم سال آینده، کنگره سراسری شهدای هنرمند را برگزار نماییم.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان ضمن تشریح اهداف شئرای هم اندیشی کنگره شهدای هنرمند، با اشاره به ضرورت حضور و همیاری هنرمندان در برگزاری مناسب کنگره شهدای هنرمند، گفت: «بنابراین است که به امید پروردگار کنگره سراسری شهدای هنرمند کشور را با کمک خداوند متعال و همراهی هایی که شما عزیزان و دوستان دیگر با ما خواهند داشت، درسطح کشور برگزارنماییم. ما باید به گونه ای بیندیشیم  و حرکت و تولید نماییم، که کنگره ای درخورشأن شهدای هنرمند، برگزار شود؛ همانگونه که ازکنگره شهدای اصناف و کنگره شهدای دانش آموز، انتظاری هست، ازکنگره شهدای هنرمند نیز چه در مقوله خلاقیت هایی که باید درآن اتفاق بیفتد و چه تولیدات  و تأثیرگذاری و اثربخشی و ماندگاری کاری که انجام می شود انتظاربالاتر و بیشتری خواهد بود. فلسفه وجودی این نشست ها این است که ما شمارا به عنوان دوستان فرهنگی، هنرمند، نویسنده، پژوهشگر که علاقمند به شهدا و مسیر شهدا و خادم شهدا هستید، دعوت کردیم که دورهم جمع شویم و در همین ابتدا با توجه به تجربیاتی که همه عزیزان دارند،از نظرات دوستان به عنوان راهنمایی و مشاوراستفاده نماییم، که چگونه حرکت کنیم و به چه زوایایی بیشترتوجه نماییم.
قنادیان ادامه داد: « هنراین کنگره این است که با هنرمندی همه دوستان، به این سمت حرکت کنیم  که هرکسی  در هر مرحله و موقعیتی قرار دارد برای اجرای هرچه بهتر کنگره هرکاری از دستش بربیاید انجام دهد؛ این مهم نیازمند فکر، اندیشه، توانمندی و تجربه است. همه اینها باید به کمک ما بیاید و از اینها غفلت نکنیم.»
دکتر قنادیان ادامه داد: «به نظرم می رسد که این اصلاً درشأن اصل شهید و شهادت نیست که خواسته باشیم به صورت صوری این کار را برگزار بکنیم یا مثلاً همین جوری فقط رد تکلیف کنیم؛ نه، این چون با عشق و علاقه و اعتقاد و باورهست ما باید فضای هنری کشور را سال آینده عجین با بحث شهادت ویادواره و کنگره شهدای هنرمند عجین کنیم.»
 وی با اشاره به ضرورت مشارکت وهمیاری سازمان ها، نهادها ودیگرمراکز فرهنگی و هنری دربرگزاری کنگره سراسری شهدای هنرمند کشور، گفت: «علی هذا دربخش های مختلف دیگر، ما با این نگاه به معنای بسیجی، به معنای ادای تکلیف که باورداریم واعتقاد داریم می خواهیم وارد میدان شویم، البته آنجایی که لازم باشد و دربضاعت ما باشد و بتوانیم ظرفیت های دیگرنهادها و ارگان ها که بحمدالله کم هم نیستند و چون برکت دارد، این کاررا همراهی هم می کنند، ما هم بتوانیم خوب مدیریت کنیم وبا کمک شما دوستان ودوستان دیگرتعامل برقرارکنیم که ان شاءالله این ظرفیت های دیگری را هم که درکشور وجود دارد، در خدمت این شهدای عزیز و بزرگوارمان، بیاوریم.»
قنادیان با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده درمورد کنگره شهدای هنرمند، افزود: «در هر استان محصولاتی توسط خود استان ها تولید شده است، چه مستند چه کتاب، چه زندگینامه ها و وصایا، چیزهایی درحد بضاعت خوداستان و خیلی هم یکنواخت نیست؛ هرکسی با ذوق و سلیقه خودش و تیپ کاری خود دست به تولید زده است. ولی ازاینجا به  عهده مرکزیت کشوراست و دبیرخانه مرکزی ستاد کنگره که به امید خداوند بتوانیم ازهمه این داشته های خودمان به نحو درست، صحیح، اثرگذار و ماندگار، کارتولید کنیم که پیام شهدای هنرمند را حداقل به صورت تخصصی، هر رشته برای خودش یا به صورت عام ان شاء الله هم به جامعه هنری عرضه نماییم و هم به کل آحاد جامعه و مسئولین و مجموعه کشور و تاریخ فرهنگ و هنر و ادبیات کشور معرفی کنیم که بماند تا بگوییم خلاصه هنرمندان هم درپاسداری ازانقلاب اسلامی و ارزش های اسلامی، این فداکاری ها را داشتند و حق و قدر و منزلت این شهدا نیز مغفول واقع نشود.»
نام:
ایمیل:
* نظر: