يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۲۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
مدیر دفتر تعزیه ارشاد خواستار شد: ضرورت مشارکت نهادهای انقلابی برای احیای هنر فاخر تعزیه
مدیر دفتر تعزیه ارشاد گفت: پرداختن به هنر ایرانی و اسلامی تعزیه و شبیه‌خوانی نیازمند انجام سلسله اقدامات زیربنایی و علمی است که این مهم تنها با بودجه ناچیز دولتی که در اختیار اداره کل هنرهای نمایشی قرار می‌گیرد تأمین نمی‌شود و همه مؤسسات فرهنگی و انقلابی باید در زمینه احیای آن احساس مسئولیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سیمرغ داوو فتحعلی‌بیگی؛ متولد 1329 در سلطانیه زنجان، فارغ‌التحصیل کارشناسی نمایش پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و از جمله فعالان عرصه هنرهای نمایشی به شمار می رود.
 این هنرمند که در سال 1380 موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد این روزها از مدیران فعال  عرصه نمایش در دفتر تعزیه و تئاتر آئینی و سنتی است.

داوود فتحعلی‌بیگی درباره برنامه های  پیش رو در حوزه مدیریت دفتر تعزیه  و تئاتر آئینی و سنتی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سیمرغ گفت: برنامه های جامعی با محوریت برپایی کارگاه های آموزشی و پژوهشی در دستور کار سال جاری دفتر تعزیه مورد نظر داریم که اجرای همه آنها منوط به اختصاص بودجه  قابل توجهی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد است.

وی ادامه داد: پرداختن به هنر ایرانی و اسلامی تعزیه و شبیه خوانی نیازمند انجام سلسله اقدامات زیربنایی و علمی است که این مهم تنها با بودجه ناچیز دولتی که در اختیار اداره کل هنرهای نمایشی قرار می گیرد تأمین نشده و همه مؤسسات فرهنگی و انقلابی باید در زمینه احیای آن احساس مسئولیت کنند.

فتحعلی‌بیگی  با اشاره به  دورخیز دفتر تعزیه به منظور برگزاری سوگواره ملی تعزیه گفت: این سوگواره ملی در سال های گذشته تنها در یک دوره آن هم به شکل محدود به میزبانی استان مرکزی برگزار شد که علیرغم کوشش و تلاش مجدانه مسئولان برگزاری، توفیقی حاصل نشد و نتوانست  توقعات جامعه تعزیه را برآورده سازد.

وی افزود: دلیل اصلی بروز چنین شرایطی اجرا نشدن ساز و کار حمایتی از برگزاری چنین رویدادهایی است که انصافاً با توجه به کسری بودجه بخش فرهنگ و هنر، دولت قادر به تأمین هزینه ها آنگونه که باید و شاید نیست.

 مدیر دفتر تعزیه برگزاری به نحو احسن چنین رویدادهایی آنهم در خور نام و شأن هنر فاخر تعزیه را نیازمند حداکثری حمایت دولت و در کنار آن مشارکت همه نهادهای فرهنگی و انقلابی دانست و گفت: تأمین هزینه های جاری فعالیت های نمایشی در حوزه تعزیه و هنر شبیه خوانی نیاز به عزم ملی دارد و در سالی که اقتصاد و فرهنگ پیشانی شعار سال قرار گرفته است باید مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری با مدیریت جهادی  خود دست در دست دولت در جهت سامان بخشیدن به فعالیت های جاری در زمینه این هنر چه در ابعاد داخلی و چه بین المللی موجب اعتلای روزافزون آن شوند.

فتحعلی‌بیگی در ادامه از برنامه های خود و همکارانش در حوزه تئاتر آئینی و سنتی یاد کرد و گفت: متأسفانه سال گذشته  سال خوبی برای تئاتر ایران در این عرصه نبود و سعدی افشار، مرشد ترابی و محمود استادمحمد  بزرگانی بودند که تئاتر ایران برای همیشه آنها را از دست داد.

وی افزود: برآنیم که همزمان با سالروز درگذشت این هنرمندان مراسم یادبود و بزرگداشتی برگزار کنیم  که ترجیحاً با سمینار و کارگاه‌های آموزشی همراه باشد تا بتوانیم از این مسیر قدمی در راه زنده نگاه داشتن هنر ایشان برداریم.

این هنرمند گریزی هم بر مشکلات اساسی تئاتر کشور زد و تصریح کرد: امروز اگر می خواهیم تئاتر سرزمینمان پایه های خود را  برای پرورش نسل های آینده محکم کند باید به فکر توسعه فضاهای مورد نیاز باشیم و این در شرایطی است که متأسفانه توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در امر جذب بودجه همواره مظلوم واقع شده و نمی تواند پاسخگوی جامعه تحصیل کرده ایرانی باشد.

فتحعلی‌بیگی در خاتمه گفت: البته نگاه جشنواره‌ای هم در امر شکوفایی  و کشف استعدادهای تئاتر کشور می تواند مثمر ثمر واقع  شود و در شرایطی که امسال جشنواره تئاتر آئینی و سنتی برگزار نمی شود امیدواریم فضایی فراهم شود تا با جایگرینی دیگر شاهد رکود فعالان این عرصه نباشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: