سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
berooz
۰۷:۰۱:۰۷
کد خبر: ۲۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۰
محققان انگلیسی قصد دارند برای نخستین‌بار خون مصنوعی تولید شده از سلول‌های بنیادی انسان را بر روی چند بیمار مبتلا به تالاسمی مورد آزمایش قرار دهند.

 آزمایش نخستین خون مصنوعی جهان که برای سال 2016 برنامه ریزی شده است، امکان تولید خون در مقیاس صنعتی را فراهم کرده و طی چند دهه آینده به جایگزین مطمئنی برای کمبود خون اهدایی تبدیل خواهد شد.

محققان طی سال‌ها بدنبال توسعه روشی برای رشد گلبول‌های قرمز از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) بودند.

سلول‌های iPS در شرایط بیوشیمیایی مشابه بدن انسان کشت داده شدند که امکان تبدیل این سلول‌های بنیادی به گلبول قرمز را فراهم کرد.

«مارک ترنر» مدیر بخش پزشکی مرکز انتقال خون اسکاتلند و سرپرست پروژه هشت میلیون دلاری تولید خون مصنوعی در دانشگاه ادینبورگ تأکید کرد: برای نخستین‌بار موفق به تولید گلبول‌های قرمز مناسب برای تزریق در انسان شدیم.

درحال حاضر محققان به بهره‌وری تبدیل 40 تا 50 درصدی سلول‌های اولیه به گلبول قرمز دست پیدا کرده‌اند که این فرآیند حدود یک ماه بطول می‌انجامد؛ سلول‌های قابل استفاده از سلول‌های خون نابالغ جدا شده و سلول‌های iPS باقی مانده از طریق روش‌های جداسازی استاندارد مانند سانتریفیوژ جدا می‌شوند.

در این مطالعه سه بیمار مبتلا به تالاسمی،‌ پنج میلی‌لیتر از گلبول‌های قرمز تولید شده را دریافت کرده و پزشکان نحوه عملکرد آنها در بدن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

محققان خاطر نشان می‌کنند که تولید خون مصنوعی به معنای توقف فرآیند اهدای خون نبوده و این فرآیند دست‌کم تا 20 سال آینده به روشی جایگزین (برای اهدای خون) تبدیل نخواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: